FA EN

KOOSHAN

بهترین زمان خوردن ماست


ماست یک محصول لبنی لذیذ و سرشار از پروتئن می باشد که اغلب یکی از ملزومات سفره در بین اکثر خانواده های ایرانی است .
ارزش غذایی ماست بعنوان یک فراورده لبنی بسیار بالاست و در انواع مختلفی در بازار عرضه می شود (انواع ماست ) که بیشتر آنها دارای چنین ارزش غذایی به فرم زیر هستند :

ارزش غذایی انواع ماست
کالری: 61
آب: 88٪
پروتئین: 3.5 گرم
کربوهیدرات: 4.7 گرم
قند: 4.7 گرم
فیبر: 0 گرم
چربی: 3.3 گرم
اشباع: 2.1 گرم
اشباع نشده: 0.89 گرم
اشباع نشده: 0.09 گرم
امگا 3 :0.03 گرم
امگا 6 :0.07 گرم
چربی ترانس: ~


اما کلمه ای که ما بارها و بارها در مورد ماست شنیده ایم "پروبیوتیک" است. پروبیوتیک "باکتری های مفید" است که به طور طبیعی در دستگاه گوارشیمان وجود دارد. این باکتری های زنده مفید در بسیاری از انواع ماست ها نیز یافت می شوند. درحالی که مطالعات بیشتری نیاز است، اما شواهدی وجود دارد که بعضی از انواع پروبیوتیک ها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامتی دستگاه گوارش کمک کنند.


 اما نکته ای که در این مطلب در مورد آن میخواهیم بیشتر بدانیم این موضوع است که زمان خوردن ماست چه وقت از روز و چگونه است ؟


بهترین زمان خوردن ماست :


یکی از نکاتی که باید هنگام تغذیه به آن توجه کرد این موضوع است که گذشتگان چگونه آن ها را مصرف میکردند . زندگی امروز و درگیر شدن در دنیای مدرن عادت های غذای اشتباهی را رواج داده است . باید بدانیم که بهترین نحوه مصرف و خوردن ماست های مورد تایید نیز چگونه است و در گذشته، چگونه آن را مصرف می کردند.


در قدیم هنگام مصرف ماست حتما دانه‌هایی مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را داخل آن می‌ریختند و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل می‌کردند.استفاده از ماست بعنوان میان وعده از لحاظ طب تغدیه بسیار سفارش شده است . از آنجا که ماست ممکن است با برخی از غداهای پخته شده به عنوان غذای اصلی تداخل از نطر هضم و جذب مواد غذایی داشته باشد با خوردن ماست بعنوان میان وعده اثر بدی که ماست می‌تواند با خورده شدن مواد غذایی پخته بر بدن بگذارد از بین خواهد رفت زیرا با فاصله زمانی زیاد از غذا مصرف می‌شود.


بعد از اینکه خوردن ماست بعنوان میان وعده را پذیرفتیم باید ببینیم که در کدام میان وعده خوردن ماست می تواند تاثیر بهتر و بیشتری داشته باشد . بهترین زمان مصرف ماست در میان وعده بعد از شام است. زیرا ماست با کالری بسیار پایین و پروتئین بالایی که دارد بهترین خوراکی برای آخر شب است. خوردن ماست در میان وعده آخرشب به کاهش عضله سوزی در هنگام خواب هم کمک خواهد کرد. زیرا پروتئین‌های شیر به گونه‌ای هستند که عوامل تخریب کننده عضلات را کاهش می‌دهند. بسیاری از افراد ماست را همراه غذا میل می‌کنند و خوردن ماست در میان وعده را فراموش می‌کنند.


نکته دیگری در مورد مصرف ماست خوردن آن با معده خالی است . بنا به توصیه كارشناسان تغذیه، مصرف لبنیات از جمله ماست با معده خالی توصیه می‌شود چون در این حالت میزان جذب كلسیم از این محصولات بیشتر است. مصرف ماست قبل از غذا از نظر جذب كلسیم بهتر است. البته این بدین معنی نیست كه بعد از غذا جذب كلسیم نخواهیم داشت.


  و اما در مورد ورزشکاران ،مواد غذایی که قبل از یک تمرین ورزشی میخورید میتواند تاثیر متفاوتی در سرعت حرکت شما و مدت زمانی که تمرین می کنید ،داشته باشد . به عنوان یکی از گروه های  اصلی مواد غذایی ، لبنیات به عنوان یک میان وعده قبل یا بعد از تمرین برای بسیاری از افراد بهترین گزینه است. بنابراین ،  لبنیات - و به طور خاص ، ماست - واقعاً انتخاب خوبی برای شماست   (ماست میان وعده مناسب بعد از تمرین)

مطلب مرتبط: 5 دلیل برای خوردن ماست قبل از خواب


سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر