FA EN

KOOSHAN

تفاوت های پنیر لبنه با پنیر خامه ای که نمی دانستید؟


دنیای پنیر ها دنیای بزرگی است . در میان فراورده های لبنی پنیر بیشترین تنوع را دارد و .پنیر های متفاوتی در سراسر دنیا به شکل ، طعم وحتی رنگ های مختلف تولید میشود . در اکثر موارد ماده اولیه اکثر این پنیر ها یکی است ولی روش تهیه متفاوت و غلظت مواد تشکیل دهنده باعث شده تا پنیر های متفاوتی داشته باشیم .گاها که ماده اولیه تولید پنیر ، شیر نیست و از دیگر مواد لبنی برای تهیه پنیر استفاده میشود پنیرهای با طعم خاص بوجود می آید .
پنیر لبنه و پنیر خامه ای هر دو پنیر های خوش طعمی هستند که معمولا برای صبحانه یا عصرانه انتخاب میشوند . پنیر لبنه و پنیر خامه ای بافتی نزدیک به هم دارند از این رو بسیاری از افراد تصور می کنند که این دو پنیر یکی هستند . اما این تصور کاملا اشتباه است و پنیر لبنه و پنیر خامه ای کاملا با هم متفاوتند .


با ما همراه باشید تا تفاوت پنیر خامه ای و پنیر لبنه را درک کنید :


تفاوت پنیر خامه ای و پنیر لبنه


یکی از پراستفاده ترین انواع پنیر صبحانه ایرانی، پنیر لبنه است.پنیر لبنه یک پنیر ایرانی است که بر پایه ماست تهیه میشود . در حقیقت پنیر لبنه در گذشته به عنوان یک ماست چکیده شناخته میشده اما در گذر زمان و فرایندهای مختلف تغییر کرده و به پنیر تبدیل شده است .


حالا به سرغ پنیر خامه ای برویم ،همانطور که حدس زدید پنیر خامه ای بر خلاف دیگر پنیر ها ، به طور معمول از خامه تهیه می شود اما با ترکیبی از خامه و شیر نیز قابل تهیه است. ابتدا خامه پاستوریزه می شود تا میکروارگانیسم های بالقوه خطرناکش از بین بروند. سپس باکتری های اسید لاکتیک به خامه اضافه می شود. این مرحله پنیر را نرم تر می کند.

با اضافه کردن این باکتری ها، ذرات چربی خامه به ذرات تر و یکنواخت تر تجزیه شده و محصولی صاف و یکدست ایجاد می شود. مواد افزودنی دیگری نیز به این پنیر اضافه می شود تا غلظتش افزایش یابد. سرانجام برای بهبود استحکام پنیر، آنزیم لخته شدن که از یک منبع گیاهی یا حیوانی گرفته شده است به آن اضافه می شود.


بنابراین متوجه شدید که تفاوت اساسی پنیر خامه ای و پنیر لبنه در ماده اولیه آنهاست ،پنیر لبنه از ماست و پنیر خامه ای از خامه تهیه میشود .


از آنجا که ماده اصلی پنیر خامه ای ، خامه یا مخلوط خامه و شیر می باشد بنابراین ،یک پنیر با چربی بالاست و معمولا برای کودکان و خردسالان که در سنین رشد هستند و نیاز به انرژی بیشتری دارند توصیه می شود تا بزرگسالان که باید در میزان چربی مواد غذایی خود احتیاط را رعایت کنند .پنیر خامه ای به دلیل میزان چربی که دارد یک از منابع خوب ویتامین A محسوب میشود .


پنیر لبنه که از ماست تهیه میشود حدود نیمی از چربی و کالری پنیر خامه‌ای را داراست و این ویژگی، آن را به یک گزینه سالم برای اکثر گروه های سنی تبدیل کرده است.
پنیر لبنه مزایای زیادی دارد که آن را به یکی از پرمصرف ترین پنیر ها در صبحانه ایرانی تبدیل کرده است .

 

ارزش غذایی انواع پنیر و تاثیر آن بر روی سلامتی

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر