FA EN

KOOSHAN

خواص خامه صبحانه


امروز میخواهیم به سراغ چرب ترین محصول لبنی یعنی خامه صبحانه برویم و در مورد خواص خامه اطلاعات بیشتری داشته باشیم.


خامه صبحانه


خامه صبحانه نوعی فراورده ی لبنی می‌باشد که طی فرایند خامه گیری و پیش از هموژنیزه کردن شیر (همگن کردن) از چربی آن تهیه می‌گردد. این خامه سفید در واقع یک امولسیون روغن در آب است که حدود ۱۰ درصد از کل شیر را شامل می‌شود. ترکیبات موجود در خامه شبیه به ترکیبات شیر بوده و لذا مصرف آن می‌تواند به نوعی خواص مصرف شیر را نیز به همراه داشته باشد. رنگ خامه صبحانه ساده باید سفید یا کرم رنگ باشد، عطر و طعم آن مطبوع و نزدیک به رایحه‌ی شیر تازه باشد. از جمله خواص مصرف خامه صبحانه می‌توان به سلامت چشم ( ویتامین A )، کمک به رشد (ویتامین B2 )، کاهش استرس (اسید پانتوتنیک)، سلامت مغز (فسفر)، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن (اسید چرب CLA، ویتامین D )،  تقویت استخوان‌ها ( ویتامین D ) و… اشاره کرد.

انواع دسرهایی که می تونید با خامه صبحانه درست کنید


خواص خامه صبحانه


عموما بیشتر خواص خامه به دلیل ویتامین های موجود در آن است .در ادامه به برخی از خواص مهم خامه صبحانه اشاره می کنیم

کاهش استرس


ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید عضوی از ویتامین های خانواده B است که در آزادسازی انرژی از مواد غذایی نقش دارد.خامه حاوی اسید پاتونیک است . اسید پانتوتنیک استرس را کاهش داده و از مشکلات ذهنی نظیر افسردگی و اضطراب کاسته و باعث سلامتی ذهن می شود.
اسید پانتوتنیک به تنظیم میزان هورمون هایی که علت برخی از ناراحتی های ذهنی هستند، کمک می کند.


تولید گلبول های قرمز


یکی دیگر از ویتامین های موجود در خامه ویتامین B2 یا ریبولاوین است ،که برای تشکیل گلبول های قرمز خون و پادتن ها در بدن انسان که به اکسیژن رسانی و گردش خون در اندام های بدن کمک می کند مفید می باشد


ویتامین A و سلامت چشم


ویتامین A یکی مهم ترین و شناخته شده ترین ویتامین های موجود در خامه است . ویتامین A به بهبود سلامت چشم و دید بهتر کمک می کند . ویتامین A باعث مرطوب نگه داشتن چشم میشود ، سلامت شبکیه را حفظ کرده و با افزایش وفق پذیری چشم با تاریکی و نور زیاد از احتمال ابتلا به شب کوری جلوگیری می کند


ویتامین A و تقویت سیستم ایمنی بدن


ویتامین A قدرت سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها، بوسیله پاسخ لنفوسیت ها علیه آنتی ژن ها بیشتر می کند.
ویتامین A موجود در خامه غشای مخاطی را مرطوب کرده تا ایمنی افزایش یافته و فعالیت گلبول های سفید خون را زیاد می کند.


 فسفر موجود در خامه و سلامت مغز و استخوان ها


فسفر در سلول های مغزی حضور داشته و مسئول تمامی عملکردهای ضروری است.
میزان به اندازه فسفر عملکرد، رشد شناختی و توسعه را تضمین می کند. کمبود فسفر احتمال اختلالات شناختی، دمانس و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.
فسفر برای رشد استخوان ها و دندان ها حیاتی بوده و این ماده به کلسیم برای ساخت استخوان های قوی کمک می کند و مینای دندان و سلامت لثه را افزایش می دهد.

همچنین مصرف خامه به اندازه کافی به دلیل داشتن فسفر برای سلامت قلب مفید بوده و از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

خامه و سلامت مو


پروتئین سلامتی موها را حفظ کرده و از آسیب دیدگی آن جلوگیری می کند و در رشد موها نقش بسیار مهمی ایفا می کند.
به همین دلیل پروتئین در تولید حالت دهنده ها و سایر محصولات مربوط به مراقبت و زیبایی مو استفاده می شود.
ویتامین B2 موجود در خامه سلامت مو، ناخن و پوست را بهبود می بخشد.


خواص خامه صبحانه برای چاقی
 خامه دارای چربی بوده که تاثیر زیادی در افزایش وزن بدن دارد.
برای اضافه نمودن وزن مصرف چربی بیشتر و خامه در هر وعده غذایی بسیار موثر بوده ولی به هر حال مصرف به اندازه این محصول لبنی توصیه می شود؛

خامه برای چه کسانی مفید است



انواع خامه پاستوریزه ، کم چرب و پرچرب وجود دارد که برای دانستن ارزش تغذیه ای هریک و یک انتخاب درست و آگاهانه می توانید مطلب انواع خامه صبحانه را مطالعه بفرمایید .
سوالات زیادی در رابطه با نحوه نگهداری خامه و طرز استفاده صحیح آن مطرح میشه برای اطلاعات بیشتر میتونید مطلب سوالات خامه ای را مطالعه کنید

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر