FA EN

KOOSHAN

خواص شگفت انگیز روغن حیوانی

یکی از خوراکی‌های مفیدی که امروزه در آشپزی مدرن کمتر دیده می‌شود، روغن حیوانی (روغن کرمانشاهی) است. روغن حیوانی محتوی ویتامین های محلول در چربی است و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین A است. در این مقاله با خواص شگفت انگیز این روغن بیشتر آشنا می شویم: 
 

نقطه اشتعال بالایی دارد

 
نقطه اشتعال به درجه ای گفته می شود که روغن شروع به سوختن و دود شدن می کند. گرمای چربی در هنگام آشپزی نه تنها آن را در معرض رسیدن به نقطه اشتعال و آتش قرار می دهد بلکه باعث تخریب مواد مغذی مهم شده، چربی را اکسید می کند و رادیکال های مضر آن آزاد می شود. 
متاسفانه ، بیشتر روغن های آشپزی با نقطه اشتعال بالا خیلی برای سلامتی شما مفید نیستند. روغن كانولا، روغن بادام زمینی، روغن ذرت و روغن سویا معمولا از لحاظ ژنتیكی اصلاح شده اند و اغلب به طور جزئی هیدروژنه می شوند تا مقاومت آنها افزایش یابد.
در صورتی که روغن حیوانی (زرد) یک انتخاب عالی برای پخت و پز است چون نقطه اشتعال بالایی دارد و بسیار برای سلامتی مفید است. نقطه اشتعال روغن حیوانی 450 درجه فارنهایت است که بسیار بالاتر از نقطه اشتعال کره با 350 درجه فارنهایت است. این بدان معنی است که شما به راحتی می توانید از روغن حیوانی برای پخت و پز، سرخ کردن و کباب کردن استفاده کنید بدون این که مواد مغذی مهم آن از بین برود. 
 

سرشار از ویتامین های محلول در چربی است

 
افزودن روغن حیوانی به غذای روزانه یکی از بهترین راه ها برای جذب ویتامین های محلول در چربی است. روغن حیوانی به افزایش مصرف ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و تمامی مواد مغذی مهم کمک می کند و می تواند نقش مهمی در حفظ سلامتی و درخشش پوست ایفا کند. 
اگر از بیماری هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر و IBS رنج می برید و بدن شما در جذب ویتامین های محلول در چربی مشکل دارد مصرف این روغن برای شما ضروری است. 
 

فاقد لاکتوز و کازئین است

 
بسیاری از افراد نسبت به شیر حساسیت دارند و این حساسیت به دلیل وجود لاکتوز و کازئین است . افرادی که به کازئین حساسیت دارند علایمی مانند تورم لبها، دهان، زبان، صورت و گلو دارند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز نیز واکنش های خطرناک تری دارند که شامل التهاب، نفخ، تهوع، استفراغ، خارش و گرفتگی می باشد. اکثریت افرادی که به این دو نوع بیماری مبتلا هستند با روغن حیوانی مشکلی ندارند چون در طول فرایند تولید روغن حیوانی این دو نوع پروتئین حساسیت زا از بین می روند.
 
 
 
 

حاوی CLA است

 
CLA   یا لینولئیک اسید کونژوگه، اسید چربی است که فواید بسیاری برای بدن دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که CLA  در  کاهش چربی بدن، جلوگیری از تشکیل سرطان، کاهش التهاب و حتی کاهش فشار خون موثر است و  محصولات لبنی میزان زیادی از این اسید چرب را دارند. 
 

غنی از بوتیرات است

 
بوتیرات یک نوع اسیدچرب است که نقش مهمی در سلامتی روده دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که بوتیرات به رسیدن به سطح سالم انسولین کمک می کند، ضد التهاب است و بیماری هایی مانند التهاب روده و کولیت زخمی روده  را نیز درمان می کند. این اسید چرب مهم زمانی که فیبر مصرف می کنید توسط فلور روده تولید می شود و به عنوان منبع مهمی از انرژی در ایجاد یک روده سالم نقش مهمی ایفا می کند. 
 

دارای طعمی قوی و کره ای است 

با حذف جامدات شیر و آب از کره، روغن حیوانی طعم قوی تری را به وجود می آورد. هنگامی که شما با روغن آشپزی می کنید دوست دارید غذای شما با طعم کره همراه شود. 
 

استخوان های شما را تقویت می کند

به طور منظم چند قاشق غذا خوری به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا نیازهای ویتامین K شما را برآورده کند. ویتامین K برای بسیاری از جنبه های سلامتی مانند لخته شدن خون، سلامت قلب و عملکرد مغز ضروری است چرا که بسیار مهم است که استخوان های شما سالم و قوی بماند. ویتامین K  به طور مستقیم در متابولیسم استخوان نقش دارد و مقدار پروتئین های مورد نیاز برای حفظ کلسیم بدن را افزایش می دهد. 
مطالعه ای  در مجله تغذیه امریکا به بررسی رژیم غذایی 2500 نفر از بزرگسالان پرداخت و به این نتیجه رسید که مصرف کم ویتامین K با کاهش تراکم استخوان در زنان ارتباط دارد. 
روغن حیوانی مقدار کمی ویتامین K دارد اما زمانی که با رژیم غذایی و سبک زندگی سالم همراه شود می تواند فواید زیادی داشته باشد. 
 

به کاهش وزن کمک می کند

اسید های چرب با زنجیره متوسطی که در چربی هایی مانند روغن نارگیل و روغن حیوانی وجود دارند باعث سوزاندن چربی و کاهش وزن می شود. یک بررسی در سال 2015 نشان داد که تری گلیسیرید هایی با زنجیره متوسط  منجر به کاهش چربی بدن، دور کمر و دور باسن و چربی شکم در مقایسه با تری گلیسیرید های با زنجیره بلند می شود. CLA موجود در روغن حیوانی هم به کاهش چربی کمک می کند. برای اینکه از فواید روغن حیوانی بهره مند شوید سعی کنید آن را با مواد غذایی سالم مصرف کنید. 
 

به هضم غذا کمک می کند

همانطور که در بالا گفته شد، روغن حیوانی غنی از بوتیرات است که یک نوع اسید چرب با زنجیره کوتاه است و برای حفظ سلامت جسمی حیاتی است. بوتیرات برای سلول های روده بزرگ انرژی آور است و مانع از چروک و جلوگیری از التهاب می شود.  برخی از مطالعات نشان داده اند که بوتیرات به درمان یبوست کمک کرده و باعث حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود. 
 

به کاهش التهاب کمک می کند

 
اگر چه التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی برای کمک به دفاع از بدن در برابر مهاجمان خارجی می باشد، اما اعتقاد بر این است که التهاب در درازمدت به توسعه بیماری مزمن کمک می کند. روغن حیوانی به دلیل داشتن بوتیرات منجر به مهار التهاب می شود و می تواند مزایای گسترده ای در پیشگیری از بیماری های التهابی مانند آرتروز، بیماری التهابی روده، آلزایمر، دیابت و حتی انواع خاصی از سرطان داشته باشد.
 
 
 
 
 
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر