FA EN

KOOSHAN

سوالات خامه ای -هرآنچه باید در مورد خامه بدانید!؟


خامه صبحانه یک محصول لبنی پرانرژی ، لذیذ و در عین حال کاربردی در تهیه انواع غذا و دسر و شیرینی هاست . سوالات زیادی در رابطه با نحوه نگهداری خامه و طرز استفاده صحیح آن مطرح میشه و ما در این مطلب قصد داریم تا به این سوالات و پرسش ها پاسخ بدهیم. با کوشان همراه باشید :


آیا خامه ها از نظر بافت و شکل (شلی و سفتی ) با یکدیگر متفاوتند ؟

شلی و سفتی خامه ها یک موضوع بافتی است و به ترکیب های استفاده شده در خامه بستگی دارد. برخی افراد گمان می کنند هرچه خامه سفت تر باشد، ارزش تغذیه ای آن هم بیشتر است، در صورتی که اینطور نیست. یعنی ممکن است از پایدارکننده ها که ترکیب هایی صمغی هستند برای سفت تر شدن برخی خامه ها استفاده شده باشد. از سوی دیگر، فرایندهایی مانند هموژن یا همگن کردن خامه و درصد چربی و پروتئین های موجود در آن هم می تواند بر شل یا سفت شدن محصول نهایی تاثیر بگذارد. شل و سفتی، احساس دهانی، حس چرب بودن خامه در دهان، کش آمدن، جریان یافتن، قابلیت قاشق برداری و مالش پذیری خامه به عوامل مختلفی مانند فرمولاسیون شیر اولیه، درصد چربی، وجود پایدارکننده های احتمالی، فشار و دما و نوع تولید، چگونگی روش پاستوریزه کردن، سرعت بسته بندی، سرعت و روش سردکردن پس از پاستوریزه کردن و… بستگی دارد. انتخاب خامه های شل یا سفت به سلیقه و ذائقه هر فردی برمی گردد و از نظر ارزش تغذیه ای نمی توان یکی از این دو محصول را نسبت به دیگری برتر دانست.

خامه صبحانه کم پرب یا پرچرب


خامه چه‌ فرقی با سرشیر دارد؟

سرشیر همان‌ طور که از نامش پیدا است خامه‌ای است که از سطح شیر گرفته می ‌شود. به طور کلی دو نوع خامه وجود دارد. خامه پخته و خامه نپخته. خامه پخته خامه‌ای است که پس از جوشانده شدن شیر را خنک کرده و سپس چربی‌‌های تجمع یافته در آن جمع ‌آوری می‌شوند، این نوع خامه سالم‌تر است.

در خامه نپخته تنها چربی‌هایی که بعد از چرخ شدن شیر سرد در سطح آن جمع می‌شود، برمی‌دارند که مصرف این نوع خامه بسیار خطرناک است چرا که ممکن است این نوع خامه آلوده به انواع باکتری‌ها از جمله سل، بروسلا، لیستریا و استافیلوکوک باشد و انواع بیماری‌های اسهالی را به همراه آورد.


خامه را چه‌ طور نگهداری کنیم؟

خامه صبحانه تا چند روز در یخچال می ماند؟

خامه حتما باید در یخچال در دمای 4 درجه و به مدت 6 روز نگهداری شود(تاریخ انقضای روی بسته بندی مهم است ). نگهداری بیشتر آن به سبب لاکتوباسیل‌های فراوانی که دارد سبب ترش شدن آن می‌شود. در هر گرم شیر 15 میلیون میکروب وجود دارد که بعد از این مدت میکروب‌‌ها فعال شده و سبب بیماری ‌زایی می‌شوند.

خامه برای چه کسانی مفید است ؟


برای نگهداری خامه به مدت طولانی تر آیا میتوان خامه را فریز کرد ؟

فریز کردن خامه صبحانه

بله حتی بهتر است اگر از مقدار کمی خامه در غذاهای خود استفاده می‌کنید، خامه را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و سپس فریز کنید. استفاده از قالب یخ برای این کار مناسب است. خامه غلیظ را در قالب‌های یخ ریخته و در فریزر قرار دهید. زمانی که خامه منجمد شد، آن‌ها را در کیسه فریزر ریخته و دوباره در فریزر بگذارید. هر قالب یخ معمولاً به اندازه دو قاشق سوپ‌خوری است.

اگر از مقدار زیادی خامه در پخت غذاها استفاده می‌کنید، بهتر است خامه را به صورت یکجا و در بسته‌بندی اصلی در فریزر نگه دارید. اگر ظرف خامه کاملاً پر است، مقداری از آن را خالی کرده تا فضا برای یخ زدن آن باقی بماند و سپس ظرف را در فریزر قرار دهید.


 

کاربرد های خامه صبحانه

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر