FA EN

KOOSHAN

شیر کم لاکتوز یا شیر بدون لاکتوز چه نوع شیری است ؟


لاکتوز  قند موجود در شیر است بنابراین یک نوع  کربوهیدرات شیر محسوب میشود این كربوهیدرات از اجزای مهم شیر بوده و نقش مهمی را در فیزیولوژی گوارش و جذب برخی مواد مانند كلسیم بر عهده دارد اما برخی افراد به علت فقدان آنزیم لاكتاز قادر به هضم وجذب آن نبوده بنابراین این افراد معمولا شیر نمی نوشند و نمی توانند از محاسن شیر به عنوان یک غذای کامل بهره مند شوند .
اما این روزها شیر جدیدی به نام شیر کم لاکتوز یا شیر بدون لاکتوز وجود دارد که به نظر میرسد مشکل این دسته از افراد را حل کرده است .با ما همراه باشید تا بیشتر با این شیر آشنا شوید .

لاکتوز چیست و چه نقشی در بدن شما دارد


شیر کم لاکتوز یا شیر بدون لاکتوز چیست؟


 شیر بدون لاکتوز یکی از محصولات شیری است که در آن تولید کنندگان مواد غذایی با افزودن لاکتاز به شیر معمولی، شیری بدون لاکتوز تولید می‌کنند. لاکتاز آنزیمی است که در بدن افرادی تولید می‌شود که می‌توانند لبنیات را هضم کنند و باعث تجزیه لاکتوز در بدن می‌شود. در واقع لاکتوز قند موجود در شیر است که هضم آن برای بعضی از افراد تا حدودی دشوار است.
شیر نهایی بدون لاکتوز تقریباً با همان طعم، شکل و مشخصات شیر معمولی و همچنین دارای همان مواد غذایی مفید همانند شیر معمولی است. به راحتی، می‌تواند به همان روش که از شیر معمولی استفاده می‌شود مورد استفاده قرار بگیرد و به همین خاطر می‌توان آن را به جای شیر معمولی در درست کردن غذاها و دیگر محصولات خوراکی که با شیر تهیه می‌شود استفاده کرد.

شیر بدون قند چیست ؟

منظور از شیر بدون قند همان شیر بدون لاکتوز است . قند موجود در شیر را لاکتوز می گویند .و همانطور که گفته شد یکی از کربوهیدراتهای شیر محسوب میشود . بنابراین اگر بدنبال شیر بدون قند هستید باید شیر بدون لاکتوز را جستجو کنید .


چرا شیر کم لاکتوز شیرین است؟

قند شیر به واسطه آنزیم لاکتاز به قندهای ساده‌تر یعنی گلوکز و گالاکتوز تبدیل می‌شود. این قندها نسبت به لاکتوز از شیرینی بیشتری برخوردارند و در نتیجه شیرهای کم لاکتوز نسبت به شیرهای معمولی شیرین‌تر هستند .
 

شیر کم لاکتوز و معمولی نسبت به هم خواص متمایزی دارند؟

خیر. هر دو از نظر میزان قند و ارزش غذایی برابری می‌کنند و انرژی‌زایی یکسانی دارند. مدتی است شیر کم لاکتوز به صورت کم چرب و ویتامینه همراه با املاح معدنی مانند ویتامین D3 و کلسیم روانه بازار شده و گزینه خوبی برای مصرف روزانه افراد محسوب می‌شود.
 

آیا شیر کم لاکتوز برای افراد دیابتی مضر است؟

با توجه به این که مبتلایان دیابت از مصرف مواد قندی منع نشده‌اند و باید در میزان قند مصرفی دقت کنند، بهتر است این افراد از شیر کم لاکتوز کمتر مصرف کرده، قند آن را مد نظر داشته باشند .


عدم تحمل لاکتوز شیر چه فرقی با حساسیت به شیر دارد؟

حساسیت به شیر پاسخ غیر طبیعی بدن به پروتئین آن است، ولی عدم تحمل لاکتوز به دلیل ناتوانی بدن در هضم قند شیر است. حساسیت به شیر به‌ندرت اتفاق می‌افتد، ولی عدم تحمل لاکتوز به دلیل عدم استمرار در مصرف شیر رخ می‌دهد.

کدام یک از فرآورده‌های لبنی لاکتوز کمتری دارند؟

محصولات لبنی پروبیوتیک و بخصوص ماست و کفیر طی تخمیر قابلیت هضم خوبی پیدا کرده و می‌توانند جایگزین‌های مناسبی باشند.اما برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب زیر را مطالعه بفرمایید

6 فراورده لبنی که کمترین میزان لاکتوز را دارند
 

سالم بمانید وشاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر