FA EN

KOOSHAN

شیر عسل قبل از خواب کمک می کند خواب آرامی داشته باشید


همانطور که می دانید شیر غذایی کامل محسوب می شود چون دارای اجزایی نظیر پروتئینی، چربی، آبی و قندی است و در واقع همه نیازهای بدن انسان را می تواند برطرف کند.
در کنار آن عسل وجود دارد که خود دارای فواید زیادی برای سلامتی است . یک قاشق سوپ خوری عسل شامل 64 کالری، 17/3 گرم قند و عاری از فیبر، چربی و پروتئین است.

استفاده از عسل فراوری شده و و بدون قند می تواند منجر به فواید طولانی مدت شود. عسل به اثرات تسکین دهنده مواد آنتی اکسیدان و ضد میکروب شناخته شده است. همچنین عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، سدیم، کلر، پتاسیم و منیزیوم است.
این دو ماده غذایی مهم (شیر و عسل ) هنگامی که در کنار هم قرار بگیرند از مزایای سلامتی زیادی برخوردار می شوند، از بهبود سلامتی پوست و مو گرفته تا کمک به هضم، اختلالات خواب، استقامت و سلامت استخوان ها.
همانطور که گفته شد یکی از فواید عسل کمک به اختلالات خواب است ؟ در این مطلب می خواهیم بدانیم چگونه شیر عسل به بهبود کیفیت خواب و داشتن یک خواب آرام کمک می کند .
طبق تحقیقات انجام شده می توان به توانایی شیر برای کمک به خواب پی برد. به طور کلی شیر چه گرم و چه سرد می تواند شما را وادار به خوابیدن کند. در واقع شیر دارای مواد غنی بوده و حاوی مواد تشکیل دهنده شناخته شده ای می باشد که به خواب افراد کمک می کند.

به عنوان مثال شیر دارای میزان قابل توجهی تریپتوفان می باشد. تریپتوفان یک اسید آمینه بوده که می تواند در بدن انسان به تولید سروتونین کمک نماید. سروتونین یک ماده شیمیایی مغز بوده که می تواند با تولید ملاتونین، خواب با آرامش و عمیق را به ارمغان بیاورد. ملاتونین مسئول چرخه خواب و بیداری انسان می باشد. همچنین شیرها دارای کلسیم بوده و میزان کلسیم موجود در شیر می تواند به خواب فرد کمک نماید.
طبق مقاله ای که در سال 1972 در مجله پزشکی بریتانیا منتشر گردید نشان داده شده که افرادی که قبل از خواب، شیر گرم یا جوشانده مصرف می کنند در حین خواب حرکات کمتری انجام داده و خواب عمیق تری دارند. مصرف شیر گرم به خصوص در افراد مسن باعث به وجود آمدن آرامش قبل از خواب و افزایش فعالیت بدنی پس از خواب می شود.
عسل نیز به این دلیل در درمان بیخوابی موثر است که حاوی آمینو اسید تریپتوفان می باشد که به مقابله با بیخوابی کمک می کند. خوردن عسل، میزان قند خون را کمی افزایش میدهد، که این امر سطح انسولین خون را نیز بالا میبرد. افزایش کنترل شده میزان انسولین، منجر به ورود تریپتوفان به مغز شما و تبدیل آن به سروتونین می شود. خود سروتونین نیز درون غده پینهآل (غده صنوبری) بصورت پنهانی به ملاتونین تبدیل میشود که این ماده به خوابیدن شخص کمک می کند.

بعلاوه، عسل خام حاوی ترکیب مناسبی از گلوکز و فروکتوز است که از طریق تکمیل مجدد ذخیره گلیکوژن (ذخیره کربن)، مغز شما را در طول شب “تغذیه” مینماید.

زمانی که شما خواب هستید، گلوکز حاصل از عسل، سطح گلوکز خون شما را ثابت نگه میدارد و فروکتوز بصورت گلیکوژن درون کبد شما ذخیره میشود. همچنین، گلوکز توانایی پردازش گلوکز بدن شما را کُند می کند که این موضوع به پایدار نگه داشتن سطح گلوکز خون کمک شایانی می کند.

ذخیره شدن گلیکوژن درون کبد، به منظور انجام خواب راحت، ضروری است. در صورتی که در زمان خواب، کبد شما عاری از گلیکوژن باشد، مغز شما شروع به تولید هورمونهای استرس (کورتیزول و آدرنالین) می کنند، که این هورمون ها پروتئین عضلات را به گلوکز تبدیل می کنند. اگر بدن شما دارای میزان گلیکوژن و گلوکز کافی در حین خواب باشد، احتمال اینکه به دلیل گرسنگی از خواب بیدار شوید، کمتر خواهد بود.

نتیجه گیری : مخلوط شیر و عسل باعث به وجود آمدن یک غذای بسیار مقوی و سالم می شود که دیگر اثر از سردی شیر هم در آن مشاهده نمی شود. همچنین آنزیم های موجود در عسل به هضم شیر کمک می کنند. این دو ماده غذایی مهم با توجه به تاثیرات آرامش بخشی که هر کدام دارند به شما کمک می کنند تا خوابی آرام را تجربه کنید .

مطلب مرتبط: 5 دلیل برای خوردن ماست قبل از خواب

با شیر پوستی سالم داشته باشید

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر