FA EN

KOOSHAN

شیک پروتئین چیست ؟

پروتئین ها مواد مغذی اصلی هر سلول زنده هستند. پروتئینها مسئول انجام اعمال گوناگونی هستند. نقش آنها از تشکیل ماده انقباضی عضلات گرفته تا ساختن بعضی از هورمون ها، آنزیم ها و آنتی کورها، تبدیل انرژی شیمیایی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن متنوع می باشد.
پروتئین ها بخشی از ترکیبات مواد غذایی هستند که با مقدارهای مختلف در آنها موجودند. پروتئین های دارای منشاء حیوانی کیفیت خوبی دارند. با وجود این بعضی از مواد غذایی گیاهی (حبوبات، غلات، نان...) دارای مقادیر کمی پروتئین هستند که ارزش حیاتی آنها پایین تر از پروتئین های حیوانی است، اما به مقدار آنها جالب توجه هستند.
تأمین پروتئین کافی برای بدن می‌تواند متابولیسم را بیشتر کند، اشتها را کاهش دهد و به شما کمک کند تا چربی‌های بدن‌تان را کم کنید بدون این‌که عضله از دست بدهید. مصرف پروتئین ‌شیک، یک راه ساده برای افزایش پروتئین در تغذیه است و ثابت شده که برای کاهش وزن نیز مفید می‌باشد.
امروز میخواهیم در مورد شیک پروتین و انواع خانگی آن صحت کنیم

شیک پروتئین چیست؟


پروتئین ‌شیک‌ها نوشیدنی‌هایی هستند که با ترکیب پودر پروتئین با آب درست می‌شوند که معمولاً عناصر دیگری هم افزوده می‌شوند. همراه کردن شیک پروتئین با تغذیه معمولاً راحت است، مخصوصاً زمانی ‌که دسترسی به پروتئین‌های خوراکی با کیفیت محدود باشد.

هر چند خیلی از افراد لزومی نمی‌بینند که هر روز پروتئین مصرف کنند اما اگر لازم باشد مصرف پروتئین را افزایش دهید، شیک پروتئین می‌تواند گزینه مناسبی باشد. خیلی وقت ها استفاده از پودر های پروتئن توصیه نمیشود .بهترین کار این است که شیک پروتئین خود را در خانه و از مواد غذایی سرشار از پروتئین و سالم تهیه کنید. شیک های پروتئین خانگی،با عناصر و مواد طبیعی و بهترین مزه ساخته میشنود؛و بهتر از پودرهای پروتئین، تجاری هستند


چند نمونه شیک پروتئین


شیک پروتئین بادام نارگیل:

بادامها،منبع خوبی برای پروتئین هستند. 20 بادام حاوی حدودا 5 گرم پروتئین است ؛ شیر،حاوی دوز اضافی پروتئین و دانه های کتان است که به شما مقدار روزانه امگا 3را میدهد.

مواد لازم:

20 عدد بادام
یک دوم فنجان نارگیل خشک شیرین نشده
دو و یک دوم فنجان آب
یک قاشق چای خوری عسل
دو قاشق غذا خوری تخم کتان
دو فنجان شیر

بادام ها و نارگیل های خشک شده را درون آب خیس کنید.و یک شبانه روز نگهدارید و صبح از آب خارج کنید.
مخلوط بادام و نارگیل خشک را خورد کنید تا زمانی که پودر نسبتا درشت بدست بیاید.شیر را به این مخلوط اضافه کنید.
سپس دارچین،تخم کتان و عسل را بیفزایید.خوب مخلوط کنید و سپس میل کنید.
 

 

شیک پروتئین با شیر و کدو حلوایی یک نوشیدنی انرژی زای پاییزی

شیک پروتئین کره بادام زمینی و موز:( 43/54 گرم ،پروتئین)

این اسموتی یک منبع غنی از پروتئین است و از آن میتوانید،به عنوان یک وعده غذایی پس از تمرین خود،استفاده کنید.

مواد لازم:

2 عدد موز متوسط
2 قاشق غذا خوری کره بادام زمینی
2 فنجان ماست یونانی
100 میلی لیتر شیر پر چرب
یک قاشق غذا خوری تخم شربتی
پودر کاکائو.
موزها،ماست،شیر و کره کاکائو را مخلوط کنید و یک مخلوط غلیظ بدست آورید.سپس پودر کاکائو و تخم شربتی را روی آن بپاشید و لذت ببرید.
 

فواید شیک پروتئین ها


شیک پروتئین، اشتها و احساس گرسنگی را کم می‌کند


پروتئین می‌تواند به شیوه اشتها و گرسنگی را کاهش دهد: اول، میزان هورمون کاهنده اشتها را افزایش می‌دهد مانند GLP-1، PYY و CCK، و البته کاهش هورمون گرسنگی؛ یعنی گرلین. دوم، پروتئین به شما کمک می‌کند مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. در تحقیقی، یک صبحانه پر پروتئین باعث شد افراد در ساعات بعدی روز، 135 کالری کمتر مصرف کنند.

شیک پروتئین چه کمکی به کاهش‌ وزن و کمتر شدن چربی شکم می‌کند؟در مطالعه‌ای دیگر هم افراد چاقی که تحت رژیم کاهش وزن بودند، پروتئین مصرفی‌شان را تا 25 درصد افزایش دادند و باعث شد اشتهای‌شان60 درصد کاهش پیدا کند و میل به خوراکی خوردن آخرشب‌شان نصف شود. در پژوهشی دیگر هم افزایش مصرف پروتئین از 15 درصد به 30 درصد به افراد کمک کرد تا روزانه 441 کالری کمتر مصرف کنند بدون این‌که عملا کار خاصی برای محدود کردن میزان وعده‌های‌شان کرده باشند.

مطلب مرتبط: چگونه پروتئین موجود در صبحانه منجر به کاهش وزن میشود


این شیک‌ها، راهی ساده هستند برای افزودن پروتئین به رژیم غذایی. اما یادتان باشد مصرف بیش ازحدشان هم می‌تواند منجر به دریافت کالری زیاد شود. تحقیقی دیگر هم دریافت شیک‌های حاوی 20 تا 80 گرم پروتئین، به یک اندازه احساس گرسنگی را کاهش می‌دهند یعنی 50 تا 60 درصد. بنابراین اگر سعی دارید وزن کم کنید، پروتیئن شیک حاوی 20 گرم پروتئین برای کاهش اشتها کافیست.
 

شیک پروتئین متابولیسم را افزایش می‌دهد


مصرف پروتئین زیاد می‌تواند سوخت وساز را تقویت کند و اجازه دهد روزانه کالری نسبتاً بیشتری بسوزانید. می‌گوییم نسبی چون تغذیه پر پروتئین اگر همراه با تمرینات قدرتی باشد، به عضله سازی کمک می‌کند. این حالت موجب افزایش متابولیسم می‌شود زیرا عضله، بیشتر از چربی کالری می‌سوزاند.

شیک پروتئین به کاهش وزن و چربی شکم کمک می‌کند
محققان به‌طور کلی توافق نظر دارند که  رژیم غذایی پر پروتئین می‌تواند در چربی‌سوزی بیشتر مؤثر باشد، مخصوصاً چربی نواحی شکم. در مطالعه‌ای افرادی که رژیم داشتند و 25 درصد کالری‌شان از پروتئین تأمین می‌شد، نسبت به آن‌هایی که نصف این میزان پروتئین را مصرف می‌کردند، درعرض 12 ماه، 10 درصد چربی بیشتری در قسمت شکم از دست داده ‌بودند.
 

شیک پروتئین از تحلیل عضلانی و کُندی متابولیسم جلوگیری می‌کند

رژیم‌های کاهش وزن اغلب موجب تحلیل رفتن عضلات می‌شوند که می‌تواند سرعت متابولیسم را کاهش دهد و این اتفاق، برگشت وزن اضافی را با پایان رژیم ساده‌تر می‌نماید. مصرف پروتئین زیاد همراه با تمرینات استقامتی می‌تواند تا حدودی مانع تحلیل عضلات و کندشدن متابولیسم گردد.

شیک پروتئین کمک می‌کند وزنی را که کم کرده‌اید بعد از رژیم دوباره اضافه نکنید
تأثیر پروتئین روی متابولیسم، اشتها و توده عضلانی همچنین مانع افزودن دوباره وزنی که از دست داده‌اید شده و نمی‌گذارد تلاش‌تان بیهوده شود. تحقیقات هم این را ثابت کرده است؛ گروهی که پروتئین بیشتری مصرف کرده بودند، تنها 9درصد از وزن اضافی‌شان برگشت اما آن‌هایی که پروتئین کمتری مصرف کرده بودند، 23 درصد از وزنی را که از دست داده بودند مجدداً افزودند.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر