FA EN

KOOSHAN

ماست پروبیوتیک بر سطح کلسترول خون تاثیر می گذارد


بيماريهاي قلبي عروقي، مهمترين عامل مرگ و مير در كشور هستند و هيپركلسترولمي از عوامل خطر اصلي اين بيماريها محسوب مي شود.
هیپرکلسترولمی به بالا بودن سطح کلسترول در خون اطلاق می‌شود.محققان حدس میزدند ميتوان اين مشكل را با تغييراتي در برنامه غذايي و از جمله مصرف فرآورده هاي لبني تخميري و پروبيوتيكها، كاهش داد. اين تحقيق به منظور مقايسه اثر مصرف ماست معمولي و نوعي ماست پروبيوتيك بر سطح كلسترول سرم افراد مبتلا به هيپركلسترولمي خفيف تا متوسط انجام شده است .


امروزه رژيم هاي درماني و يا مداخله غذايي به عنوان اولين راه براي كاهش سطح كلسترول خون توصيه شدهانـد و در موارديكه اين امر مفيد واقع نـشود ، از داروهـاي كاهنـده كلسترول استفاده مي شود . برخي انواع ميكروارگانيسم ها به نام پروبيوتيك ها در غـذا بـه عنـوان جزئـي از رژيـم محسوب ميشـوند كـه مـي تواننـد اثـرات سـودمندي بـر سلامت داشته باشند. پروبيوتيك به مكمل  ميكروبـي زنـده موجود در غذا گفته مي شـود كـه از طريـق ايجـاد تعـادل ميكروبي در روده، اثرات مفيـدي بـر ميزبـان خـود اعمـال مينمايد
ماست پروبیوتیک حاوی دو باکتری " لاكتوباسيلوس اسيدوفيلوس و بيفيدوباكتريوم لاكتيس "  است که در ماست معمولی وجود ندارد . تحقیقات زیادی در مورد نقش این باکتری ها در سلامت افراد انجام شده است. در این تحقیق میزان نقش ماست پروبیوتیک در مقابل مست معمولی در کاهش میزان کلسترول شرکت کنندگان بررسی شده است .


روند تحقیق :


تحقيق بر روي 14 بيمار شامل 10 زن و 4 مرد انجام شد. در مرحله اول، 7 نفر در گروه مصرف كننده ماست معمولي و 7 نفر در گروه مصرف كننده ماست پروبيوتيك قرار گرفتند و در مرحله دوم، جابجا شدند. ميانگين سن افراد، 8/6 ± 5/50 سال بود.

نتیجه تحقیق :
نتايج اين پژوهش نشان داد كه مصرف ماست پروبيوتيك در مقايسه با ماست معمولي، موجب كاهش معني دار سطح كلسترول تام مي گردد (049/0=P (و مقايسه ساير شاخص هاي تحت بررسي، تفاوت معني داري را نشان نداد.از آنجا كه دو باكتري ماست داراي مقاومت اندكي نسبت به نمك هاي صفراوي و PH اسيدي معده مي باشند در حين گذر از لوله گوارش زنده نمي مانند و به همين جهت خاصيت پروبيوتيك نخواهند داشت. به همين دليل، كاهش سطح كلسترول تام سرم به دنبال مصرف ماست پروبيوتيك را مي توان به وجود دو باكتري پروبيوتيك لاكتوباسيلوس اسيدوفيلوس و بيفيدوباكتريوم لاكتيس در آن نسبت داد كه در برابر اسيد و صفرا مقاومت بالايي داشته و احتمالاً با جذب كلسترول و اسيدهاي صفراوي و همچنين دكنژوگه كردن و مهار جذب اسيدهاي صفراوي، موجب كاهش سطح كلسترول مي شوند.

منبع : براساس تحقیق خانم ها و آقایان عسل عطايي جعفري ، فريده طاهباز ، حميد علوي مجد ، حسن جودكي
نام تحقیق : مقايسه اثر مصرف نوعي ماست پروبيوتيك و ماست معمولي بر سطح كلسترول سرم افراد مبتلا به هيپركلسترولمي خفيف تا متوسط  منتشر شده در مجله ديابت و ليپيد ايران

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر