FA EN

KOOSHAN

مصرف شیر در فصل امتحانات را فرموش نکنید


داشتن تغدیه مناسب در ایام امتحانات می تواند هم باعث تقویت حافظه شود  و هم از میزان استرس و اضطراب دانش آموز و دانشجو بکاهد
بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان گمان می‌کنند که اختصاص دادن زمانی برای تغذیه در طول مطالعه باعث از دست دادن زمان فراگیری دروس به ویژه در ایام امتحانات می‌شود در صورتی که تغذیه صحیح، بازدهی فکری را افزایش داده و عامل مهمی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان به شمار می‌آید. از طرفی دیگر با تقویت سیستم ایمنی در دوران شیوع کرونا، سلامت دانشجویان تامین می‌شود.
مواد غذایی بسیار مفیدی هستند که می توانند به سلامت تن و دهن شما کمک کننید که در ادامه بیان خواهد شد اما در این مطلب به طور خاص می خواهیم در مورد نقش شیر و لبنیات در این فصل صحبت کنیم


شیر ماده غذایی مفید در ایام امتحانات


یکی از نکات مهم در این فصل رساندن آب کافی به بدن است نوشیدن حداقل 8 لیوان آب از خستگی جلوگیری می‌کند بنابراین باید آب مورد نیاز بدن تامین شود که به این منظور می‌توان از شیر کم‌چرب بعنوان اده غذایی مفیدی که مقداری از آب بدن رانیز تامین می کند، نیز استفاده کرد. البته چای ، سوپ و آبمیوه های طبیعی نیز به این منظور استفاده میشوند
همچنین مصرف شیر و لبنیات در برنامه روزانه به دلیل دارا بودن کلسیم، اثر مطلوبی روی کارکرد سلول‌های عصبی دارد و این مساله باعث ایجاد آرامش در افراد می‌شود و واضح است که وجود آرامش در افزایش قدرت تمرکز تاثیر بسزایی دارد. به این منظور نوشیدن شیر در میان وعده و قبل از خواب توصیه می‌شود.
صبحانه نیز به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی روزانه، نقش بسزایی در رشد و ارتقای آموزشی دانش آموزان و دانشجویان دارد. خوردن صبحانه، اثر قابل ملاحظه‌ای بر حافظه و فراگیری دارد. گنجاندن کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر نان و غلات به ویژه انواع نان سبوس‌دار در وعده صبحانه موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز می‌شود و کارایی حافظه را ارتقاء می‌دهد.
خیلی از افراد علی رغم تاثیر بیش اندازه صبحانه در یادگیری از خوردن آن غافل میشوند در این شرایط صبحانه های سریع مانند شیر در کنار بیسکویت سبوس دار می تواند به تامین انرژی صبحگاهی کمک کند . همچنین وجود پروتیین در این وعده مانند شیر و پنیر می تواند فراگیری فرد را در فصل امتحانات افزایش دهد.
 

مواد غذایی که در ایام امتحانات نباید مصرف شوند  


در این ایام بهتر است در استفاده از قندهای ساده نظیر قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات در حفظ آرامش و تمرکز افراد تأثیر دارد پرهیز کرد. مصرف اینگونه مواد سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون می‌شود که با بالا رفتن سطح انسولین، به دنبال آن افت قند خون، خستگی، بی‌حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت. در نتیجه مصرف این مواد غذایی در ایام امتحانات به دانشجویان توصیه نمی‌شود. توصیه می شود به جای قندهای ساده، از مواد حاوی فیبر مانند خرما به عنوان منبع مناسب تأمین قند خون استفاده شود.
مصرف غذاهای سنگین و پرچرب می‌تواند اختلالات گوارشی و سوء هاضمه را در فرد ایجاد کند که بروز این مشکل، تمرکز فرد را نه تنها بیشتر، بلکه کمتر می‌کند.

اگرچه با مصرف مواد غذایی میزان نیاز به گلوکز به عنوان تنها منبع انرژی سلول‌های مغزی در زمان مطالعه افزایش می‌یابد، اما این نیاز به حدی نیست که در باور عمومی جا افتاده است. متأسفانه برخی از دانشجویان، در دوران مطالعه به پرخوری روی می‌آورند که این امر در کنار بی‌تحرکی این دوران، اضافه وزن و چاقی را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد که می‌تواند دردسرساز شود.

 

مطالب مرتبط: ویتامین های E و B نقش بسزایی در یادگیری و حافظه دارند

بهترین غذاها برای مطالعه و افزایش حافظه

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر