FA EN

KOOSHAN

پروبیوتیک ها بر سلامت مغز تاثیر می گزارند

پروبیوتیک ها چگونه بر سلامت مغز تاثیر می گزارند
در بدن شما در حدود 40 تریلیون باکتری وجود دارد ، که بیشتر آنها در روده زندگی می کنند و هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند.
در حقیقت ، دانشمندان متوجه شده اند که برخی از این باکتری ها برای سلامت جسمی ضروری هم هستند.
علاوه بر این ، مطالعات اخیر نشان داده اند که این باکتری ها می توانند فوایدی برای سلامت مغز و روان شما داشته باشند.
در این مقاله نحوه تأثیر باکتری های روده بر مغز انسان و نقش پروبیوتیک ها توضیح داده می¬شود.

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ، معمولاً باکتری هستند. که مصرف مقدار کافی از آنها مزایای سلامتی خاصی را برای شما به همراه خواهد داشت .
پروبیوتیک ها ارگانیسم های "تقویت کننده زندگی" هستند - کلمه "پروبیوتیک" از کلمات لاتین "Pro" گرفته شده است که به معنای به خاطر  و "بیوتیک" به معنای زندگی است.
نکته مهم این است که برای گونه ای از باکتری ها که "پروبیوتیک" نامیده می شود ، باید شواهد علمی زیادی در پس آن وجود داشته باشد که نشان دهنده فواید سلامتی خاصی است.
شرکتهای مواد غذایی و دارویی برخی از باکتریها را حتی وقتی فاقد مزایای علمی اثبات شده از نظر سلامتی بودند ، برخی از باکتری ها را "پروبیوتیک" خواندند. این امر موجب شد تا سازمان امنیت غذایی اروپا (EFSA) کلمه "پروبیوتیک" را در تمام غذاهای اتحادیه اروپا ممنوع کند.
با این حال ، بسیاری از شواهد علمی جدید نشان می دهد که برخی از گونه های باکتریایی فواید واقعی برای سلامتی دارند.
تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است به کسانی که شرایط پزشکی خاصی دارند ، از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، اگزما ، درماتیت ، کلسترول بالا ، و بیماری های کبدی کمک کند
اکثر پروبیوتیک ها به یکی از دو نوع باکتری actLactobacillus و Bifidobacteria تعلق دارند.
گونه ها و سویه های مختلفی در این گروه ها وجود دارد و ممکن است تأثیرات متفاوتی روی بدن داشته باشد

روده و مغز چگونه با یکدیگر ارتباط دارند؟

روده و مغز از نظر جسمی و شیمیایی به هم متصل می شوند. تغییرات در روده می تواند بر مغز تأثیر بگذارد.
عصب واگ ، عصبی بزرگ در سیستم عصبی مرکزی ، سیگنال هایی را بین روده و مغز ارسال می کند.
مغز و روده ها همچنین از طریق میکروب های روده ، مولکول هایی را تولید می کنند که اطلاعات را به مغز منتقل می کنند ، با هم ارتباط برقرار می کنند
برآوردها نشان می دهد که شما تقریباً 30 تریلیون سلول انسانی و 40 تریلیون باکتری دارید. این یعنی که از نظر تعداد ، بدن شما بیشتر سلول دارای باکتری است  
بیشتر این باکتری ها در روده شما زندگی می کنند. به این معنی که آنها با سلولهایی که روده شما و هر چیزی را که وارد بدن شما می شود مستقیماً در تماس هستند. شامل غذا ، دارو و میکروب .
بسیاری از میکروب های دیگر در کنار باکتری های روده شما از جمله مخمرها و قارچ ها زندگی می کنند. در مجموع ، این میکروب ها به عنوان میکروبیوم روده شناخته می شوند
هر یک از این باکتری ها می توانند مواد مختلفی تولید کنند که می توانند بر مغز تأثیر بگذارند. اینها شامل اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ، انتقال دهنده های عصبی و اسیدهای آمینه است
باکتری های روده همچنین با کنترل التهاب و تولید هورمون می توانند بر مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند

روده تغییر یافته و میکروبی

اصطلاح dysbiosis روده به زمانی گفته می شود که روده ها و باکتری های روده در وضعیت بیماری قرار دارند. این ممکن است به دلیل وجود باکتری های بیماری زا باشد که ممکن است منجر به التهاب مزمن شود.
محققان dysbiosis روده را در افراد دارای بیماری های زیر شناسایی کرده اند :
چاقی
بیماری قلبی
دیابت نوع 2
سایر شرایط
برخی مطالعات حاکی از آن است که پروبیوتیک های خاص می توانند وضعیت میکروبی را به حالت سالم برگردانند و علائم بیماریهای مختلف را کاهش دهند
از آنجا که روده و مغز به هم وصل هستند و باکتری های روده موادی تولید می کنند که می توانند بر مغز تأثیر بگذارد ، پروبیوتیک ها ممکن است به نفع مغز و سلامت روان باشند.
تعدادی از مطالعات اخیر در مورد این موضوع انجام شده است ، اما بیشتر آنها در حیوانات انجام شده است. با این حال ، تعداد معدودی نتایج جالبی را در انسان نشان داده اند.


پروبیوتیک ها ممکن است سلامت روان را بهبود ببخشند

استرس و اضطراب به طور فزاینده ای رایج است و افسردگی یکی از اصلی ترین مشکلات بهداشت روان در سراسر جهان است
تعدادی از این اختلالات بویژه استرس و اضطراب با سطح بالای کورتیزول ، هورمون استرس انسان همراه است
مطالعات متعددی در مورد چگونگی تأثیر پروبیوتیک بر افراد مبتلا به افسردگی که از نظر بالینی تشخیص داده شده اند ، انجام شده است .
یک مطالعه نشان داد که مصرف مخلوط سه سویه لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا به مدت 8 هفته علائم افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. آنها همچنین میزان التهاب را کاهش داده بودند
تعداد معدودی از مطالعات دیگر بررسی کرده اند که چگونه پروبیوتیک ها بر علائم افسردگی در افراد بدون افسردگی تشخیص داده می شوند ، از جمله:
علائم اضطراب
علائم افسردگی
پریشانی روانی
استرس دانشگاهی

پروبیوتیک ها می توانند(سندروم روده تحریک پذیر )  IBS را تسکین دهند

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مستقیماً با عملکرد روده بزرگ ارتباط دارد ، اما برخی محققان معتقدند که این یک اختلال روانشناختی است.
اضطراب و افسردگی در افراد مبتلا به IBS شایع است. جالب است که ، افرادی که IBS دارند نیز تمایل به میکروبیوتای تغییر یافته دارند .

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک های خاص می توانند علائم سندرم روده چشم (IBS) از جمله درد و نفخ را کاهش دهند .
به طور کلی ، تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها با سلامت دستگاه گوارش مرتبط هستند.
پروبیوتیک ها ممکن است روحیه را تقویت کنند
در افرادی که سلامتی روانی ندارند ، برخی از پروبیوتیک ها ممکن است به بهبود خلق و خو کمک کنند.

یک مطالعه به افراد مخلوط پروبیوتیکی حاوی هشت گونه مختلف لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا هر روز به مدت 4 هفته داد.
محققان دریافتند که مصرف مکمل ها باعث کاهش افکار منفی شرکت کنندگان در رابطه با روحیه غمگین می شود.

یک مطالعه دیگر گزارش داد که مصرف نوشیدنی شیر حاوی یک پروبیوتیک به نام لاکتوباسیلوس کازئی به مدت 3 هفته باعث بهبود خلق و خوی در افرادی شد که قبل از درمان خلق و خوی پایینی داشتند .
 

پروبیوتیک ها ممکن است به بهبود بعد از آسیب دیدگی مغزی کمک کنند

وقتی شخصی دچار آسیب دیدگی مغزی است ، ممکن است لازم باشد در یک بخش مراقبت های ویژه بماند. در اینجا ، پزشکان ممکن است به آنها کمک کنند تا از طریق لوله ها تغذیه و تنفس کنند .
و این می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد ، و عفونت در افرادی که صدمات مغزی آسیب دیده دارند می تواند منجر به عوارض بعدی شود.

چند مطالعه نشان داده اند که افزودن پروبیوتیک های خاص به مواد غذایی منتقل شده از طریق لوله می تواند تعداد عفونت ها و مدت زمانی را که فرد در بخش مراقبت های ویژه می گذراند را، کاهش دهد .
پروبیوتیک به دلیل تاثیر آنها برای سیستم ایمنی ممکن است این اثرات را داشته باشد.
سایر مزایای پروبیوتیک ها برای مغز
تعداد انگشت شماری از مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است مزایای جالب دیگری برای مغز داشته باشند.

یک مطالعه جالب نشان داد که مصرف ترکیبی از بیفیدوباکترها ، استرپتوکوک ، لاکتوباسیلوس و لاکتوکوک نواحی مغز را کنترل می کند که احساسات را کنترل می کنند. در این مطالعه ، زنان سالم دو بار در روز به مدت 4 هفته با این ترکیب تغذیه شدند .

مطالعات دیگر نشان داده اند که پروبیوتیک های خاص ممکن است برخی از علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس و اسکیزوفرنی را کاهش دهد ، اما تحقیقات بیشتری لازم است

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

منبع : healthline

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر