FA EN

KOOSHAN

پروبیوتیک ها چه هستند و چه غذاهایی بیشترین پروبیوتیک را دارند

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • دانستنی های غذا
  • پروبیوتیک ها چه هستند و چه غذاهایی بیشترین پروبیوتیک را دارند
پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهای زنده ای هستند که برای بدن به ویژه سیستم گوارشی ما بسیار مفیداند. ما معمولا فکر می کنیم که پروبیوتیک ها میکروب هایی هستند که باعث بیماری می شوند در صورتی که بدن ما پر از باکتری های خوب و بد است. پرو بیوتیک ها اغلب به عنوان باکتری های خوب یا کمک کننده نامیده می شوند چون به حفظ سلامت روده کمک می کنند. 
 
پروبیوتیک ها چگونه عمل می کنند؟
 
محققان تلاش می کنند تا بفهمند دقیقا چگونه پروبیوتیک ها در بدن عمل می کنند اما چندین راه وجود دارد که آنها بدن را سالم نگه می دارند: 
هنگامی که آنتی بیوتیک مصرف می کنید تعدادی از باکتری های خوب بدن را از دست می دهید، پروبیوتیک به بدن شما کمک می کند تا آنها را سریع جایگزین کنید. 
به تعادل باکتری های خوب و بد بدن کمک می کنند و باعث می شوند بدن شما به خوبی کار کند. 
پروبیوتیک ها با کنترل اعصاب،  غذا را در طول روده می فرستند و به حرکت غذا در طول روده کمک می کنند. محققان در تلاش هستند تا بهترین راه حل را برای یافتن مشکلات گوارشی را پیدا کنند اما شایع ترین مشکلاتی که مصرف پروبیوتیک به آن کمک می کند شامل موارد زیر می شود: 
سندروم روده تحریک پذیر 
بیماری التهابی روده ( IBD) 
عفونت اسهالی ( ناشی از باکتری ها، ویروس ها و انگل ها) 
اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها 
تحقیقات بسیاری هم نشان داده است که برای مشکلات دیگر بدن مانند اگزما، اندام های دفع ادرار در زنان، جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی و بهداشت دهان و دندان هم مفید هستند.

انواع پروبیوتیک ها 

باکتری های زیادی به عنوان پروبیوتیک طبقه بندی می شوند اما اکثر آنها از دو گروه تشکیل شده اند: 
لاکتوباسیلوس: رایج ترین پروبیوتیک در حال حاضر است که در غذاهایی مانند ماست و سایر غذاهای تخمیریافته وجود دارد و به افرادی که مشکل هضم لاکتوز دارند و بیماری هایی مانند اسهال کمک می کند. 
بیفیدوباکتریوم بیشتر در محصولات لبنی یافت می شود و به کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر(IBS) و بیماری های دیگر کمک می کند. 
ساکارومایسس بولاردی هم مخمر موجود در پروبیوتیک است که به درمان اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند. 
 

غذاهایی که بیشترین پروبیوتیک را دارند

1- ماست 
یکی از مشهورترین منابع پروبیوتیک است که به حفظ سلامتی کمک می کند و باعث می شود باکتری های خوب در طول روده حرکت کنند. مطالعات نشان می دهند که پروبیوتیک موجود در ماست به بیمارانی که عدم تحمل لاکتوزدارند و مشکلاتی مانند گاز، اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند. 
 
ماست پروبیوتیک
2- کلم ترش 
در هنگام خرید نوع غیر پاستوریزه آن را انتخاب کنید چون فرایند پاستوریزه که در اغلب برندهای سوپرمارکت ها یافت می شود باعث کشتن باکتری های خوب و فعال می شود. کلم ترش و غذاهای کره ای مانند کیمچی حاوی ویتامین هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به جلوگیری از عفونت کمک می کند. 
 
کلم ترش
3- سوپ میسو 
سوپ میسو یکی از انواع غذاهای ژاپنی است که در آن خوراک دریایی و سبزیجات یا دیگر مواد پخته شده و به عنوان چاشنی در سس میسو بکار می‌روند. ای سوپ به طور سنتی از تخمیر دانه های سویا با نمک و یک نوع قارچ به نام کوجی ساخته شده است که به تحرک سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. میسو سرشار از پروبیوتیک است و یک سوپ سالم به حساب می آید. این سوپ کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین B و آنتی اکسیدان های محافظ است.
 
سوپ میسو
4- پنیر نرم 
این نوع پنیرها برای هضم غذا بسیار مفید هستند اما در مسیر رسیدن به معده و روده نمی توانند زنده بمانند. تحقیقات نشان داده اند که کشش در پنیرهای نرم تخمیر یافته مانند گودا باعث می شود که  به اندازه کافی نتوانند پروبیوتیک بسازند. 
 
پنیر های نرم
5- کفیر 
بر طبق افسانه ها، چوپانان 2000 سال پیش در کوه های قفقاز، جایی که جنوب شرقی اروپا از آسیا جدا می شود شیری را کشف کردند که تخمیر شده بود و روی آن حباب هایی وجود داشت. کفیر نوعی دانه پروبیوتیک طبیعی سرشار از ویتامین های گروهB ، کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین K است و چندین مخمر مفید دارد که برای حرکت روده، سهولت در هضم، تقویت ایمنی، کاهش شدت و مدت اسهال، اختلال خواب، افسردگی و اختلالات زیاد فکری مؤثر می‌باشد. 
 
نوشیدنی کفیر
6- نان خمیر ترش 
نان خمیر ترش به وسیلهٔ تخمیر طولانی مدت خمیر با استفاده از لاکتوباسیلوس و مخمرهایی که به طور طبیعی رخ می‌دهند تولید می شود. این نان در مقایسه با نان‌های درست شده با استفاده از مخمرهای کشت داده شده، معمولاً طعم ترش ملایمی دارد که ناشی از اسید لاکتیک تولید شده توسط لاکتوباسیلوس است. نان خمیر ترش سانفرانسیسکو معروف ترین نانی است که حاوی پروبیوتیک بیشتری است و به هضم غذا کمک می کند. 
 
نان خمیر ترش
7- شیر اسیدوفیلوس 
یکی از ساده ترین راه های دریافت پروبیوتیک استفاده از شیری است که با باکتری تخمیر شده است. باترمیلک هم خاصیت تخمیری دارد و غنی از پروبیوتیک است. 
 
شیر اسیدوفیلوس
8- ترشی خیار 
اگر دنبال یک ترشی هستید که پروبیوتیک داشته باشد باید نوع طبیعی و تخمیرشده آن را انتخاب کنید که  درمحلول نمک و آب ترش شده است. نمک دریایی و نمک های محلول در آب باعث رشد باکتری های خوب می شوند و ترشی خیار به هضم غذا کمک می کند. باید توجه داشته باشید که ترشی ساخته شده با سرکه حاوی پروبیوتیک زنده نیست.
ترشی خیار
9- تمپه 
تمپه محصول تخمیری سویا است. این غذای اندونزیایی حاوی پروبیوتیک های طبیعی است که به بدن در مقابل بیماری های خاص کمک می کند. تمپه دارای پروتئین بالایی است و اغلب آن را از نظر عطم و طعم شبیه قارچ می دانند. این غذا محصولی با پروتئین بالا است که اغلب به عنوان جایگزینی برای گوشت به کار می رود. 
غذای اندونزی تمپه
10- مکمل ها 
پروبیوتیک ها تنها در غذاها نیستند بلکه به صورتهای کپسول، قرص، پودر و مایع هم هستند. با وجود این که این مکمل ها مانند غذاها ارزش غذایی بالایی ندارند اما به سهولت استفاده می شوند. فقط باید قبل از مصرف با پزشک تان صحبت کنید چرا که اگر بیماری های گوارشی یا مشکلات سیستم ایمنی دارید باید درباره ی مصرف پروبیوتیک ها احتیاط کنید. 
مکمل های پروبیوتیک
 
 
 
 
 
 
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر