FA EN

KOOSHAN

کدام یک بهتر است؟ چای سیاه یا چای سبز

 
 
در طول سالیان سال، چینی ها چای را دم می کنند و می نوشند و به طور کلی معتقدند که نوشیدن چای بخشی ازیک زندگی سالم است. تحقیقات پزشکی اخیر نشان داده است که نوشیدن چای به طور منظم منجر به کاهش کلسترول بد (LDL) می شود، همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت را کاهش می دهد و سوخت و ساز بدن و سیستم ایمنی را بهبود می دهد. چای خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد و در کل نوشیدنی خوبی است.
هر دو چای سبز و سیاه از گیاه "Camellia Sinensis" آمده است. تفاوت واقعی بین چای سبز و چای سیاه به دلیل روش ساخت آنهاست. تمامی چای ها فرایند تخمیر را دارند اما بیشترین درجه تخمیر مربوط به چای سیاه است و کمترین درجه تخمیر را چای سبز دارد. فرایند تخمیر باعث می شود بسیاری از مزایای طبیعی چای کاهش پیدا کند.
 
 

فواید چای سیاه

تحقیقاتی که توسط موسسه ملی سلامت عمومی و محیط زیست هلند انجام شد ارتباط بین مصرف چای سیاه و کاهش تغییرات سکته مغزی را نشان می دهد. محققان با بررسی داده ها متوجه شدند که  غذاهایی که دارای فلاونوئیدها بالا هستند بر روی سلامتی تاثیر بسزایی دارند و خواص آنتی اکسیدانی دارند. 70% فلاونوئیدی که در میوه ها و سبزیجات وجود دارد در چای سیاه هم یافت می شود. این مطالعه در طول 15 سال بر روی 552 مرد و زن انجام شد و محققان نتیجه گرفتند که فلاونوئید موجود درچای سیاه سبب کاهش کلسترول بد می شود و در نهایت ابتلا به سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، افرادی که بیش از چهار فنجان چای سیاه در روز می نوشند نسبت به افرادی که فقط دو تا سه فنجان در روز مصرف می کنند کمتر به سکته مغزی مبتلا می شوند.
 

فواید چای سبز

 
چای سبز حاوی آنتی اکسیدان EGCG است که دارای خواص دارویی است و برای درمان بیماری های مختلف استفاده شود. همچنین، چای سبز حاوی کافئین است که برای بهبود عملکرد مغز مانند خلق و خوی بهتر و تمرکز بیشتراستفاده می شود. با وجود اینکه، چای سبز به اندازه قهوه کافئین ندارد اما حاوی اسید آمینه L-theanine است که عملکرد مغز را بهبود می بخشد و اضطراب را کاهش دهد. مصرف منظم چای سبز به کاهش چربی و بهبود عملکرد جسمی کمک می کند و برای دندانها بسیار مفید است. نتایج مطالعات نشان می دهد مصرف ۴ فنجان چای سبز در روز می تواند تا حدودی سوخت وساز پایه بدن را افزایش دهد و با افزایش سوخت وساز نیز مقدار کالری کمتری در بدن به صورت بافت چربی ذخیره می شود. کاتچین موجود در چای سبز نیز باکتری های دهان را از بین ببرد و باعث جلوگیری از آنفلوانزا می شود. مطالعه ای از چهل هزار و پانصد نفر از بزرگسالان ژاپنی نشان داد کسانی که پنج فنجان و یا بیشتر چای سبز می نوشند، درطول 10 سال گذشته میزان مرگ و میر کمتری دارند و به طور متوسط میزان مرگ و میر در23٪ زنان و12٪ مردان کمتر می شود. 
 
 

فرم ثبت نظرات