FA EN

KOOSHAN

5 غذایی که در منطقه مدیترانه رشد می کنند

غذاهای خاصی وجود دارند که منشا آنها چه هنگام پخت و پز در خانه و یا صرف غذا در رستوران به منطقه مدیترانه بر می گردد: زیتون، کاسکو، پستو، هوموس، روغن زیتون و فلافل جزو این دسته از غذاها هستند. منطقه مدیترانه شامل 3 قاره افریقا، اروپا و آسیا است که ترکیب فرهنگ منحصر به فرد این سه قاره همراه با آب و هوای خاص آنها منجر به کشت مواد غذایی می شود که تنها به این قسمت از کره زمین اختصاص دارد وطعم و مزه ای فراموش نشدنی هم دارند.
توپوگرافی منطقه مدیترانه بسیار متنوع است و علاوه بر سواحل سفید زیبا و آبهای آرام، بخشی از این منطقه  دارای کوه های سر به فلک کشیده، سواحل سنگی و صخره ها، تالاب ها، دشت ها و جنگل ها و مناطق خشک با زمین های سفت است. 
 

آب و هوای منطقه مدیترانه چگونه است؟

 
همانند هر منطقه دیگر، آب و هوا و خاک یکی از عوامل اصلی تعیین کننده ی نوع محصولاتی است که در یک منطقه رشد می کند. آب و هوای مدیترانه با بارندگی نامنظم و درجه حرارت خفیف و متوسط مشهور است. توپوگرافی نامنظم و میزان نزدیکی به آب باعث ایجاد انواع متنوعی خاک و در نهایت طیف گسترده ای از محصولات می شود. 
 

چه غذاهایی در منطقه مدیترانه رشد می کنند؟

زیتون، انجیر و خرما

درخت زیتون محصول خاص منطقه مدیترانه است و همانند درختان انجیر و خرما ریشه گسترده و شاخ و برگ اندکی دارد که به خوبی با آب و هوا و خاک این منطقه سازگار شده است. 

مرکبات

مرکبات مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت به دلیل ساختار ریشه ای مشابه با درخت زیتون به خوبی در منطقه مدیترانه رشد می کند. از طرفی،  این میوه ها دارای پوست ضخیم هستند که باعث شده با آب و هوای این منطقه سازگاری پیدا کنند. 

انگور

انگور به دلیل درجه حرارت متوسط و شرایط رطوبت ایده آل در بسیاری از مناطق مدیترانه به عنوان میوه و نوشیدنی به خوبی رشد می کند. هر منطقه نوع متفاوتی انگور دارد که طعم خاصی دارد. 

سبزیجات و حبوبات تازه

در کشورهای مدیترانه، اکثریت محصولات کشت شده، سبزیجات تازه هستند که شامل بادمجان، فلفل قرمز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کدو سبز، خیار و پالس ها مانند نخود  و عدس می باشند. 

غلات و دانه ها

پس از سبزیجات تازه، بیشترین محصول موجود در منطقه مدیترانه به غلات تعلق دارد. گندم، جو و کوکوس از مشهورترین غلات کشت شده در منطقه خاورمیانه است و هیچ چیز خوشمزه تر و بهتر از پخت نان در روغن زیتون نیست. 

گوشت درمنطقه مدیترانه

 
در منطقه مدیترانه حیوانات زیادی وجود ندارند چرا که گیاهان با عمق کم مانند چمن ها به خوبی رشد نمی کنند. بدون چمن، حیواناتی مانند گاو و خوک نمی توانند غذا بخورند و به همین دلیل غذاها به جای چربی حیوانی در روغن زیتون طبخ می شود و مردم این منطقه ماهی ها، سبزیجات و میوه های زیادی می خورند. 
این سازگاری از محدودیت آب و خاک ناشی می شود و منجر به رژیم غذایی مدیترانه ای می شود که اکنون در سراسر دنیا به عنوان یک رژیم غذایی سالم مشهور است. این رژیم غذایی به حفظ وزن، کنترل فشار خون، کاهش کلسترول و در نهایت به سلامتی کمک می کند. 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر