FA EN

KOOSHAN

دیتاکس واتر یا آب سم زدا ، از افسانه تا واقعیت ؟

ممکن است در مورد مزایای آب سم زدا یا دیتاکس واتر زیاد شنیده باشید ، بله ، آب سم زدا بسیار مفید است و هیدراته بودن بدن برای سلامتی بسیار مهم است .بنابراین اغلب توصیه میشود که هشت لیوان آب در روز بنوشید . با این حال بسیاری معتقدند که اضافه کردن برخی مواد به آب باعث افزایش مزایای آن برای سلامتی میشود .
 
آب سم زدا به بدن شما کمک میکند سموم را از بین ببرید ، سطح انرژی خود را افزایش دهید و به کاهش وزن نیز کمک میکند .
 
در اینجا نگاهی دقیق به آب سم زدا خواهیم داشت و  دیتاکس واتر را با دقت بررسی کنیم تا فواید واقعی آن از تصورات اشتباه جدا شود.
 

آب سم زدا چیست ؟

آب سم زدا آبی است که طعم میوه های تازه و سبزیجات به آن تزریق شده باشد ، که گاهی اوقات به نام آب طعم دار نیز از آن یاد میشود .از آنجایی که فقط عطر و طعم میوه ها و سبزیجات به آب اضافه میشود نسبت به آب میوه ها دارای کالری بسیار کمتری است .این باعث میشود این نوشیدنی بعنوان یک نوشیدنی محبوب برای سم زدایی استفاده شود .
 
از آب سم زدا اغلب در برنامه های کاهش وزن نیز استفاده میشود بخصوص  به جای نوشیدنی های با قند بالا مثل نوشابه های گازدار و آب میوه ها .
 

چگونه آب سم زدا را تهیه کنیم :

تهیه آب سم زدا در خانه بسیار ساده است .فقط به مقداری آب نیاز است و میوه ها و سبزیجاتی که انتخاب میکنید .
 
مواد مورد علاقه خود را ریز ریز کنید و آنها را به آب سرد یا گرم اضافه کنید ، هرچه مواد تشکیل دهنده ای که استفاده میکنید بیشتر باشد طعم قوی تری خواهید داشت .
 
اگر از آب سرد برای تهیه استفاده میکنید میتوانید آن را به مدت 1 تا 12 ساعت در یخچال نگهداری کنید تا طعم بهتری به آب سم زدای شما بدهد ،پس از این مدت حتما قطعه های مواد را از آب خارج کنید تا در آب تجزیه و له نشوند .
 
اگر عجله دارید میتوانید مواد را خیلی ریز یا له کنید تا سریعتر طعم آنها به ترکیبتان اضافه شود .
 

چند دستور ترکیبی برای تهیه آب سم زدا :

خیار و نعناع.
 
لیمو و زنجبیل.
 
توت سیاه و پرتقال.
 
فلفل و لیمو.
 
هندوانه و نعناع
 
گریپ فروت و رزماری.
 
پرتقال و لیمو.
 
انواع لیمو
 
توت فرنگی و ریحان.
 
سیب و دارچین.
 
ادعاهایی که آب سم زدا برای سلامتی دارد :
گفته می شود که آب سم زدا یا دیتاکس واتر  دارای مزایای زیادی برای سلامتی است از جمله:
 
کاهش وزن.
 
حذف سموم از بدن یا سم زدایی.
 
تعادل pH بدن.
 
سلامت گوارشی بهتر
 
تقویت عملکرد ایمنی
 
بهبود روحیه.
 
افزایش سطح انرژی.
 
بهبود چهره.
 
خواص دقیق آب سم زدا بستگی به مواد مورد استفاده شما و میزان مدتی که این مواد در آب خواهند بود ،متفاوت است .
 
با این حال، بسیاری از ادعاهای بهداشتی برای آب سم زدایی را می توان به آب اختصاص داد، نه به ترکیبات با طعم مواد داخل آن .چرا که شما مقدار زیادی از مواد مغذی موجود در مواد ترکیب شده  جز طعم و عطر آن  را دریافت نمی کنید، به ویژه در مقایسه با خوردن آن میوه و یا سبزی به صورت کامل .
 

فواید واقعی آب سم زدا :

در زیر نگاهی دقیق به ادعاهای سلامتی در مورد آب سم زدا داریم. چندتایی از انها  معتبر هستند، حتی اگر برخی از آنها کمی اغراق آمیز باشند.
 

آب سم زدا به کاهش وزن کمک می کند

آب آشامیدنی ممکن است به شما در از دست دادن وزن کمک کند، و این در مورد آب سم زدایی نیز صادق است. آب نشان داده شده است که به طور موقت میزان متابولیسم  را بالا میبرد، بنابراین شما کالری بیشتری را می سوزانید.
 
مطالعات نشان داده است که نوشیدن 17 اونس (نیم لیتر) آب می تواند میزان متابولیسم را تا 30٪ در حدود یک ساعت افزایش دهد
 
در حقیقت، افرادی که میزان توصیه شده آب را به عنوان بخشی از برنامه کاهش وزن مصرف می کنند، وزن بیشتری را نسبت به افرادی که این مقدار آب را نمی نوشند کم می کنند.
 
یک مطالعه نشان داد که بزرگسالانی که اضافه وزن دارند اگر  17 اونس (نیم لیتر) آب قبل از وعده های غذایی نوشیدند 40 درصد وزن بیشتری را نسبت به افراد دیگر از دست دادند.
 
این امر می تواند تا حدی ناشی از افزایش سوخت و ساز بدن باشد، اما ممکن است به دلیل تأثیر آب روی اشتها نیز باشد. آب آشامیدنی به کاهش گرسنگی وابسته است، بنابراین اگر قبل از وعده غذا بخورید، ممکن است کمتر غذا بخورید.
 
 
 
بهبود سلامت دستگاه گوارش
هیدراتاسیون برای سلامتی گوارشی و حفظ حرکات روده منظم مهم است. کم آبی شدن مزمن می تواند باعث یبوست شود، که باعث می شود احساس سوزش و خشک شدن داشته باشید.
 
نوشیدن مقدار زیادی آب ممکن است به حرکت آرامتر غذا از طریق روده شما کمک کند و از بروز یبوست جلوگیری شود.
 
 
 
سطح انرژی را بهبود می بخشد
حتی از دست دادنمقدار کمی از آب بدن می تواند خلق و خوی، غلظت و سطح انرژی را تحت تاثیر قرار دهد.مطالعات نشان داده اند که سطح آب آشامیدنی حدود 1٪ می تواند به طور قابل توجهی روحیه را کاهش دهد، باعث کاهش میزان تمرکز و افزایش سردرد می شود.
 
یک مطالعه در افراد بزرگسال که مصرف آب آنها کمتر از 41 اونس (1.2 لیتر) در روز بود نشان داد که هنگامی که مصرف آب خود را به 85 اونس (2.5 لیتر) در روز افزایش دادند، خوشحالتر بودند، انرژی بیشتری داشتند و احساس آرامش میکردند.
 
اگر به اندازه کافی آب بنوشید، افزایش مصرف می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به شما انرژی بیشتری بدهد.
 
 
 
تقویت عملکرد ایمنی
این ادعا درباره آب سم زدا، ممکن است کمی اغراق آمیز باشد.درست است که خوردن میوه ها و سبزیجات و حتی آب میوه می تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند به طور خاص، مصرف منظم ویتامین C به نفع سیستم ایمنی بدن است با این حال، مقدار این مواد مغذی که شما از یک تزریق مانند آب سم زدا دریافت می کنید، احتمالا خیلی کم و بسیار متغیر است.
 
اگر چه از لحاظ تئوری این نظر امکان پذیر است، بعید است که آب سم زدایی اثر معنی داری بر عملکرد ایمنی داشته باشد
 
تصورات اشتباه در مورد دیتاکس واتر
متاسفانه تصورات اشتباه زیادی در مورد فواید دیتاکس واتر و تاثیر آن وجود دارد. در مورد برخی از این تصورات شواهد علمی وجود ندارد، ولی برخی از آن‌ها به کلی اشتباهند.
 
تصور اشتباه ۱: دیتاکس واتر بدن شما را پاکسازی می‌کند
پاکسازی بدن وعده شایعی است که بسیاری از رژیم‌های غذایی و محصولاتی مانند دیتاکس واتر به افراد می‌‌دهند. محصولات پاکسازی بدن غالبا ادعا می‌کنند که با از بین بردن سموم بدن و کمک به کاهش وزن باعث بهبود سلامت فرد می‌شوند.
 
اما «سموم بدن» و «سم‌زدایی» هر دو واژه‌هایی مبهم هستند و دقیقا مشخص نمی‌کنند که چه چیز‌هایی ازبین خواهد رفت و چطور این اتفاق می‌افتد.
 
بدن شما به گونه‌ای طراحی شده که راه‌های خوب زیادی برای دفع سموم دارد. هنوز شواهدی به دست نیامده که ثابت کند هر گونه محصول یا رژیم غذایی بتواند سرعت و کیفیت عملکرد این مسیرهای دفع سموم را بهبود دهد.
 
تصور اشتباه ۲: تنظیم PH بدن
غذاها و نوشیدنی‌های قلیایی‌کننده این روزها بسیار رایج شده‌اند. گفته می‌شود این مواد غذایی محیط قلیایی‌تری در بدن شما ایجاد می‌کنند. بر اساس نظریه اسید-قلیایی در مورد بیماری‌ها، قلیایی‌تر شدن بدن برای حفظ سلامتی مفید است.
 
اما تحقیقات علمی این نظریه را حمایت نمی‌کنند؛ چرا که تغییر PH خون یا سلول‌ها از طریق غذایی که می‌خوریم ممکن نیست.
 
تصور اشتباه ۳: دیتاکس واتر برای پوست مفید است
درست همانند دیگر محصولات سم‌زدا، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند دیتاکس واتر، سموم را از پوست شما پاک و پوست شما را بهتر می‌کند.
 
اما شواهد اندکی برای اثبات این موضوع وجود دارد. کسانی که دچار کم‌آبی بدن هستند با نوشیدن آب می‌توانند به پوست خود رطوبت‌رسانی کنند. اما این کار ظاهر پوست آن‌ها را تغییر نمی‌دهد، مگر این‌که کم آبی بدن آن‌ها آن‌قدر زیاد بوده‌ که با جبران آن تغییر چشمگیری در پوست ایجاد شده باشد.
 
در واقع هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند دیتاکس واتر تاثیر بیشتری از آب ساده روی پوست دارد.
 
کلام آخر
این که شما می‌توانید روند سم‌زدایی بدن خود را با نوشیدن دیتاکس واتر تسریع ببخشید، شایعه است.
دیتاکس واتر یک نوشیدنی سالم با چند خاصیت خوب است اما شما می‌توانید با نوشیدن آب ساده هم از این خواص بهره‌مند شوید. اغلب افرادی که از نوشیدن آب ساده خسته می‌شوند برای تنوع، به سراغ دیتاکس واتر می‌روند.
پس اگر اضافه کردن میوه و سبزیجات به آب و خیساندن آن‌ها باعث می‌شود بیشتر آب بنوشید و کمتر به سراغ نوشیدنی‌های قند‌دار بروید، خوب است که این کار را ادامه دهید.
 
 
سالم باشید و شاد 
 
گروه تولید محتوای کوشان 
 
منبع : healthline

فرم ثبت نظرات