FA EN

KOOSHAN

آرد کامل چیست و در چه مواد غذایی استفاده میشود ؟

آرد کامل چیست؟

مانند سایر ارقام ، آرد کامل با آسیاب کردن دانه ها ساخته می شود. با این حال ، بر خلاف آرد همه منظوره ، آرد کامل فقط از دانه های گندم سخت ،ساخته می شود،دانه گندم خالص .
دانه های گندم سخت به دانه هایی اطلاق می شود که دارای پروتئین بالایی هستند.
وقتی از آرد کامل برای تهیه خمیر استفاده می شود ، به ورز زیادی نیاز است ، چرا که پروتئین بالایی دارد.
ورز دادن ، فرایند فشار دادن و خم کردن خمیر با پاشنه دست برای مخلوط کردن مواد و تشکیل گلوتن است.
آرد کامل برای مواد غذایی پخته شده مانند نان ،نان شیرینی ، ماکارونی یا چوب شور یا هر محصولی که نیاز به ساختار و جویدن زیادی دارد ، ایده آل است.
طعم آرد کامل مانند سایر آردها است  ، اما تیره تر است و درشت تر و چگال تر احساس می شود.

آرد کامل سرشار از پروتئین است

 همه انواع آرد گندم حاوی دو پروتئین - گلوتنین و گلیادین  هستند. هنگامی که آرد را با آب مرطوب کردیم و ورز دادیم ، گلوتنین و گلیادین ترکیب می شوند و گلوتن را تشکیل می دهند.
گلوتن مسئول رشته های پرپیچ و خم خمیر است که ساختار الاستیک و کششی را به خمیر می دهد و ویژگی نان که مانند آدامس جویدن می باشد مربوط به آن است .
در مقایسه با انواع دیگر آرد ، آرد کامل از پروتئین بیشتری برخوردار است که به شکل گلوتن است . مقدار گلوتن موجود در آرد به شدت بر ساختار محصول تأثیر می گذارد. آرد با مقدار بیشتری گلوتن ، مانند آرد کامل ، یک محصول جویدنی ، سبک و ساختار یافته خواهد داشت.
از طرف دیگر ، آرد با محتوای گلوتن کمتری مانند آرد کیک یا شیرینی ، محصولی لطیف و با ساختاری کمتر تولید می کند که می تواند به راحتی خرد شود ، مانند کیک یا بیسکویت.


آرد کامل برای افرادی که آلرژی یا حساسیت به گلوتن دارند ، نامناسب است

اگر به بیماری سلیاک ، حساسیت به گلوتن یا حساسیت به گندم مبتلا هستید ، نباید گلوتن یا محصولاتی تهیه شده با آردهای گلوتن یا گندم از جمله آرد کامل مصرف کنید.بیماری سلیاک نوعی اختلال گوارشی است که در اثر واکنش خود ایمنی به گلوتن ایجاد می شود
اگر مبتلا به سلیاک هستید ، مهم است از مصرف گلوتن خودداری کنید ، زیرا مصرف پروتئین ممکن است به مرور زمان آسیب جدی به دستگاه گوارش شما وارد کند اگر حساسیت به گلوتن دارید ، از آرد کامل نیز باید خودداری شود.
حساسیت به گلوتن به عوارض جانبی ، از جمله نفخ و اسهال ، ناشی از مصرف محصولات حاوی گلوتن در بین افرادی که بیماری سلیاک ندارند ، اشاره دارد .

اگر مبتلا به بیماری سلیاک ، حساسیت به گلوتن یا حساسیت به گندم هستید ، آردهای بدون گلوتن مانند آرد نارگیل یا بادام برخی از بهترین گزینه ها برای شما هستند

مطلب مرتبط : گلوتن چیست ؟

آیا آرد کامل قابل تعویض با سایر آردهاست؟

اگرچه در صورت استفاده از آردی که دستور تهیه مورد نظر ذکر شده ، محصولات به بهترین نتیجه خواهد رسید ، ممکن است بسته به محصول مورد نظر ، از آرد کامل به جای آرد های دیگر استفاده شود.
به عنوان مثال ، آردهای کامل را می توان به راحتی در بسیاری از دستور العمل های نان به جای آرد همه منظوره استفاده کرد. در حقیقت ، اگر می خواهید جویدنی اضافی در محصول نهایی خود داشته باشید ، مثلاً هنگام تهیه خمیر پیتزا
با این حال ، آرد کامل  بجای  آردهای ضعیف مانند کیک یا آرد قنادی مبادله مناسبی نخواهد بود. زیرا از این نوع آردها وقتی استفاده می شود که ما بافت خرد و نرم لازم داریم ، مانند هنگام تهیه کیک.
اگر خواستید آرد کامل را در یک دستور کیک به جای آرد های دیگر استفاده  کنید ، به احتمال زیاد با یک محصول سخت و متراکم روبرو می شوید ، نه یک محصول لطیف و نرم ، که اغلب از چنین محصولی (کیک) انتظار می رود.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر