FA EN

KOOSHAN

آیا شیر باعث سنگ کلیه میشود ؟

خیلی از افراد بسیاری از نظریه ها و در مورد تغذیه و ارتباط آن با بیماریها را از گذشتگان خود به ارث میبرند و با وجود عصر اطلاعات و وجود زمینه های فراوان برای تحقیق  ، بررسی این باورهای عمومی را به فراموشی سپرده اند .
یکی از باور های غلط در بین اقشار مردم ارتباط بین مصرف شیر و سایر محصولات لبنی و ایجاد سنگ کلیه است .

شیر و سنگ کلیه


بله این باور غلط است که احساس کنیم خوردن شیر ، ماست ، پنیر یا سایر محصولات لبنی باعث ایجاد سنگ کیه میشود .
در گذشته به افرادی که سابقه سنگ سازی در کلیه داشتند پیشنهاد میشد که مصرف غذاهای حاوی کلسیم نظیر شیر و پنیر را متوقف کنند. به این دلیل که برخی از سنگ های کلیه حاوی کلسیم هستند و در ادرار بیمارانی که مشکل سنگ کلیه دارند مقادیر بالایی از کلسیم مشاهده شده است.
داشتن رژیم غذایی با کلسیم کم نمی تواند میزان آن را در ادرار کاهش دهد. بلکه باید بدنبال روشی بود تا کلسیم موجود درمواد غذایی بالاخص محصولات لبنی بیشتر جذب شوند تا اینکه از طریق ادرار دفع شوند .


برخی افراد به جای خوردن مواد غذایی  حاوی کلسیم از مکمل های کلسیمی استفاده می کنند در صورتیکه مکمل ها ممکن است ریسک شکل گیری سنگ در بدن را بالا ببرند؛ در نتیجه پیشنهاد می شود کلسیم را از منابع غذایی دریافت کنید.
در کشور به طور مشخص ۸۰ درصد مردم با کمبود ویتامین D و متابولیسم کلسیم مواجه هستند، امروز کمتر افراد بالای ۴۰ سال را می توان دید که مشکلاتی نظیر کمر درد، پا درد و پوکی استخوان و درد استخوانی نداشته باشند و همه اینها به علت کمبود کلسیم در بدن است. و مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم می تواند در این مورد بسیار کمک کننده باشد

 لبنیات و سنگ کلیه


دلیل ایجاد سنگ های کلیه،بیشتر اُگزالات است و در افرادی که لبنیات مصرف نمی کنند، اُگزالات از طریق سیستم ادراری دفع و باعث تشکیل سنگ کلیه می شود.


یک متخصص تغذیه با توضیح اینکه چرا افرادی که لبنیات مصرف می کنند، کمتر دچار سنگ کلیه می شوند، تصریح نمود:لبنیات در روده این افراد با اُگزالات ترکیب و از راه روده دفع شده، که این امر باعث می شود اگزالات کمتری وارد سیستم ادراری شده و در نتیجه سنگ سازی در این افراد کمتر باشد.
وی همچنین در پایان با بیان اینکه استفاده زیاد مواد کلسیم دار در بعضی افراد مستعد، ممکن است باعث بروز سنگ کلیه شود، توصیه نمود:به طور مناسب مصرف حدود سه لیوان شیر و ماست در طول شبانه روز خطری از نظر سنگ سازی برای افراد در پی ندارد.


غلیظ شدن ادرار شاید مهم‌ترین عامل ایجاد سنگ باشد. نوشیدن کم مایعات بخصوص در ساعات شبانگاهی، کم نوشیدن آب و سایر مایعات در ساعات گرم تابستان بویژه اگر فرد مجبور به فعالیت در گرما باشد از عوامل کم شدن ادرار و غلیظ‌شدن آن هستند. یکی از عواملی که مانع رسوب مواد در کلیه می‌شود، ورزش‌هایی همچون دویدن، دوچرخه‌سواری و بخصوص کوهنوردی است که با ایجاد تلاطم در ادرار مانع ایستایی و ایجاد رسوب و تشکیل کریستال‌های سنگ می‌شود. یکی دیگر از عوامل مستعدکننده ایجاد سنگ‌های ادراری، خوردن نمک است. زیاد شدن دفع سدیم در ادرار مستعدکننده ایجاد سنگ است.
پیشنهاد غذایی :
پیشنهاد می کنیم به جای حدف کلسیم و مواد غذایی حاوی کلسیم از جمله شیر ، ماست و دیگر محصولات لبنی طریقه مصرف درست آنها که به جذب بهتر کلسیم آن منجر شود را بیاموزیم و از این طریق مانع از دفع کلسیم از بدن شویم تا در نهایت این کلسیم دفع شده در کلیه های مستعد سنگ رسوب نکند و سنگ تشکیل نشود
مصرف محصولات لبنی مانند شیر ، ماست و پنیر برای جذب بهتر کلسیم در شب بیشتر سفارش شده است .

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر