FA EN

KOOSHAN

آیا غذا میتواند بعنوان دارو عمل کند؟

 
آنچه را که برای خوردن انتخاب می کنید تأثیرات عمیقی بر سلامت کلی شما دارد.
تحقیقات نشان می دهد که عادت های غذایی بر میزان ابتلا به بیماری¬ها تأثیر می گذارد. در حالی که برخی از مواد غذایی ممکن است باعث ایجاد سلامتی درازمدت شوند ، برخی دیگر بعنوان داروهای محافظ و قوی عمل میکنند.
 
بنابراین ، بسیاری از مردم فکر می کنند که غذا دارو است.
 
با این حال ، رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند و نباید جایگزین دارو در هر شرایطی باشد. اگرچه بسیاری از بیماری ها با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی قابل پیشگیری و یا حتی درمان هستند ، بسیاری دیگر اینگونه نیستند.
 
در این مقاله به بررسی اثرات دارویی مواد غذایی می پردازیم ، از جمله اینکه کدام مواد غذایی را باید و کدام یک را نباید برای بهبود بیماری استفاده کرد.
 

چگونه غذا از بدن شما تغذیه و محافظت می کند

 
بسیاری از مواد مغذی موجود در مواد غذایی ،سلامتی را تقویت می کنند و بدن را از بیماری محافظت می کنند.
 
خوردن غذاهای مفید و مغذی بسیار مهم است زیرا مواد منحصر به فرد آنها به صورت هم افزایی بگونه ای می کنند تا اثری را ایجاد کنند که با مصرف یک مکمل قابل ایجاد نیست.

ویتامین ها و مواد معدنی

 
اگرچه بدن شما فقط به مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد ، اما همین مقدار کم برای سلامتی شما بسیار حیاتی هستند.
 
با این حال ، رژیم های غربی (مقدار زیادی از غذاهای فراوری شده و میزان کمی از محصولات تازه کم ) به طور معمول با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مواجه هستند. چنین نقایصی می تواند خطر ابتلا به بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد 
به عنوان مثال ، مصرف ناکافی ویتامین C ، ویتامین D و فولات ممکن است به قلب شما آسیب برساند ، باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شود و به ترتیب خطر برخی از سرطان ها را افزایش دهد.

ترکیبات گیاهی مفید

 
غذاهای مغذی از جمله سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و غلات دارای بسیاری از ترکیبات مفید مانند آنتی اکسیدان ها هستند.
 
آنتی اکسیدان ها سلول ها را از آسیب هایی که ممکن است منجر به بیماری شود ، محافظت می کنند
در حقیقت ، مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول را رعایت  میکنند ، میزان افسردگی ، دیابت ، زوال عقل و بیماری های قلبی پایین تری دارند 

فیبر

 
فیبر بخش اساسی یک رژیم غذایی سالم است. فیبرها  نه تنها باعث هضم و دفع مناسب می شود بلکه باکتری های مفید موجود در روده شما را نیز تغذیه می کند 
بنابراین ، غذاهای پر فیبر مانند سبزیجات ، لوبیا ، غلات و میوه ها در محافظت در برابر بیماری ، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن به شما کمک می کنند .
از طرف دیگر ، رژیم های غذایی کم فیبر با افزایش خطر ابتلا به بیماری ها از جمله سرطان روده بزرگ و سکته مغزی همراه هستند.

پروتئین و چربی های سالم

 
پروتئین و چربی ، به طور کلی ، بعنوان غذاهای مغذی نقش اساسی در بدن دارند.
 
اسیدهای آمینه - بلوک های اصلی پروتئین - به عملکرد سیستم ایمنی ، سنتز عضلات ، سوخت و ساز بدن و رشد کمک می کنند ، در حالی که چربی ها سوخت را تولید می کنند و به جذب مواد مغذی کمک می کنند.
 
اسیدهای چرب امگا 3 ، که در غذاهایی مانند ماهی چرب وجود دارند ، به تنظیم التهاب کمک می کنند و با بهبود سلامت قلب و ایمنی بدن مرتبط هستند.
یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر بیماری را کاهش دهد
 
نکته قابل توجه ، غذاهای مغذی ممکن است خطر ابتلا به بیماری شما را کاهش دهد - در حالی که این امر در مورد غذاهای بسیار فرآوری شده صادق است.
انتخاب مواد غذایی ناسالم می تواند خطر بیماری را افزایش دهد
 
رژیم های غذایی ناسالم ،مملو از نوشیدنی های قندی ، فست فود و غلات تصفیه شده نقش اصلی در بوجود آمدن بیماریهایی مانند بیماری قلبی ، دیابت و چاقی دارند.
 
این غذاهای فرآوری شده به باکتری های روده شما آسیب می رسانند و مقاومت به انسولین ، التهاب مزمن و بطور کل خطر ابتلا به  بیماری را رواج میدهند.
 
مطالعه در بیش از 100000 نفر نشان داد که هر 10٪ افزایش در مصرف غذای فرآوری شده منجر به 12٪ خطر ابتلا به سرطان می شود.
 
علاوه بر این ، یک مطالعه در مورد مرگ و میر در سراسر جهان نشان داد که در سال 2017 ، 11 میلیون مرگ و میر به دلیل رژیم غذایی ضعیف است.
 

رژیم های غذایی مغذی شما را در برابر بیماری محافظت می کنند

 
از طرف دیگر ، تحقیقات نشان می دهد رژیم های غذایی که مملو از غذاهای گیاهی و کم فراوری شده هستند سلامت شما را تقویت می کنند.
 
به عنوان مثال ، رژیم غذایی مدیترانه ای ، که سرشار از چربی های سالم ، غلات کامل و سبزیجات است ، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، شرایط عصبی ، دیابت ، برخی از سرطان ها و چاقی مرتبط است  .
 
سایر الگوهای غذایی که برای محافظت در برابر بیماری ها نشان داده شده اند شامل رژیم های غذایی گیاه خواری ، مواد غذایی کامل و رژیم غدایی سرخپوشان هستند.
 
چنین یافته هایی ثابت می کنند که رژیم های غذایی مقوی به عنوان داروی پیشگیری عمل می کنند.

آیا غذا می تواند بیماری را درمان کند؟

 
در حالی که برخی از گزینه های رژیم غذایی می توانند خطر ابتلا به بیماری را کاهش یا افزایش دهند ، اما همه بیماری ها نمی توانند از طریق رژیم غذایی فقط جلوگیری و یا درمان شوند.
بسیاری از عوامل دیگر بر سلامتی و خطر ابتلا به بیماری شما تأثیر می گذارد
 
ابتلا به  بیماری کاملاً پیچیده است. اگرچه رژیم غذایی ضعیف می تواند باعث بیماری یا کمک به بیماری ها شود ، بسیاری از عوامل دیگر باید در نظر گرفته شوند.مانند ،ژنتیک ، استرس ، آلودگی ، سن ، عفونت ها ، خطرات شغلی و گزینه های شیوه زندگی - مانند عدم ورزش ، استعمال سیگار و استفاده از الکل - نیز تأثیر گذارند.
 
غذا نمی تواند گزینه های بد و اشتباه شیوه زندگی ، تمایل ژنتیکی یا سایر عوامل مرتبط با پیشرفت بیماری را جبران کند.

از مواد غذایی نباید به عنوان جایگزینی برای دارو استفاده شود

 
اگرچه تغییر به یک الگوی رژیم غذایی سالم تر در واقع می تواند از بروز بیماری جلوگیری کند ، درک این نکته ضروری است که غذا نمی تواند و نباید جایگزین دارویی شود.
 
علم پزشکی برای نجات جان انسانها و درمان بیماریها بوجود آمده است. اگرچه ممکن است آنها برای رفع مشکلات تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی را نیز تجویز کنند 
 
در حالی که شواهد علمی نشان می دهد که غذا می تواند به شرایط مختلف سلامتی کمک کند ، ادعاهای حکایتی درباره درمان یا معالجه بیماری ها از طریق رژیم های غذایی شدید ، مکمل ها یا سایر روش ها غالباً نادرست است.
 
به عنوان مثال ، رژیم های غذایی تبلیغ شده برای درمان سرطان یا سایر شرایط جدی معمولاً مورد حمایت تحقیقات قرار نمی گیرند و اغلب بسیار گران قیمت هستند.
 
اجتناب از روش های درمانی معمول مانند شیمی درمانی برای جایگزین ، رژیم های غذایی غیر معتبر می تواند بیماری ها را بدتر کند یا منجر به مرگ شود.
 
   
اگرچه بسیاری از غذاها فواید ضد بیماری زیادی دارند ، اما رژیم غذایی را نباید جایگزین برای داروهای معمولی دانست.
 
سالم بمانید و شاد 
گروه تولید محتوای کوشان 
 
 
 
منبع : healthline
 

فرم ثبت نظرات