FA EN

KOOSHAN

آیا ماست لاکتوز دارد


عدم تحمل لاکتوز یک بیماری گوارشی است که 75% از جمعیت جهان را درگیر کرده است. این بیماری بیشتر در آسیا و امریکای شمالی شایع است و شیوع کمتری در مناطق غربی مانند امریکای شمالی، اروپا و استرالیا دارد. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند بدن آنها به اندازه کافی آنزیمی به نام لاکتازتولید نمی کند. لاکتازی که در روده تولید می شود برای شکستن لاکتوز که قند اصلی شیر است به کار می رود. بدون لاکتاز، لاکتوز نمی تواند به خوبی در روده حرکت کند و باعث ایجاد علائمی ناخوشایند مانند حالت تهوع، درد، گاز، نفخ و اسهال می شود. افراد از ترس ایجاد این علائم از غذاهای حاوی لاکتوز مانند محصولات لبنی اجتناب می کنند. در هر صورت، تمامی غذاهای حاوی لاکتوز برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مشکل ایجاد نمی کند و بسیاری از افراد می توانند 12 گرم لاکتوز معادل 1 فنجان شیر (230 میلی لیتر) در روز را تحمل کنند و هیچ مشکلی هم پیش نیاید.

9 پنیر محبوب با کمترین محدوده لاکتوز

لاکتوز ماست

میزان لاکتوز در فراورده های لبنی متفاوت است و سطح آن در هر یک بالا و پایین تر ممکن است باشد .میزان لاکتوز موجود در ماست نسبت به شیر کمتر است . میزان لاکتوز در ماست ساده و کم چرب، 240 میلی لیتری  حدود    5 گرم است که در مقایسه با شیر، کم چرب، 240 میلی لیتری  که  11 گرم میباشد ، تقریبا نصف است .
اینکه افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز فکر می کنند که هضم ماست راحت تر از شیر است بدلیل وجود باکتری های زنده ای است که در ماست وجود دارد و  می تواند لاکتوز را بشکند ، در نتیجه احتیاج به هضم زیادی ندارد.
مطالعه ای جهت مقایسه ی هضم لاکتوز بعد از نوشیدن شیر و مصرف ماست پروبیوتیک نشان داد که افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز با خوردن ماست 66% لاکتوز بیشتری را نسبت به نوشیدن شیر هضم می کنند. همچنین ماست علائم کمتری ایجاد می کند چرا که تنها 20% از افراد پس از خوردن ماست دچار ناراحتی های گوارشی می شوند اما 80% از افراد بعد از خوردن شیر دچار مشکل می شوند.
ماست پروبیوتیک انتخاب بهتری در بین انواع ماست ها است چون حاوی باکتری های کشت زنده است،  در صورتی که ماست هایی که پاستوریزه هستند چون باکتری ها را می کشند انتخاب چندان مناسبی نیستند. علاوه بر این، ماست های فشرده و پر چربی مانند ماست یونانی نیز برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز خوب هستند چون در طول فرایند تولید، تحت فشار قرار می گیرند و آب کمتر و در نهایت لاکتوز کمتری دارند.
همچنین ماست چکیده می‌تواند گزینه‌ی بهتری برای حساسیت به لاکتوز باشد اما به دلیل چربی بالا، ممکن است نیاز باشد که در مصرف آن دقت کنید. ماست چکیده به دلیل این که نیمه جامد است دیرتر معده را ترک می کند و به تحمل بهتر ماست نسبت به شیر کمک می کند

 مطالب مرتبط: 6 فراورده لبنی که پایین ترین میزان لاکتوز را دارند

لاکتوز چیست و چه نقشی در بدن شما دارد ؟

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان



 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر