FA EN

KOOSHAN

از یک سالگی می توان نوشیدن شیرگاو به کودکان را شروع کرد


در مورد خوراندن شیر به کودکان دو موضوع اصلی وجود دارد یکی این که از چه سنی میتوان شیرگاو را به نوزادان شروع کرد و نکته بعدی عادت های غذایی،علاقه و نداشتن حساسیت می باشد .
در این مطلب میخواهیم به طور خلاصه در مورد سن شروع تغذیه با شیر و همچنین روش آن را پوشش دهیم با ما همراه باشید :
 

خوردن شیرگاو در کودکان از چه سنی مناسب هست ؟


در رابطه با اهمیت شیر گاو در تغذیه سخن بسیار است.تغذیه با  شیرگاو مخصوصا برای کودک در حال رشد بسیار مهم است اما خوردن شیر گاو در کودکان از رده ی سنی مشخصی باید آغاز شود

نوزادان می توانند شیر گاو را از یک سالگی مصرف کنند زمانی که بدن آن ها می تواند به راحتی انواع مختلفی از مواد غذایی را هضم کند.
معده و کلیه های کودک بعد از 12 ماهگی قوی تر می شوند و این یک زمان ایده آل برای استفاده از شیر گاو است. کودکانی که زیر 12 ماه سن دارند نمی توانند شیر گاو را همچون شیر مادر هضم کنند زیرا شیر گاو دارای غلظت بالایی از پروتئین و مواد معدنی است و پردازش این مواد برای کلیه نابالغ کودک سخت می باشد.


چرا باید در کنار شیر مادر شیر گاو به کودکان بدهیم؟



هنگامی که کودک به سنی رسید که می توانست از شیر گاو استفاده کند بدون نگرانی به او هر روز شیر دهید زیرا دارای فواید زیر برای کودکان است:

1. شیر منبع مهمی برای تامین کلسیم است و سبب استحکام دندان ها و استخوان ها ی کودک می شود.

2. شیر گاو برای انعقاد خون و رشد عضلات است.

3.شیر یکی از منابع دریافت ویتامینD برای کودکان است و مصرفش به بدن در جذب بهتر کلسیم کمک می کند و برای رشد استخوان ها ماده ای کلیدی به شمارمی رود.

4. شیر برای رشد کودک پروتئین های لازم را دراختیار او می گذارد .

5. شیر می تواند نیاز کودک را به کربوهیدرات برای انجام فعالیت های روزانه اش تامین کند.

6.خوردن شیر در کودکی سبب می شود که کودکان به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، سرطان روده بزرگ و شکستگی لگن دچار نشوند.
 

شیر پرچرب یا کم چرب برای کودکان ؟؟


برای نوزادان تا زیر 2 سال بهترین انتخاب شیر پرچرب است چرا که نوزادان به چربی احتیاج دارند ، بیشتر بچه ها برای اینکه وزن بگیرند و ویتامینA و D موجود در شیر را جذب کنند باید چربی شیر را کامل دریافت نمایند .  و شیر بدون چربی و کم چرب (1-2٪ چربی) حاوی چربی بسیار کمی برای تأمین نیاز غذایی نوزاد است و علاوه بر این شیر های کم چرب حاوی غلظت بالایی از پروتئین پتاسیم سدیم و کلرید است ، که می تواند کلیه های کودک را اذیت کند.
اما پس از دو سالگی شیر کم چرب برای کودک شما مفید خواهد بود

چگونه مصرف شیر گاو را برای نوزادان شروع کنیم ؟


از آنجا که هضم شیر گاو برای نوزادان و کودکان سخت است  باید ابتدا با مقادیر کمی شروع شود. مصرف شیر گاو برای کودک میتواند به روش های زیر باشد  :

- با مقادیر کم شروع کنید :برای اینکه کودک به طعم شیرگاو عادت کند و با آن آشنا شود باید با مقادیر کم شروع کرد .  این کار را می توانید با یک قاشق غذاخوری یا جرعه های کوچک از طریق یک فنجان شروع کنید. این اجازه می دهد تا کودک طعم شیر گاو را بشناسد .

- شیر گاو را به تنهایی به کودک بدهید :اولین باری که آن را به کودک می دهید هیچ ماده غذایی دیگر را با شیر گاو مخلوط نکنید. مقداری شیر را در یک لیوان جداگانه بریزید و آن را به کودک بدهید که این به کودک اجازه می دهد تا طعم شیر را بداند و از طرفی به شما امکان می دهد درک کنید که بدن کودک چگونه به شیر واکنش نشان می دهد.

- کم کم مقدار آن را افزایش دهید :اگر اولین لیوان شیر را امروز به کودک داده اید قبل از ادامه یک روز یا دو روز صبر کنید. با غذاهای دیگر شیر گاو را به کودک بدهید و کم کم مقدار آن را افزایش دهید.

- آن را به عنوان یک وعده غذایی یا نوشیدنی درست کنید :شیر را به عنوان صبحانه یا وعده غذایی عصرانه به کودک تان بدهید. شیر گاو می تواند بخشی از برنامه غذایی روزانه کودک برای تأمین نیاز های او باشد.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولیدمحتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر