FA EN

KOOSHAN

اسفناج و آهن : شایعه یا واقعیت ؟

همانطور که ممکن است بسیار شنیده باشید اسفناج از آن دسته از سبزیجات برگ سبزیست که ارزش غذایی بالایی دارد . یکی از مواد معدنی که برای بدن بسیار مفید است و در جریان خون و اکسیژن رسانی نقش ویژه ای دارد نیز آهن می باشد .
خیلی از مردم بدلیل نقش مهم آهن و همچنین این تصور که اسفناج سرشار از آهن است این ماده غذایی مفید را مصرف می کنند و اما در اینجا باید بگوییم اسفناج آنگونه که شما تصور می کنید سرشار از آهن نیست .

طبق بررسی‌ها و آزمایشات انجام شده، در هر 100 گرم اسفناج‌خام 2.7 میلی‌گرم آهن وجوددارد، این رقم برای اسفناج پخته‌شده (آب‌پز شده) چیزی حدود 3.5 میلی‌گرم در هر 100 گرم اسفناج است.


همان‌طور که مشاهده نمودید میزان آهن اسفناج پخته بیشتر از نوع خام آن است؟ چرا ؟


یکی از مواد شیمیایی که میل واکنشی زیادی به آهن دارد و اتفاقاً در سبزیجات و غلات هم به وفور وجود دارد، اگزالیک‌ اسید یا اگزالات (Oxalate) است. این ماده با جذب املاح موجود در غذا مانند آهن، کلسیم، روی و… به خود مانع آن می‌شود که بدن بتواند این املاح را جذب کند و در اصل با سلول‌های روده در جذب رقابت می‌کند.

اما خوشبختانه، اگزالات به حرارت حساس است و زمانی که شما ماده غذایی حاوی اگزالات را حرارت دهید، اگزالیک‌اسید موجود در آن تجزیه می‌شود و دیگر نگرانی از بابت سوءجذب نخواهدبود.

اسفناج از جمله سبزیجاتی است که درصد بالایی از اگزالات دارد. تقریباً در هر 100 گرم اسفناج 1 گرم اسیداگزالیک موجود است. بنابراین نگرانی بابت عدم جذب آهن اسفناج به نظر درست می‌آید.
البته باید در تکمیل دیگر ارزش غدایی های اسفناج بگوییم که اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود. ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست. این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله A، K، D و E بوده و حاوی مواد معدنی خوبی نیز هست.

مطالب مرتبط دیگر : چرا باید اسفناج بخوریم

چه مواد غذایی بجز گوشت قرمز آهن دارند ؟
 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر