FA EN

KOOSHAN

انواع پنیر صبحانه

پنیر صبحانه


پنیر معمولا خوراکی ثابت صبحانه است و در سراسر دنیا پنیر طرفداران فراوانی دارد . همانطور که میدانید پنیر روش های ساخت متفاوتی دارد و  طعم پنیر به نحوه تولید و نوع شیر مصرفی بستگی دارد.
البته که پنیر فقط یک خوراکی مخصوص صبحانه یا عصرانه نیست و میتواند در وعده های غذایی دیگر مانند ناهار و شام نیز استفاده شود . اما در این مطلب قصد داریم انواع پنیر معروفی که بیشتر برای صبحانه استفاده میشود را معرفی کنیم :


پنیر سفید ایرانی ،پنیر لبنه


پنیر لبنه ایرانی برخلاف بسیاری از پنیرها که بر پایه شیر درست میشوند ،برعکس بر پایه ماست میباشد . این پنیر از لاکتوز کم، اما محتوای غنی از باکتری های مفید، پروتئین و کلسیم سود می برد که همگی برای سلامت انسان ضروری هستند.
پنیر لبنه به واسطه فرایند آب گیری و تخمیر که وی و لاکتوز را از محصول نهایی حذف می کند، نسبت به پنیرهای دیگر از محتوای لاکتوز کمتری برخوردار است.

از این رو، لبنه به عنوان محصولی بی خطر و سالم برای افرادی که توانایی تحمل لاکتوز را ندارند، در نظر گرفته می شود.

كالری پنیر لبنه به دلیل چربی و نمک کمتری که دارد، پایین‌تر است و در مقایسه با بسیاری پنیرها، برای افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مثل چربی بالا، فشارخون یا چاقی‌اند، مناسب‌تر است، البته در بازار پنیرهای کم‌چرب و کم‌نمک رژیمی یا بدون نمک دیگری نیز وجود دارد.
 

بیشتر بدانیم :پنیر لبنه ،پنیر سفید ایرانی

پنیر لیقوان


پنیر لیقوان که یک پنیر مشهور ایرانی بوده و نام خود را از یک روستای کوچک در منطقه آذربایجان گرفته، از محبوب‌ترین انواع پنیر صبحانه ایرانی‌ست. پنیر لیقوان بیشتر در وعده صبحانه مصرف می‌شود. این پنیر که طعمی شور و بافتی حفره‌دار دارد، در گذشته به‌صورت سنتی و از شیر گوسفند غیرپاستوریزه تهیه می‌شد.

اما امروزه تولید آن بهداشتی و مکانیزه شده است و حتی برخی از انواع آن با شیر گاو هم تهیه می‌شود. در تهیه پنیر لیقوان از باکتری‌های پروبیوتیک استفاده می‌شود؛ در نتیجه برای اشخاصی که با مشکلات گوارشی و هاضمه یا ضعف سیستم ایمنی دست‌به‌گریبان هستند، یک ماده غذایی مفید خواهد بود.
پنیر لیقوان محلی بین 3 ماه تا یک سال در آب نمک نگهداری میشود تا برسد و به عنوان چرب ترین پنیر سنتی ایرانی شناخته میشود.
پنیر لیقوان بافت بسیار حجیم و و در عین حال نرمی دارد و مصرف یک قوطی کبریت از پنیر لیقوان اصل گوسفندی میتواند کلسیم مورد نیاز یک هفته شما را تامین کند.

پنیر لاکتیکی


یکی دیگر از انواع پنیر صبحانه ایرانی که محبوبیت روزافزونی پیدا کرده، پنیر لاکتیکی‌ست. سری پنیرهای لاکتیکی عمدتا به عملکرد باکتری‌هایی که لاکتوز شیر را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کنند، متکی هستند. وقتی اسیدیته شیر به اندازه کافی بالا رود، شیر حتی بدون استفاده از مایه (نه مایع) پنیر منعقد می شود. بسته به میزان تخلیه و خشک‌شدن در فرآیند اولیه، پنیرهایی بسیار مرطوب تا پنیرهایی کوچک و تا حدودی خشک می‌توانند تولید شوند.

پنیر لاکتیکی دارای بافتی اسفنجی و نیمه‌سخت بوده که به‌شدت خوش‌خوراک است. این پنیر اسفنجی، علاوه‌بر داشتن خواصی که سایر پنیرها دارند، از نظر ویتامین A و املاح معدنی بسیار غنی‌ست. دلیل این موضوع، استفاده از باکتری‌های لاکتیکی جهت تخمیر شیر است.

 پنیر خامه‌ای


در آخرین بخش از معرفی انواع پنیر صبحانه، می‌رویم سراغ پنیری که برای کالری‌دوستان به‌شدت محبوب و دوست‌داشتنی‌ست. از اسم این پنیر مشخص است که چربی بالایی دارد، در نتیجه بهتر است محدود و به‌اندازه باشد. پنیر خامه‌ای بافتی نرم، کره‌مانند و طعم خامه‌ای دارد که از اضافه‌کردن خامه به شیر ایجاد می‌شود.

پنیر خامه‌ای کم‌نمک یا بی‌نمک است و معمولا برای صبحانه یا تهیه انواع دسر مصرف می‌شود. این پنیر اولین‌بار در قرن ۱۸ میلادی در آمریکا تولید شد و در حال حاضر پنیر فیلادلفیا معروف‌ترین پنیر خامه‌ای دنیاست که برای تهیه دسرهایی مانند تیرامیسو و چیزکیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پنیر خامه ای بسیار پر چرب است و حاوی مقداری کربوهیدرات و پروتئین نیز می باشد. این نوع پنیر منبع خوبی از ویتامین A بوده و مقداری ریبوفلاوین (ویتامین B2) نیز دارد.

البته نوع همزده آن، حاوی چربی و کالری کمتری نسبت به پنیر خامه ای معمولی است.

مطلب مرتبط: خوردن پنیر برای صبحانه بهتر است یا شام ؟


تمام پنیر های گفته شده در بالا خوشمزه و لذیذ هستند اما پیش بینی میشود پنیر لبنه و پنیر لاکتیکی بیشترین مصرف را در بین مردم داشته باشند

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر