FA EN

KOOSHAN

اگر هر روز شیر بخوریم چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

شیر همیشه به عنوان یک نوشیدنی سالم شناخته می شود که هر کسی باید آن را مصرف کند اما مصرف شیر روزانه یک حرکت هوشمندانه است که به انتخاب فرد بستگی دارد. در این مقاله ما مزایا  و معایب مصرف شیر روزانه را بیان می کنیم و در نهایت این شما هستید که تصمیمی آگاهانه برای مصرف این نوشیدنی برای خود و خانواده تان می گیرید. 

مزایای نوشیدن شیر روزانه

کمک به کاهش وزن

شیر یک راه مغذی و مقرون به صرفه  برای کسانی است که هم می خواهند وزن کم کنند و هم رژیم غذایی سرشار از پروتئین داشته باشند. به دلیل کلسیم موجود در شیر و فرآورده های لبنی، سوزاندن چربی با افزایش ویتامین D همراه است. مطالعاتی که در سال 2010 انجام شد نشان داد کسانی که شیر بیشتری می خوردند وزن بیشتری هم از دست می دهند. 

منبعی عالی از پروتئین

شیر گاو میزان بالایی پروتئین به ازای یک گرم در هر اونس ایجاد می کند به طوری که یک شیشه استاندارد 8 اونسی ( معادل 250 گرم) 8 گرم پروتئین دارد. این پروتئین کیفیت بسیار بالایی دارد طوری که تمامی اسید آمینه های ضروری را در بر می گیرد و از این نظر حتی پودر پروتئین هم نمی تواند با آن رقابت کند. نوشیدن شیر به عنوان یک وعده غذایی باعث ایجاد سیری می شود چون پروتئین سرعت هضم غذا را کم می کند و باعث می شود در بلند مدت احساس سیری بیشتری کنید. 
 
یک لیوان شیر

ارزش غذایی بیشتر با کالری کمتر

علاوه بر پروتئین، شیر ارزش غذایی بالایی همراه با کالری کم ایجاد می کند. یک لیوان شیر سرشار از کلسیم، پروتئین، ید، پتاسیم، فسفر، ویتامین B2 و ویتامین B12 است. یک وعده 8 اونسی از شیر بدون چربی 90 کالری دارد در صورتی که همین مقدار شیر کامل 136 کالری دارد. نوشیدن شیر کامل ارزش غذایی بالاتری دارد چون در شیر بدون چربی ویتامین A همراه با چربی حذف می شود. 

کمک به حفظ توده عضلانی

چنانچه رژیم غذایی پس از تمرینان ورزشی نسبت درستی از کربوهیدرات و پروتئین داشته باشد افراد نتایج خوبی کسب می کنند. شیر تمام این ویژگی ها را دارد و غنی از آمینو اسید های زنجیره ای است که نقش مهمی در رشد و نگهداری عضلات دارد. علاوه بر این، پروتئین حیوانی بیشتر از منابع دیگر جذب می شود. 

منبعی عالی از کلسیم

شهرت شیر به خاطر کلسیم آن است و بسیاری از مردم دنیا کمبود کلسیم دارند که با شیر به راحتی می توانند آن را جذب کنند ( همچنین حاوی پتاسیم و ویتامین D  است که مردم اغلب به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنند). اگر چه کلسیم را می توان از راه های دیگری چون جلبک دریایی، آجیل و دانه کنجد به دست آورد اما مردم هیچ وقت 10 فنجان اسفناج را نمی خورند که برابر با 8 اونس (250 گرم) شیر است. به عنوان منبع کلسیم هیچ ماده غذایی به شیر نمی رسد. 

روند پیری را کند می کند

ترکیب کلسیم و ویتامین D نقش مهمی در حفظ چگالی استخوان ها همراه با افزایش سن دارد. مصرف شیر روزانه می تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. در هر حال بهترین زمان برای مصرف شیر تا سن 30 سالگی است که استخوان ها حجم می گیرند و ساختارشان گسترش می یابد. اما ویتامین D  تنها برای استخوان ها نیست و با افزایس سن به افزایش حجم ماهیچه ها کمک می کند. 
 
شیر به عنوان یک نوشیدنی سالم برای کودکان

حفاظت در مقابل بیماری ها

به ما یاد داده اند که مراقب چربی باشیم اما وقتی صحبت از شیر می شود مواد مغذی بسیاری در چربی آن یافت می شود و این مواد مغذی شامل اسید های چرب امگا 4، ویتامین A و ویتامین K2 می شود. به دلیل وجود ترکیبی از ویتامین و چربی محققان معتقدند که شیر از بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی محافظت می کند. یک مطالعه علمی در مجله پزشکی بریتانیا نشان داد که محصولات مخمرهای شیری مانند ماست و پنیر نقش پیشگیری مهمی دارند. محققان می گویند هر وعده از این غذاها که توسط شرکت کنندگان مصرف شده است میزان مرگ و میر را تا 15 درصد کاهش داده است. 

معایب نوشیدن شیر روزانه

باعث ایجاد آکنه می شود

 لبنیات ایجاد التهاب می کند و در بعضی موارد نیز منجر به آکنه و جوش می شود. اگر شما با نوشیدن شیر روزانه دچار آکنه می شوید آن را قطع کنید و به جای آن از ماست ساده یا کفیر استفاده کنید که حساسیت کمتری ایجاد کند. 

باعث ایجاد نفخ می شود

همه این مشکل را ندارند و این مشکل بیشتر برای کسانی رخ می دهد که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند. اگر چه این بیماری بسیار رایج است اما در بزرگسالان بیشتر اتفاق می افتد چون انسانها تنها موجوداتی هستند که شیر سایر حیوانات را می خورند و به همین دلیل ابتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز باید طبیعی باشد. 

منجر به درد معده و مشکلات گوارشی می شود

شیری که در قفسه های خرده فروشی ها پیدا می شود بسیار پردازش شده است و حاوی باکتری های مختلف خوب و بد می شود. با گذشت زمان، نوشیدن شیر روزانه منجر به عدم تعامل باکتری های روده می شود. این عدم تعادل منجر به وضعیت های بهداشتی دراز مدت از جمله گوارش ضعیف و میگرن می شود. چنانچه این علائم را در بدن خود احساس می کنید بهتر است مصرف لبنیات را کاهش دهید. 
 
درد معده با نوشیدن شیر

بدون منیزیم فایده ای ندارد

کلسیم مزایای بسیاری دارد اما بدون همراهی با منیزیم عملکرد خوبی در بدن ندارد. استخوان های ما از کلسیم و منیزیم ساخته شده است اما عدم تعادل در این دو باعث کاهش استحکام استخوان می شود. مطالعه ای در مجله پزشکی بریتانیا نشان داد که شیر بدون منیزم کافی قوت استخوان را کم می کند به جای اینکه آن را تقویت و محکم سازد.  
شما با تمام مزایا و معایب شیر آشنا شدید. نوشیدن شما ممکن است به عنوان یک منبع با ارزش غذایی در طول عمر فرد باشد و یا اینکه او را به سمت توالت و دکتر ببرد. در نهایت هر فرد باید خودش تصمیم بگیرد که شیر و محصولات لبنی به او کمک می کند و یا به او آسیب می رساند. 
 
 
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر