FA EN

KOOSHAN

با انواع روش های سالم پخت غذا در خانه آشنا شوید- قسمت اول

طبخ غذا باعث کاهش بار ميکروبي آن مي‌شود، قابليت هضم غذا را افزايش مي‌دهد و باعث افزايش دريافت انرژي مي‌شود. اگرچه پختن غذا برخي مواد سمي بويژه سم باکتري‌ها را کاهش مي‌دهد، اما در صورتي که از روش‌هاي نادرست طبخ استفاده کنيم ممکن است مواد سمي درمواد غذايي ما ايجاد شوند و به علاوه بخشي از مواد مغذي به خصوص ويتامين‌هاي حساس به حرارت و مواد محلول در آب در اثر پخت نادرست غذا از دست مي‌روند. در این مقاله با انواع روشهای سالم پخت غذا آشنا می شویم:

پختن (Braise)

در این روش ابتدا غذا را سرخ می کنید و بعد از این که مواد تا اندازه ای در روغن سرخ شد، آب را به تابه اضافه می کنید و فرایند پخت و پز را با حرارت کم آغاز کنید. شما می توانید برای ایجاد سس در غذاها از این روش استفاده کنید. اکثر مردم گوشت را با این روش می پزند اما برای سبزیجات هم روش مناسبی است.
 
پختن غذا
 
آهسته جوشاندن (Stew)
شما می توانید غذاهای خام را با آب گوشت، آب و آبمیوه درون قابلمه بریزید و بگذارید با حرارت کم مواد به جوش آید. این روش برای پخت گیاهان، گوشت و خورش ها بسیار عالی است. 
آهسته جوشاندن غذاهای خام
 
جوشاندن (Boil)
برای جوشاندن غذا، آن را در آب گرم می ریزیم تا حباب ها بالا بیاید و و در بالای آب بشکند. معمولا برای طبخ ماکارونی از این روش استفاده می شود اما برای غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت و سبزیجات هم کاربرد دارد. 
 
جوشاندن پاستا
 

آب پز کردن (Poach)

در این روش تخم مرغ بی پوست یا ماهی را در آب یا در ظرف شناور در آب می پزند. در آب پز کردن، دما زیر جوش می باشد و غذا باید به آرامی پخته شود. 
 
آب پز کردن ماهی
 

پختن (Bake)

هوای داغ داخل فر شما این کار را انجام می دهد. پختن برای کیک، کوکی و پای ها بیشتر استفاده می شود. اما گزینه ای خوب برای تهیه غذاهای دریایی، مرغ، گوشت بدون چربی، سبزیجات و میوه ها است.
پخت مرغ در فر
 

بریان کردن (Broil)

شما معمولا غذا را روی حرارت بالا و مستقیم در داخل اجاق یا تستر بریان می کنید. حرارت مستقیم باعث می شود غذاهای شما مانند گوشت ترد و قهوه ای شوند. 
بریان کردن مرغ  در فر
 

گریل کردن (Grill)

در این روش گرما از زیر غذا می آید و غذا بر روی توری قرار دارد. در گریل های خارجی از چوب، زغال چوب و سنگ های داغ استفاده می شود اما گزینه های داخلی هم وجود دارد. در این روش چربی غذا هنگام آشپزی از بین می رود. 
 
گریل کردن گوشت
 

سرخ کردن (Stir-Fry )

شما برای این کار احتیاج به یک تابه بزرگ یا واک دارید تا غذا را در روغن یا مایعات دیگر با حرارت بالا بپزد. سبزیجات، گوشت و یا حتی تافو را به قطعات مشابه تقسیم کنید تا به طور مساوی گرم شوند. به عنوان یک آشپز حرفه ای می توانید تابه را چندین بار تکان دهید تا غذا به تابه نچسبد.
 
سرخ کردن غذا در تابه
 
 
 
 
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر