FA EN

KOOSHAN

با انواع روش های سالم پخت غذا در خانه آشنا شوید-قسمت دوم

پختن نه تنها مزه، بو و ظاهر مواد غذایی را بهبود می بخشد بلکه می تواند قابلیت هضم آن را نیز افزایش دهد. برای مثال، گوشت سفت، چنانچه با روش مناسبی طبخ گردد می تواند تردتر شود و این عمل، جویدن و هضم آن را سهل تر می کند. پختن غذا باعث افزایش سلامت و نگهداری کیفیت غذا نیز می گردد، یعنی با از بین بردن کپک ها، مخمرها، باکتری ها و عوامل بیماری زا که باعث فساد می شوند، می توانیم زمان ماندگاری غذا را افزایش دهیم. در ادامه مقاله قبلی با انواع دیگر روش های پخت غذا در خانه آشنا می شویم:

تفت دادن (Saute)

این تکنیک یک گزینه مناسب برای سبزیجاتی مانند قارچ، گوجه فرنگی، پیاز و کدو سبز است که رطوبت زیادی دارند. برای این کار، مقداری کره یا روغن را در یک تابه گرم کنید و آن را در دمای بالا بپزید تا غذا نرم و ملایم شود و با قایک قاشق چوبی مدام غذا را هم بزنید.
 
تقت دادن پیاز در روغن

بخار پز (Steam)

این روش از بخار مایعات برای پختن غذا استفاده می کند. یک قابلمه را پر از آب می کنید تا بر روی حرارت زیاد به جوش آید سپس مواد غذایی را درون یک سبد بخار پز و یا هر ظرف سوراخ دار دیگری قرار داده و ظرف را درون قابلمه اب جوش می گذارید تا با بخار آب مواد پخته شوند. برای طعم دهنده کردن غذا می توانید به آب نمک و فلفل اضافه کنید. 
بخار پز کردن سبزیجات در قابلمه

روش بریان کردن تابه (Pan Broil)

در این روش از یک تابه چدنی برای پختن غذا بر روی حرارت زیاد استفاده می شود. این روش با سرخ کردن متفاوت است چون هیچ روغن یا کره ای را در تابه نمی اندازید و گوشت فقط با چربی خودش سرخ می شود. 
بریان کردن گوشت در تابه

کباب کردن (Roast)

در این روش همانند پختن از هوای داغ داخل اجاق برای پختن غذا استفاده می شود. اما برای رسیدن به مرحله کباب باید دما بالا باشد. چنانچه غذای شما چرب باشد از فویل آلومینیومی استفاده می کنیم تا چربی غذا را بگیرد. 
کباب کردن مرغ در اجاق

نیم جوش کردن (Simmer)

این روش بسیار شبیه جوشاندن است و در هر دو روش باید مایع داغ شود و به مرحله جوشاندن برسد. اما وقتی شما آب را نیم جوش می کنید ابتدا با حرارت زیاد مایع را به مرحله جوش می رساند و سپس حرارت را کم می کنید به طوری که کمی قل بزند. شما می خواهید غذا را در دمای پایین تر بخورید. 
نیم جوش کردن غذا در آب

پخت تحت خلا (Sous-Vide)

مواد غذایی بعد از بسته بندی در کیسه های پلاستیکی و تحت خلاء در حمام آب گرم در دماهای پایین و برای مدت نسبتاً طولانی پخته می شوند.این روش به طور گسترده برای اکثر گروه های مواد غذایی از جمله گوشت، حبوبات، سبزیجات و میوه جات کاربرد دارد و باعث می شود ارزش غذایی آنها حفظ شود. حرارت در این روش بسته به سختی و نرمی بافت ماده غذایی متفاوت است.
پخت غدا در خلا

بلانچ کردن (Blanch)

این روش برای سبزیجات مناسب است که در آن سبزیجات را درون آب جوش به مدت 30 ثانیه می اندازید و سپس آن را در آب سرد می ریزید تا فرایند پختن به اتمام برسد. این کار باعث می شود سبزیجاتی مانند ساقه کرفس ترد و سفید شود. 
بلانچ کردن ساقه کرفس
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر