FA EN

KOOSHAN

با انواع کلم ها آشنا شوید

کلم ها با خاصیت فراوان و در شکل  و رنگهای مختلف و با خواص بسیار زیاد در طبیعت وجود دارد ، در اینجا با خواص انواع کلم آشنا خواهیم شد 

کلم پیچ

کلم‌پیچ ازجمله سبزیجات محبوب در سراسر دنیاست که غنی از موادمغذی بوده، طعمی عالی دارد و سرشار از فواید مختلف برای سلامتی است.

مصرف انواع و اقسام سبزیجات تاثیرات شگرفی بر وضعیت سلامتی شما خواهد گذاشت اما انتخاب کلم‌پیچ به صورت منظم کلسترول شما را پایین آورده و درمقابل سرطان از شما محافظت می‌کند.

کلم‌پیچ یکی از سالم‌ترین سبزیجات روی کره زمین است. کلم‌پیچ انواع مختلفی دارد و متعلق به خانواده برانیکا است که سبزیجات دیگری مثل کلم، بروکلی و کلم بروکسل را هم در بر دارد.

اما چه چیز کلم‌پیچ را به گیاهی خاص تبدیل می‌کند؟ در زیر به فواید بسیار زیاد این گیاه اشاره می‌کنیم.

یک لیوان کلم‌پیچ خردشده ۳۳ کالری دارد که ۹٪ از نیاز روزانه کلسیم، ۲۰۶٪ از نیاز روزانه ویتامین A و ۱۳۴٪ از نیاز روزانه ویتامین C، حدود ۶۸۴٪ از نیاز روزانه به ویتامین K را فراهم می‌کند. همچنین منبع بسیار خوبی از موادمعدنی مثل مس، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر است.

کلم بروکسل

كلم بروكسل به علت داشتن مواد گوگردى براى رفع خارش و شوره ى سر داروى بسيار خوبى است. براى اين منظور پوست سر را با جوشانده ى غليظ برگ هاى اين كلم ماساژ دهيد.ماسك برگ كلم دكمه اى رنده شده و يا عصاره ى برگ آن پوست صورت را روشن و لكه هاى قهوه اى را برطرف مى كند. براى اين منظور هر روز عصاره ى برگ كلم را بر پوست خود بماليد.

 به کلم بروکسل در زبان فارسی کلم تکمه ای هم می گویند. ظاهر این کلم شبیه به کلم پیچ است با این تفاوت که اندازه آن خیلی نسبت به آن کوچک تر می باشد.- مقوى قلب بوده براى مواردى چون رماتيسم و نقرس مفيد است. مزاج را لينت مى بخشد و زمانى كه در آب پخته شود تإثير آن در لينت بخش مزاج بيشتر مى شود. قوه بينايى را افزايش داده, سردرد را تسكين مى دهد. تا حدودى خوابآور است. اگر به صورت تازه مصرف گردد مخصوصا زمانى كه با سركه به شكل سالاد درآيد موجب رفع ورم طحال مى گردد. در صورتى كه با آن سوپ يا آش درست كنيد سينه را نرم نموده سرفه را برطرف مى سازد.در كلم بروكسل مقدار زيادى ويتامين C وجود دارد به همين دليل بدن را در مقابل ويتامينها مقاوم مى نمايد .



کلم بروکلی

کلم بروکلی معمولا به رنگ سبز و گاها ارغوانی رنگ یافت می شود. این سبزی به خانواده شب بویان یا کلمیان تعلق دارد. سر های کلم بروکلی که مورد استفاده قرار می گیرند شبیه به درخت هستند. کلم بروکلی به شکل پخته یا خام مصرف می شود، می توانید آن را بخارپز کنید، کمی تفت دهید و در سالاد های سبز از آن استفاده کنید با این کار خواص بی نظیر آن حفظ خواهند شد. این کلم از خوراکی هایی است که از ویتامین ث، ویتامین کا، فیبر، فولات، پتاسیم، سلنیم، ویتامین آ، منگنز، تریپوفان و فسفر سرشار است.

هر چه بیشتر کلم بروکلی (و حتی کلم فندقی) خورده شود، خطر سرطان روده بزرگ و راست‌روده (انتهای روده بزرگ) در مردان کمتر می شود. کلم بروکلی با کاهش شیوع سرطان‌های حلق، دهان، معده، پروستات معده و مثانه مرتبط است. بروکلی سرشاراز فیبر و موادمغذی است به دلیل کم کالری بودن این ماده غذایی برای لاغری مفیداست واحساس سیری طولانی مدت میدهد بروکلی دارای ماده‌ای بنام سولفورافان است که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین ث، فیبر و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ) است و یک آنتی‌اکسیدان قوی به‌شمار می‌آید. کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است
کلم چینی که به صورت سالاد و یا پخته مورد مصرف قرار می گیرد به علت داشتن اسیدهای آمینه ضروری و مقداری پروتئین و کربوهیدرات و ویتامین ث یکی از مهمترین گیاهان این خانواده است.
هر صد گرم از بخش خوراکی این گیاه حاوی 95.4 گرم آب، 1.2 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی، 1.3 گرم کربوهیدرات، 1.7 گرم مواد سلولزی، 0.4 میلیگرم ویتامین ب6، 0.04 میلیگرم ویتامین ب2، 0.03 میلیگرم ویتامین ب1، 35 میلیگرم ویتامین ث، 0.08 میلیگرم ویتامین آ، 200 میلیگرم پتاسیم، 11 میلیگرم منیزیم، 0.6 میلیگرم آهن، 30 میلیگرم فسفر و 40 میلیگرم کلسیم می باشد.


کلم چینی

کلم چینی که به صورت سالاد و یا پخته مورد مصرف قرار می گیرد به علت داشتن اسیدهای آمینه ضروری و مقداری پروتئین و کربوهیدرات و ویتامین ث یکی از مهمترین گیاهان این خانواده است.
هر صد گرم از بخش خوراکی این گیاه حاوی 95.4 گرم آب، 1.2 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی، 1.3 گرم کربوهیدرات، 1.7 گرم مواد سلولزی، 0.4 میلیگرم ویتامین ب6، 0.04 میلیگرم ویتامین ب2، 0.03 میلیگرم ویتامین ب1، 35 میلیگرم ویتامین ث، 0.08 میلیگرم ویتامین آ، 200 میلیگرم پتاسیم، 11 میلیگرم منیزیم، 0.6 میلیگرم آهن، 30 میلیگرم فسفر و 40 میلیگرم کلسیم می باشد.


گل کلم

 گل کلم منبع غنی از ویتامین C، فولات، ویتامین B، ویتامین K، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، سدیم، آهن، پروتیئن و اسید های چرب امگا 3 است. این گیاه مغذی از ترکیبات گیاهی منحصر به فردی برخوردار است که می توانند سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان شوند. این گیاه در تهیه غذاهای مختلف به کار می رود و می تواند در کاهش وزن نیز موثر باشد. گل کلم حاوی فیبر بالاست، به همین دلیل به سلامت عمومی بدن کمک می نماید.



کلم قرمز

در دنیای میوه‌ها و سبزی‌ها، رنگ قرمز یعنی سلامت. به این دلیل که نشان‌دهنده‌ی وجود آنتی‌اکسیدان‌های مهم در خوراکی مورد نظر است. می‌دانیم که آنتی‌اکسیدان‌ها از بین برنده رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی ابتلا به انواع سرطان‌ها هستند.فواید کلم قرمز عبارتند از: پیشگیری از پیری زودرس، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، بهبود سلامت پوست و چشم ها، در کاهش وزن کمک میکند، افزایش سیستم ایمنی بدن، کمک می کند تا استخوان ها قوی ترشود، سموم بدن،  پیشگیری ازبیماری قند  ، افزایش سلامت قلب، پیشگیری ازشروع آلزایمر، و زخم را درمان می کند


کلم قمری

برخی از کارشناسان فواید این کلم را با بروکلی مقایسه می‌کنند.

بیشتر تحقیقات انجام شده حاکی از این است که قمری دارای طیف وسیعی از مواد باارزش مانند مس، پتاسیم، منگنز، آهن و کلسیم، و همچنین ویتامین‌ها، مانند ویتامین C، ویتامین B، ویتامین A و ویتامین K است.

علاوه بر این، کلم قمری همچنین دارای فیبرهای رژیمی و ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فیات شیمیایی و کاروتن‌های مختلف است. همین موضوع باعث می‌شود تا استفاده از این گونه کلم را در رژیم غذایی خود قرار داده یا این که مصرف آن را افزایش دهیم.


 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر