FA EN

KOOSHAN

با مزایا و معایب شکلات آشنا شوید

شکلات از دانه های درخت کاکائو در مناطق گرمسیری ساخته شده است و مدارک باستان‌شناسی حاکی از کشت و استفاده خوراکی از این ماده در هندوراس در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح دارد. پس از کشف امریکا توسط اروپایی ها، شکلات در تمامی نقاط جهان گسترده شد و تقاضای آن بالا رفت. شکلات از آن زمان بسیار محبوب شد طوری که هم اکنون میلیون ها نفر از طعم منحصر به فرد و شیرین آن لذت می برند. اما شکلات چه تاثیراتی بر روی سلامتی دارد؟ 
 

حقایقی درباره شکلات

 
مصرف شکلات به مدت طولانی با بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری قلبی عروقی و فشار خون ارتباط مستقیم دارد. 
شکلات حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است.
تحقیقات نشان داده اند شکلات سطح کلسترول را کاهش داده و از کاهش حافظه جلوگیری می کند.
شکلات حاوی مقادیر زیادی کالری است.
افرادی که به دنبال از دست دادن یا حفظ وزن هستند باید شکلات را به صورت متعادل مصرف کنند. 
 

فواید شکلات

 فواید شکلات خوردن
شکلات به دلیل قند و چربی موجود در آن باعث بالا رفتن فشارخون می شود و با چاقی، بیماری عروق کرونری و دیابت رابطه مستقیم دارد. اما با بررسی هایی که بر روی اثرات شکلات بر روی سلامتی انجام شده است دانشمندان کشف کردند که کاکائو که ماده اصلی شکلات است حاوی ترکیبات فنولیک فعال از نظر بیولوژیکی است. آنتی اکسیدان موجود در شکلات برای سلامتی بسیار مفید است و کاکائوی موجود در شکلات تیره که حاوی چربی و قند کمتری است فواید بیشتری دارد. این فواید شامل موارد زیر می شود: 
 

کاهش کلسترول

طبق مطالعاتی که در مجله تغذیه منتشر شده است نشان داده است که مصرف شکلات باعث کاهش سطح کلسترول بد (LDL) می شود. همچنین مصرف کیک شکلاتی حاوی استرول های گیاهی (PS) و فلاونول های کاکائو (PS) است که به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چرب باعث کاهش میزان کلسترول و بهبود فشار خون می شود. 
 

افزایش عملکرد شناختی

دانشمندان معتقدند که مصرف دو فنجان شکلات داغ در روز به حفظ سلامت مغز و افزایش حافظه در افراد مسن کمک می کند. از طرفی مناطق مختلف مغز نیاز به انرژی زیادی برای تکمیل وظایف خود و افزایش جریان خون دارند. رابط هایی مانند اتصال عصبی عضلانی نقش مهمی در بیماری هایی مانند آلزایمر دارد و عصاره کاکائو موجب کاهش آسیب به مسیر های عصبی در بیماران آلزایمری می شود. خوردن شکلات حتی یک بار در هفته باعث بهبود عملکرد شناختی می شود. 
 

کاهش بیماری های قلبی

بر اساس تحقیقات، مصرف شکلات خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 3/1 کاهش می دهد. 
 

کاهش سکته مغزی

مطالعات بر روی تقریبا 45.000 نفر از افراد نشان داد کسانی که یک وعده شکلات در روز می خورند 22% کمتر از افرادی که شکلات نمی خورند به سکته مغزی مبتلا می شوند. یافته های پژوهشی دیگر نیز نشان داد مصرف 100 گرم شکلات در روز منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود. 
 

رشد و نمو جنین

طبق تحقیقات، مصرف 30 گرم شکلات در روز در دوران بارداری برای رشد و تکامل جنین مفید است. 
 

بهبود عملکرد ورزشی

شکلات به ورزشکاران کمک می کند که در فواصل طولانی از اکسیژن کمتری استفاده کنند. دانشمندان بر این باورند که شکلات تیره حاوی فلاونول هایی است  که باعث افزایش انتشار اکسید نیتریک در بدن می شود. آب گوجه فرنگی نیز تاثیرات مشابهی دارد. 
 

شکلات تلخ یا سفید 

 
طرفداران شکلات سفید معتقدند این شکلات به دلیل داشتن شیر، پروتئین و کلسیم برای سلامتی مفید تر است در صورتی که شکلات تیره (تلخ)، آهن بالاتر و آنتی اکسیدان بیشتری دارد. 
 

اثرات منفی شکلات

دندان درد بر اثر خوردن شکلات

 
شکلات علاوه بر مزایایی که برای سلامتی انسان دارد تاثیراتی منفی نیز ایجاد می کند. 
 

پوسیدگی دندان

شکلات به دلیل قند آن باعث پوسیدگی دندان می شود. 
 

افزایش وزن

برخی مطالعات نشان داده اند مصرف شکلات منجر به کاهش شاخص BMI و چربی می شود در صورتی که شکلات به دلیل چربی و قند بالای آن کالری زیادی دارد و هر کس که می خواهد وزن خود را کنترل کند باید مصرف شکلات را تا حدودی محدود کند. 
 

خطر میگرن

مصرف شکلات به دلیل وجود تیامین، هیستامین و فنیل آلانین کاکائو منجر به افزایش خطر میگرن می شود. 
 

سلامت استخوان

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شکلات منجر به ساختار استخوانی ضعیف و پوکی استخوان می شود. زنان مسنی که هر روز شکلات مصرف می کنند تراکم و قدرت استخوانی کمتری دارند. 
 

فلزات سنگین

برخی از پودر های کاکائو و کیک های شکلاتی حاوی فلزاتی مانند کادمیم و سرب هستند که برای کلیه، استخوان ها و سایر بافت های بدن سمی است. 
 
در هر حال، با وجود تمامی اثرات مثبت و منفی شکلات، مصرف متوسط آن توصیه می شود.  
 
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر