FA EN

KOOSHAN

هر آنچه باید در مورد باتر میلک بدانید

در مورد باترمیلک چه میدانید ؟ ممکن است تصور کنید یک محصول کره ای باشد اما عبارت باتر “butter”  در کلمه باتر میلک Buttermilk به نحوه بوجود آمدن این محصول تخمیری اشاره دارد .


طعم باتر میلک کاملا با طعم شیر و کره متفاوت است و بیشتر یادآور طعم ماست و دوغ می باشد . بافت باتر میلک از شیر معمولی غلیظ تر است ولی به اندازه خامه نیست .


باترمیلک های قدیمی خانگی از مایع باقی مانده بعد از فرایند کره گیری بدست می آمدند و کمی ترش مزه بودند . با توجه به اینکه تمام چربی در فرایند کره گیری برای تولید کره استفاده میشود ، می توان گفت باتر میلک خانگی تولید شده در روش قدیم چربی نداشته است . تقریبا هر یک گالن شیر برای تولید 470 میلی لیتر باترمیلک استفاده میشود .
اما بیشتر باتر میلک ها که بصورت صنعتی تولید میشوند با روش قدیمی متفاوتند . در روش صنعتی یک باکتری به شیر بدون چربی اضافه میشود . ممکن است تکه های بسیار کوچک کره نیز اضافه شود .پس از آن شیر برای تخمیر شدن به مدت 12 تا 14  ساعت در دمای پایین (20 درجه سانتی گراد )نگهداری میشود .
این باترمیلک ها اسیدی تر و غلیظ تر از باترمیلک سنتی هستند و برای کم کردن میزان اسیدیته آنها هنگام استفاده میتوان آنرا به همراه جوش شیرین استفاده کرد تا از میزان اسیدیته آن کم شود .

چگونه از باتر میلک استفاده میشود ؟


استفاده از باترمیلک در گذشته، به دلیل عطر و طعم قوی و خواص قابل توجه آن در پخت و پز، ارزش بسیاری داشته است.باترمیلک را در تهیه بعضی از دسر ها و همچنین کمک به پخت برخی غذاها می توان استفاده کرد

نحوه استفاده از باترمیلک

اسید لاکتیک باترمیلک زمانی که در دستور پخت‌هایی مثل پن‌کیک و بیسکویت باترمیلک با جوش شیرین همراه است، به شدت واکنش نشان می‌دهد و موجب پف کردن و ترد شدن استثنایی آن‌ها می‌شود.

علاوه بر این از اسید لاکتیک می‌توان برای نرم کردن گوشت استفاده کرد که ممکن است در دستورهای آشپزی مربوط به مرغ سرخ کرده به آن برخورد کرده باشید که باترمیلک روی گوشت مالیده می‌شود.


همچنین از باترمیلک می‌توان به عنوان یک نوشیدنی لذت بخش استفاده کرد، به خصوص که به بهبود عملکرد روده و فرایند هضم بسیار کمک می‌کند. از موارد مشابه در بازار ایران می‌توان به نوشیدنی کفیر و پروبیوتیک اشاره کرد.


باترمیلک برای حفظ رطوبت کیک و ایجاد طعم و مزه مطلوب تر در آن مورد استفاده قرار میگیرد. باترمیلک علاوه بر نتیجه عالی در بافت و طعم کیک ، به دلیل دارا بودن حالتی اسیدی ، به هضم غذا هم کمک می کند.


همچنین در خیلی از کیک های رژیمی، مقدار روغن را نصف کرده و به جای آن از باترمیلک استفاده می کنند.

خامه ترش چیست و چه مصارفی دارد؟

 

آیا باترمیلک همان خامه غلیظ است؟


علیرغم این واقعیت که هر دوی آنها طی فرایندی از  شیر ساخته می شوند، باترمیلک و خامه غلیظ بسیار متفاوت هستند. شما بروش تخمیر در شیر با اسید لاکتیک باترمیلک را درست می کنید. درصورتیکه ، خامه‌ی سنگین از کم کردن چربی شیر غیر همگن به دست می‌آید.

انواع دسرهایی که میتونید با خامه صبحانه درست کنید

مدت و نحوه نگهداری از باتر میلک


باترمیلک نسبت به دیگر محصولات لبنی مدت زمان بیشتری در یخچال قابل نگهداری است. ممکن است مواد جامد از مایع جدا شوند، اما فقط کافی است محلول را خوب تکان دهید تا به حالت اول برگشته و آماده استفاده شود. هم‌چنین باترمیلک را می‌توان فریز کرد. برای فریز کردن می‌توانید به میزان مورد نیاز در چند ظرف تقسیم کرده و داخل فریزر قرار دهید تا هنگام نیاز آن را از فریزر خارج کرده و داخل یخچال بگذارید تا آرام آرام باز شود .

خواص باترمیلک


باترمیلک یک راه سنتی برای تولید یک منبع سرشار از پروبیوتیک است. این ماده مانند ماست یا کفیر دارای باکتری‌های فعال است که می‌تواند باکتری‌های مفید روده را که ممکن است بر اثر رژیم آنتی بیوتیک از دست رفته باشند احیا کند. این باکتری‌ها فرآیند هضم را بهبود بخشیده، به تغذیه کمک کرده و با مشکلات گوارشی از نفخ شکم تا بیماری کرون مبارزه می‌کنند. کسانی که از سوء هاضمه یا ریفلاکس رنج می‌برند نیز می‌توانند از فواید Buttermilk در التیام مشکل خود بهره ببرند.
اطمینان حاصل کنید که باترمیلک مصرفی حاوی باکتری‌های فعال و زنده باشد. باترمیلک پاستوریزه ممکن است در طول فرآیند تولید تمام باکتری‌های مفید را از بین برده باشد.

نحوه درست کردن باتر میلک خانگی :


شیر 1 پیمانه
آبلیمو یا سرکه سفید 1 قاشق

برای درست کردن باترمیلک کافی است که 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید یا آب لیمو را به 1 پیمانه شیر اضافه کرده و کمی با هم مخلوط کنید. سپس 10 الی 15 دقیقه در دمای اتاق بدون همزدن قرار بدهید. تا این ترکیب حالت بریدگی پیدا می کند. ترکیب را مخلوط کرده و باترمیلک آماده می شود.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان


 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر