FA EN

KOOSHAN

تاثیر کرونا بر صنعت لبنیات


کرونا و ویروس کوید19 با آمدنش و همه گیری که دارد تاثیرات زیادی را بر روی اغلب صنایع غذایی گذاشته است . در این میان صنایع لبنی نیز از این تاثیر منفی بی بهره نبوده اند . بخشی از تاثیرات منفی ویروس کرونا بر صادرات و واردات محصولات لبنی است که در اکثر کشورها به شدت کاهش یافته است . برخی دیگر به دلیل ناآگاهی ها در مورد مصرف لبنیات در این شرایط است .

متاسفانه اغلب این تاثیرات منفی به دلایل شایعات و اخباری است که بدون پایه علمی در بین مردم منتشر میشود . لبنیات در داشتن زندگی سالم انسان‌ها نقش مهمی دارد و نباید بگذاریم که شایعات بی دلیل تاثیر مخربی بر مصرف این منبع غذایی مهم داشته باشد.
دو سوال مهم و عمده در این باره مطرح است و پاسخ به آن ممکن است دوباره مصرف افراد به شیر را که از زمان همه گیری ویروس کوید 19 بسیار کاهش یافته است ، افزایش دهد .


سوال اول : تغذیه با شیر ،محصولات لبنی و انواع لبنیات در این روزهای کرونایی چه تاثیری داشته است ؟



برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته اشاره کرد .یکی اینکه پس از مدتی از شروع پاندماتیک این ویروس تحقیقات نشان میدهد که بیشتر انتقال این ویروس از طریق تنفس است نه مصرف مواد غذایی !! باید توجه داشت که براساس مرجع اصلی اخبار جهانی کرونا بیشتر انتقال از طریق ارتباط با افراد ناسالم ، دست زدن به سطوح و در معرض دم و بازدم یا عطسه و یا سرفه ناقلین به این بیماری قرار گرفتن بوجود می آید بنابراین با خوردن یک ماده غذایی احتمال درگیر شذن با ویروس کرونا بسیار ضعیف است .

نکته بعدی این است که مصرف شیر و انواع لبنیات به مقاومت شما در برابر این ویروس کمک می کند . شایعاتی وجود دارد که به دلیل داشتن طبع سرد انواع لبنیات مصرف آن را باید کاهش داد این یک تصور کاملا غلط می باشد . درصورتیکه پزشکان همواره تاکید داشته اند که مصرف شیر گرم حتی برای بهبود کسانی که درگیر ویروس کرونا شده اند بسیار کمک کننده است .
شیر و انواع لبنیات یک منبع غنی برای تامین ویتامین‌ها به ویژه ویتامین E و D و پروتئین‌ها است که نقش مهمی را نیز در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. تحقیقات علمی جدید نشان می‌دهد لاکتوفرین موجود در شیر در پاسخ ایمنی میزبان در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس با افزایش فعالیت لنفوسیت‌ها نقش دارد.
بر پایه نظرات کارشناسان تغذیه  مصرف روزانه دو تا سه واحد لبنیات را برای دستیابی به سلامت ضروری است البته متخصصین تغذیه اشاره می کنند که افراد لاغر و زنان باردار می‌توانند مصرف روزانه لبنیات را به چهار واحد برسانند.
هر واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر یا سه چهارم لیوان ماست یا 45 تا 60 گرم پنیر و یا کمتر از نصف لیوان کشک مایع پاستوریزه است. دو لیوان دوغ غلیظ و یا یک و نیم لیوان بستنی نیز معادل یک واحد لبنیات می‌باشد.


 

سوال دوم : آیا ممکن است که ویروس کرونا طی انتقال شیر از دامداری ها و در کارخانه و افراد ناقل منتقل شود ؟


آن چیزی که در مورد شیر اهمیت دارد، رعایت مقررات بهداشتی در تمام مراحل تولید این ماده لبنی و از لحظه ورود به کارخانه تا تحویل به مصرف کننده است.
و نکته دیگر استفاده از محصولات لبنی سنتی است . شیر را به صورت غیر حرارت دیده نباید مصرف کرد، ویروس کرونا در مدت ۳۰ دقیقه و در حرارت ۶۰ درجه سانتیگراد از بین می رود و باید از پاستوریزه بودن و حرارت دیدن شیر مطمئن شویم.
امروزه شیرهای فرا دما و استریل به خاطر درجه حرارت دمایی که می بینند، قابل توصیه تر هستند.
انواع و اقسام بسته بندی ها برای شیر و ذیگر لبنیات در نظر گرفته شده است، اما شیرهای با بسته های پاکتی (تتراپک) که در آن کاغذهای چند لایه برای بسته بندی به کار می رود بیشتر توصیه می شود؛ چرا که یکی از لایه های این پاکت نقش غیرقابل نفوذ بودن هوا را دارد.

از طرف دیگر مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اطلاعیه ها اذعان داشته اند که  به منظور پیشگیری از کرونا، شیوه‌نامه‌ای برای صنوف مختلف در خصوص رعایت بهداشت فردی و گندزدایی محل تنظیم و برای هر بخش به صورت جداگانه ارسال شده است.

نکته آخر : حذف لبنیات اعم از شیر و ماست از برنامه غذایی کاری بسیار نادرست است و مصرف لبنیات به صورت کم‌چرب باید طبق رژیم غذایی بوده و آن را هر روز یا مثل روز‌های گذشته مصرف کرد؛ اما مصرف زیاد یا کمِ لبنیات در پیشگیری یا شیوع بیماریِ COVID-19 هیچ تاثیری ندارد. بهتر است افراد برای خرید شیر و ماست، انواع پاستوریزه آن را حتما مدنظر قرار دهند


در مصرف روزمره لبنیات سه مسئله که در ادامه ذکر می‌شوند، اهمیت دارد:در مصرف روزمره لبنیات سه مسئله که در ادامه ذکر می‌شوند، اهمیت دارد:

۱. شیر را نباید به صورت غیرحرارت‌دیده، مصرف کرد، زیرا این ویروس در حرارت ۶۰ درجه سانتی‌گراد طی ۳۰ دقیقه از بین می‌رود. از آنجا که شیر در بدو فرآیند تولید در همه کارخانجات فرآورده‌های لبنی حرارت دیده و کاملا پاستوریزه می‌گردد، لذا مصرف شیر پاستوریزه اکیدا توصیه می‌گردد.

۲. از مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه، همچون شیر، پنیر، کره، کشک و قره‌قروت جداً پرهیز کنید.

۳. رعایت مقررات بهداشتی و استانداردِ تولید شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور بسیار بالا است و از لحظه ورود به کارخانه تا توزیع مویرگی و تحویل به مصرف کننده کاملا کنترل می‌گردد.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر