FA EN

KOOSHAN

هرآنچه باید در مورد شیرکاکائو بدانید:تاریخچه،ارزش غذایی وفواید

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • دانستنی های غذا
  • هرآنچه باید در مورد شیرکاکائو بدانید:تاریخچه،ارزش غذایی وفواید


شیر کاکائو چه سرد و چه داغ خوشمزه است. این نوشیدنی برای سال‌ها جزء اصلی ناهارهای آمریکایی بوده است . همچنین بحث های زیادی در مورد شیرکاکائو وجود دارد: به نظر می‌رسد والدین نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آیا این نوشیدنی قهرمان است (کودکانشان را از نوشیدن نوشابه در ناهار نجات می‌دهند) یا شرور (فرزندانشان را درگیر یک نوشیدنی پرکالری می کنند). در شهر نیویورک، حدود 60 درصد از کارتن های شیری که در هر ناهار مدرسه سرو می شود، پر از شیر شکلات است. این 60 میلیون کارتن شیر شکلات است که هر سال فقط در ناهارخوری های شهر نیویورک مصرف می شود.

شیرکاکائو

 

تاریخچه شیرکاکائو


ولی شیرکاکائو از کجا آمد؟ چه کسی برای اولین بار فکر کرد که شکلات و شیر را با هم اضافه کند؟ طبق گزارش موزه تاریخ طبیعی در بریتانیا، این اعتبار به سر هانس اسلون، گیاه شناس ایرلندی تعلق می گیرد. اسلون در اوایل دهه 1700 مدتی را در جامائیکا گذراند، جایی که مردم محلی به او کاکائو دادند تا بنوشد. موزه می‌گوید: «او آن را «تهوع‌آور» می‌دانست، اما با مخلوط کردن آن با شیر، آن را خوش‌مزه‌تر می‌کرد.» وقتی به انگلیس بازگشت، اسلون مخلوط شیر و کاکائو را با خود آورد و سال‌ها به عنوان دارو فروخته می‌شد.

اما، مانند بسیاری از چیزها، اینکه اروپایی ها اختراع شیرکاکائو را به نامخودشان ثبت کرده اند درست نیست. به گفته جام دلبوگو، مورخ، جامائیکایی‌ها در سال 1494 «نوشیدنی داغی که از تراشه‌های کاکائو تازه برداشت شده، جوشانده شده با شیر و دارچین» دم می‌کردند. و شکلات از 350 سال قبل از میلاد برای انسان‌ها شناخته شده بود. باورش سخت است که قبل از اسلون هیچ کس به فکر ریختن شیر در آن نبود.


آیا شیرکاکائو برای سلامتی شما خوب است یا نه ؟


در اینجا به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا شیر شکلات برای سلامتی مفید است یا بد.


شیرکاکائو سرشار از مواد مغذی


شیر شکلات معمولاً از مخلوط کردن شیر گاو با کاکائو و شیرین کننده هایی مانند شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه می شود.

نسبت به شیر شیرین نشده از نظر کربوهیدرات و کالری غنی تر است اما در غیر این صورت دارای سطوح مشابهی از مواد مغذی است. بسته به نوع، 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر شکلات حاوی:

کالری: 180-211
پروتئین: 8 گرم
کربوهیدرات: ۲۶ تا ۳۲ گرم
شکر: 11-17 گرم
چربی: 2.5-9 گرم
کلسیم: 28 درصد از مصرف روزانه مرجع (RDI)
ویتامین D: 25 درصد از RDI
ریبوفلاوین: 24 درصد از RDI
پتاسیم: 12 درصد از RDI
فسفر: 25 درصد از RDI
شیر شکلات همچنین حاوی مقادیر کمتری روی، سلنیوم، ید، منیزیم و ویتامین های A، B1، B6، B12 است.

شیر یک پروتئین کامل در نظر گرفته می شود - به این معنی که تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن شما را تامین می کند.

این به ویژه غنی از لوسین است، که به نظر می رسد اسید آمینه ای است که بیشترین نقش را در ساخت و حفظ عضلات قوی دارد
شیر همچنین سرشار از اسید لینولئیک مزدوج (CLA)، نوعی چربی امگا 6 است که در گوشت و لبنیات، به ویژه حیواناتی که با علف تغذیه می‌شوند، یافت می‌شود. مطالعات کمی نشان می دهد که CLA ممکن است مزایای کاهش وزن کمی ارائه دهد .

از سوی دیگر، به دلیل شیرین بودن شیر شکلات، 1.5 تا 2 برابر بیشتر از شیر گاو شیرین نشده، قند دارد

اکثر مقامات بهداشتی توصیه می کنند قندهای اضافه شده را به کمتر از 5 تا 10 درصد کالری دریافتی روزانه خود محدود کنید - یا کمتر از 10 قاشق چایخوری شکر اضافه شده در روز برای بزرگسالان متوسط.

یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر شکلات می تواند تا 3 قاشق چایخوری شکر اضافه شده داشته باشد. بنابراین نوشیدن بیش از حد می تواند به راحتی باعث شود که از این توصیه تجاوز کنید

شیرکاکائو نوشیدنی انرژی زا


شیرکاکائو برای سلامت استخوان مفید است


شیر کاکائو سرشار از کلسیم است - ماده معدنی اصلی موجود در استخوان‌های شما.

لبنیات بزرگترین منبع کلسیم رژیم غذایی در ایالات متحده و کانادا است - حدود 72٪ از کلسیم دریافتی روزانه یک فرد را تامین می کند. باقیمانده از سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه ها، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ به دست می آید.

کلسیم موجود در لبنیات به راحتی قابل جذب است. محققان بر این باورند که این ممکن است دلیل اصلی این باشد که چرا لبنیات به طور مداوم با رشد استخوان های قوی در کودکان و نوجوانان مرتبط است.

شیر همچنین غنی از پروتئین و فسفر است، و همچنین اغلب با ویتامین D غنی شده است - که همگی مواد مغذی اضافی برای ساختن و حفظ استخوان ها و دندان های قوی هستند .

این ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از مطالعات مصرف شیر و محصولات لبنی را با خطرات کمتر شکستگی و بیماری های استخوانی، مانند پوکی استخوان - به ویژه در افراد مسن تر مرتبط می کنند
 

شیرکاکائو ممکن است به شما در ریکاوری پس از تمرین کمک کند


شیر کاکائو ممکن است به ریکاوری عضلات شما پس از یک تمرین طاقت فرسا کمک کند.

به این دلیل که نوشیدنی‌های غنی از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به‌ویژه در جبران قندها، مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته در حین ورزش مؤثر هستند.

این ممکن است توضیح دهد که چرا شیر شکلات اغلب به عنوان یک نوشیدنی ریکاوری عالی تبلیغ می شود. گفته می‌شود، بیشتر مطالعاتی که فواید آن را نشان می‌دهند بر روی ورزشکارانی انجام شده است که تمریناتشان معمولاً شدیدتر و مکررتر از ورزشکاران معمولی است.

ماست میان وعده مناسب بعد از تمرین



به همین دلیل، مشخص نیست که افراد غیر ورزشکار تا چه اندازه از نوشیدن شیر شکلات برای بهبودی پس از تمرین سود می برند.

چرا باید بعد از تمرین به جای آب شیر نوشید


یادآوری :نکته مهمی که باید در انتها به خاطر داشته باشید این است که شیر شکلات سرشار از قند و لاکتوز است، پروتئینی که بسیاری از مردم قادر به هضم آن نیستند. بنابراین برای خردسالان آلرژی به آن را حتما در نظر بگیرید ،درضمن اگر در مصرف قند و کالری اضافه ناشی از آن نحدود شده اید .مراقب مصرف بیش از اندازه شیرکاکائو باشید.

بدنسازان چه لبنیاتی باید مصرف کنند
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر