FA EN

KOOSHAN

تازه نگهداشتن میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات از آن دسته مواد غذایی هستند که که معمولا تازه مصرف میشوند ، اما مواردی هست که ما مجبوریم آن ها را برای مدت طولانی تری انبار یا نگهداری کنیم .
چگونه می توان میوه ها و سبزیجات را برای مدت طولانی تازه نگه داشت ؟
در این مطلب سعی می کنیم راهکار هایی برای تازه نگهداشتن بعضی از میوه ها و سبزیجات بیان کنیم ، البته قبل از آن ذکر چند نکته کلی اهمیت دارد :

  • دقت کنید که میوه هایی که میخواهید نگهداری کنید نارس هستند یا رسیده ، اگر رسیده هستند آنها را در کیسه یا نایلون قرار ندهید چون فرایند رسیده شدن را سرعت می بخشد .
  • دائما میوه هایتان را بررسی کنید و آنهایی که سطح شان خراب یا له شده و لکه دار هستند را از بقیه جدا کنید.
  • هرگز سبزیجات را در محله ذخیره سازی نشویید زیرا با این کار رطوبت کافی را برای رشد باکتری ها فراهم خواهید کرد بنابراین چه بهتر که آنها را درست قبل از مصرف شستشو دهید.
  • بهتر است برای نگهداری از سبزیجات از سرد ترین قسمت یخچال استفاده کنید
  • برخی از میوه ها  و سبزی ها به گاز اتلین حساس‌تر هستند. میوه‌های مثل توت فرنگی، هندوانه، تمشک و سبزیجاتی مثل بادمجان، خیار، سیب زمینی، کلم بروکلی و … بنابراین آنها را در کنار میوه هایی که گاز اتلین تولید می‌کنند؛ قرار ندهید و سعی کنید بجای اینکه  میوه‌ها را قاطی در جا میوه ای بریزید؛ برای تازه ماندن بیشتر میوه ها آنها را در ظرف‌های سر بسته جدا قرار دهید.
  • دیگر نکته‌ای که برای تازه نگه داشتن میوه و سبزی باید رعایت کنید این است که: یخچال خود را هر چند وقت یکبار تمیز کنید و میوه ها و سبزیجات خراب و پلاسیده را از بقیه میوه‌ها جدا کنید. چراکه میوه‌های خراب شده باعث می‌شوند میوه های سالم زودتر خراب شوند.

سیب
 اگر می خواهید سیب تا چندین هفته دوام بیاورد، باید آن را در یک کیسه پلاستیکی و به دور از سبزیجات در یخچال نگهداری کنید، چون گاز اتیلنی که از سبزیجات منتشر می‌شود، باعث رسیدن سریع تر میوه‌ها می‌شود.سیب های رسیده را از بقیه جدا کنید زیرا سیب های رسیده از خود، گاز اتیلن متصاعد می کنند که می تواند به سرعت بر سایر میوه ها تاثیرگذار باشد.
سیب زمینی
هترین دمای ممکن برای نگهداری از سیب زمینی 40 درجه سانتیگراد است. سیب زمینی با نور میانه خوبی ندارد، چون باعث می‌شود سریعا سبز شود. زیرزمین و انباری معمولا جای مناسبی برای نگهداری از سیب زمینی هستند. با این کار می‌توانید سیب زمینی را ۲ تا ۴ ماه سالم نگه دارید. بهتر است آنها را دور از پیاز و سیب بگذارید. این دو ماده غذایی گازی تولید می‌کنند که باعث تسریع روند پوسیدگی سیب زمینی می‌شود. سیب زمینی شیرین دوام زیادی ندارد، بنابراین هر چه سریع تر آنها را مصرف کنید.
پیاز
پیاز در هوای خشک و درجه حرارت 30 تا 50درجه سانتی‌گراد تا یک سال دوام می‌آورد. اگر جای خوبی برای نگهداری از پیاز ندارید، آنها را در کیسه‌های سوراخ‌دار ریخته و در کابینت آشپزخانه نگه دارید. با این کار، پیاز تا چند ماه دوام خواهد آورد.
خیار
 برای نگهداری خیار بهتر است آنها را در یک پارچه نمدار و بعد داخل کیسه پلاستکی نگهداری کنید ، پارچه رطوبت تولید شده از خیار را جذب می کند و مانع پوسیدگی میشود . پارچه خود را هر چند روز یکبار عوض کنید
همچنین برای تازه نگه داشتن خیار سبز آنها را نشسته داخل قابلمه رویی یا همان نیکلی بریزید؛ درب قابلمه را ببندید و در یخچال قرار دهید. خواهی دید مدت طولانی‌تری تازه می‌مانند.
کاهو
سبزیجاتی مانند کاهو را باید میان دستمال کاغذی بپیچید و در ظروفی دردار قرار دهید. هرگز نباید آنها را با چاقوی فلزی قطعه قطعه کنید و در یخچال بگذارید زیرا در این صورت کاهوها قهوه ای خواهند شد.
هویچ
برای تازه نگه داشتن هویج باید سر و ته هویج را کمی ببرید و آن‌ها را اگر مرطوب است، خشک کنید و نشسته داخل نایلون بگذارید و در یخچال نگهداری کنید. با این روش حدود یک ماه می‌توانید هویج را تازه نگه دارید.
قارچ
قارچ بسیار به رطوبت حساس است و کوچکترین رطوبتی آن را سیاه و خراب می‌کند. برای جلوگیری از خراب شدن قارچ‌ها، آن‌ها را داخل کیسه کاغذی بریزد یا اگر کیسه کاغذی ندارید، ته کیسه پلاستیکی خود را دستمال کاغذی پهن کنید و در یخچال و محل خشک و خنک آن‌ها را نگهداری کنید. البته بهترین روش نگهداری قارچ فریز کردن آن است.
موز
موز تولید کننده گاز اتلین به میزان زیاد است. بنابراین زود خراب و سیاه می‌شود. برای نگه درای طولانی مدت موز سعی کنید هنگام خرید موزهای سفت را انتخاب کنید و بلافاصله بعد از خرید آنها را دانه دانه کرده و ته هرکدام را  پلاستیک بپیچید و در یخچال قرار دهید. موز را در داخل کیسه فریزر قرار ندهید.
 و در انتها

  • سبزیجاتی مانند بادمجان و کدو را نیز در یخچال یا داخل ظرف دربسته ای در محیطی خنگ نگهداری کنید.
  • سبزیجاتی مانند انواع کلم ها از کلم بروکلی گرفته تا گل کلم را نشسته در یخچال قرار دهید و قبل از هربار مصرف آنها را بشویید.

سالم بمانید و شاد

گرد آوری شده در گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر