FA EN

KOOSHAN

بخور و نخور های شیفت شب

چرخه و زمان کاری افراد همیشه یکسان نیست . اغلب فکر می کنیم که ساعات کاری معمول از ساعت 6 صبح آغاز میشود و تا بعد از ظهر ادامه می یابد . این یک روند طبیعی است . اما همیشه شرایط اینگونه نیست افراد بسیاری در اطراف ما هستند که ساعات کاری متفاوتی دارند ، کار انها از ساعت معموال 8 شب آغاز و صبح ها پایان میپذیرد . بله ، این گروه افراد شب کار ها هستند . از آنجا که ساعت کار این افراد با طبیعت بدن متفاوت هست ممکن است مشکلاتی را برای آنها از نظر سالمتی بوجود آورد . مشکلاتی مثل افزایش وزن و چاقی ، افزایش کلسترول خون و همچنین سردرد و بیماریهایی دیگر .

در این مطلب میخواهیم روش های تغذیه ای را معرفی کنیم تا به پیشگیری و یا رفع این بیماریها کمک کند :

جای وعده های غذایی را عوض کنید

وعده شام برای این گروه مانند صبحانه دیگر افراد خواهد بود، کسانی که شب کار هستند در مقایسه با دیگران باید وعده شام سبکتری را انتخاب کنند. همچنین یک وعده صبحانه کامل نیز برای آنها میتواند جایگزین وعده شب یا شامشان باشد.

برنامه ریزی درست برای تغذیه خود داشته باشید

افراد شب کار بناچار ساعت خواب و بیداریشان تغییر میکند،بنابراین باید به نوع مواد غذایی که در طول مدت بیداری مصرف میکنند توجه خاصی داشته باشند تا نیازهای بدنشان تامین شود و مشکلی برایشان پیش نیاید. خوردن یک وعده سنگین زمینه ساز خواب آلودگی در فرد است و همین موضوع باعث می شود فرد راندمان کاری پایینی در ادامه شب داشته باشد، بنابراین افراد خودشان باید مراقب باشند وعده های غذایی ای که میل می کنند به خصوص حین کار، کم حجم و کم چرب باشد. برای حفظ آرامش و افزایش توان کاریشان، حتما از قندهای پیچیده مانند نانهای سبوسدار و مواد غذاییای مانند نشاستهها، ماکارونی و برنج استفاده کنند، اما نه در حجم زیاد.افزایش حجم معده باعث احساس خواب آلودگی فرد خواهد شد و به همین دلیل توصیه میشود به مقدار کافی از این مواد غذایی استفاده کنید.

مصرف کافئین و خستگی

افراد شب کار که احساس خستگی می کنند اغلب عادت به خوردن نوشیدنی های کافیین داری مانند قهوه و چای دارند. با اینکه مصرف این نوشیدنی ها در کوتاه مدت سطح هوشیاری را افزایش می دهد اما از آنجایی که در طوالنی مدت بدن به مقدار زیاد کافئین دریافتی عادت می کند زمینه خستگی در فرد به وجود می آید. به عالوه، مصرف زیاد این قبیل نوشیدنی ها تپش قلب و پوکی استخوان را به همراه دارد بنابراین توصیه می کنم افراد شب کار در صورت تمایل مقدار کمی از این نوشیدنی ها را ابتدای شیفت همراه یک وعده کوچک غذایی شامل نان و منبع پروتئینی مانند پنیر میل کنند

مایعات بیشتری مصرف کنید

افراد شب کار در مقایسه با شاغالن روزکار، مایعات کمتری می نوشند این کمبود آب، موجب بروز خستگی مفرط و سردردهای مکرر می شود. به همین دلیل به این افراد توصیه می کنم حین کار مصرف آب، آبمیوه تازه یا میوه های آبدار تازه را از یاد نبرند. میان وعده به شکل دو واحد میوه در طول ساعات شب استفاده کنند تا هم آب مورد نیاز بدن تامین شود و هم آنتیاکسیدانهای مورد نیاز به بدنشان برسد.

ورزش را فراموش نکنید

حتما باید ساعاتی از روز را که بیدار هستید، مشغول ورزش و فعالیت جسمی شوید، زیرا این فعالیتهای بدنی مانع اضافه وزن خواهد شد و شادابی بیشتری هم به شما میبخشد. خیلیها هم هستند که در طول این ساعات به مصرف تنقالتی مانند چیپس و پفک، آجیل، شکالت و آبنبات، بیسکویت و... رو می آورند و چون ممکن است فرصت کافی برای ورزش کردن نداشته باشند، دچار چاقی و اضافه وزن خواهند شد. بنابراین توصیه میشود این افراد هم به جای چنین تنقالتی از موادی مانند میوههای خشک و تنقالت سادهتر و سالمتر مثل نان و پنیر استفاده کنند.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر