FA EN

KOOSHAN

آیا تفاوتی بین انواع ماست کم چرب ،پرچرب یا چکیده از نظر سلامتی وجود دارد ؟

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • دانستنی های غذا
  • آیا تفاوتی بین انواع ماست کم چرب ،پرچرب یا چکیده از نظر سلامتی وجود دارد ؟


ماست یکی از پرمصرف ترین فراورده های لبنی است . ماست یکی از قدیمی ترین مواد غذایی جهان است و به خاطر ارزش غذایی، تطبیق پذیری در پخت و پز و کاربردهای آرایشی آن مشهور است.

از آنجا که ماست بیشتر از دیگر لبنیات ها استفاده میشود بنابراین ممکن است برای شما مهم باشد که بین انواع متفاوت ماست ، کم چرب ، پرچرب یا چکیده کدام یک می تواند برای سلامتی بهتر باشد یا اساسا مصرف اینها با یکدیگر تفاوت قابل ملاحطه ای دارد یا نه ؟

بهترین زمان خوردن ماست


ماست پرچرب، کم چرب و ماست چکیده


انواع ماست در مقدار چربی شیر و کالری با یکدیگر تفاوت دارند. ماست پرچرب یا ماست شیر کامل، تقریباً 3٫5 درصد چربی دارد و یک فنجان ماست ساده پرچرب دارای تقریباً 225 کالری است.
ماست کم چرب از شیر یک درصد یا2 درصد تهیه می شود و حاوی 2 درصد تا 5 درصد چربی است. یک فنجان ماست ساده کم چرب تقریباً 150کیلوکالری دارد. ماست بدون چربی از شیر بدون چربی تهیه می شود و دارای مقدار اندکی چربی است. یک فنجان ماست بدون چربی، دارای تقریباً 50 کالری است.
از آبگیری ماست معمولی ماست چکیده به دست می آید. هر چه آب این ماست کمتر باشد میزان پروتئین، چربی و ویتامین های محلول در چربی آن بیشتر است.
معمولاً ماست‌های پرچرب سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی چون ویتامین E، D و A بوده و از نظر طعم با ماست‌های کم‌چرب تفاوت چندانی ندارند.


ماست کم چرب یا پرچرب


تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف حدود سه وعده لبنیات در روز برای سلامت مفید است. سال ۱۳۹۷ شمسی / ۲۰۱۸ میلادی مطالعه مهمی در این زمینه در مجله پزشکی لنست منتشر شد. این مطالعه نشان داد افرادی که به طور منظم لبنیات مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که لبنیات کم‌چرب می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته مغزی دچار می‌شوند، کمتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند و احتمال افزایش وزن نیز در آنها کمتر است.
البته انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب با سبک زندگی و البته شرایط سلامتی شما رابطه‌ی مستقیم دارد. اگر به اندازه‌ی کافی تحرک دارید و بیماری زمینه‌ای خاصی هم ندارید و کمتر از ۵۰ سال دارید، با خیال راحت اما به اندازه‌ی معقول ماست پرچرب میل کنید. این ماست به شما پروتئین بالایی می‌رساند و می‌توانید از آن برای افزایش حجم عضلات خود هم استفاده کنید. اما اگر این شرایط را ندارید باید در خوردن ماست دقت بیشتری داشته باشید.
لبنیات و به‌ویژه ماست پرچرب علاوه بر فوایدی که برای سلامت دارد خاصیت سیرکنندگی بیشتری دارد و معمولا نسبت به ماست‌های کم‌چرب دارای قند کمتری است، زیرا تولیدکنندگان برای جبران بافت و کاهش طعم محصولات کم‌چرب، به آنها شکر اضافه می‌کنند. می‌توانید صحت این موضوع را با مقایسه مقدار قند موجود در ماست پرچرب و کم‌چرب در برچسب آنها بررسی کنید. در بیشتر موارد، میزان قند انواع کم‌چرب دو یا سه برابر است. بنابراین دفعه بعد که قصد خرید ماست داشتید می‌توانید نوع پرچرب را انتخاب کنید، زیرا چربی‌های اضافی این محصولات هضم را کند می‌کند و جهش قند خون را نیز کاهش می‌دهند.»
 


ماست میتواند کلسترول را کاهش دهد

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر