FA EN

KOOSHAN

در فرایند تولید لبنیات کم چرب از شیر کم کیفیت استفاده نمی‌شود

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • دانستنی های غذا
  • در فرایند تولید لبنیات کم چرب از شیر کم کیفیت استفاده نمی‌شود


امروز در مطلبی در رابطه با تولید لبنیات کم چرب از شیر بی کیفیت می خواندم . احساس کردم شاید دغدغه خیلی از شما هنگامی که میخواهید لبنیات کم چرب را که برای خیلی از افراد توصیه میشود انتخاب کنید ،این باشد که آیا ممکن است لبنیات کم چرب ماند ماست کم چرب یا شیر کم چرب از شیر کم کیفیت تهیه شده باشد . در این مقاله گزارش ایسنا را در این رابطه با شما به اشتراک می گذاریم و در ادامه در رابطه با فواید استفاده از لبنیات کم چرب خواهیم گفت .با ما همراه باشید:


ایسنا نقل می کند در در کارخانه های لبنی تنها شیر با کیفیت وارد روند تولید محصولات لبنی می شود :

آیا در لبنیات کم چرب از شیر کم کیفیت استفاده می‌شود؟


یک کارشناس صنعت لبنیات گفت: نمی‌توان گفت برای تولید برخی محصولات از شیر خام بی‌کیفیت یا کم کیفیت استفاده می شود بلکه دست‌کم در کارخانه های تولید محصولات لبنی، تنها شیر خام کیفی وارد می شود که البته از نظر کیفیت یکسان نیست اما همه آنها در رده شیرخام با کیفیت دسته بندی می شود.

وحید مفید، عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا در ماست و شیر کم چرب از شیر کم کیفیت استفاده می شود؟ گفت:

به طور کلی این واقعیت وجود دارد که شیرهای خام تحویلی به کارخانه‌ها که در دامداری‌ها تولید می‌شود، کیفیت یکسان ندارد و طبیعی است که هر کارخانه با توجه به سطح کیفی شیرهای دریافتی دست به توزیع شیرها در خطوط مختلف محصولات خود می زند.

به طور مثال برای تولید شیر استریل باید از بهترین کیفیت شیرخام استفاده کرد ولی این بدان معنی نیست که در تولید ماست از شیر بی‌کیفیت استفاده شود. زیرا مطابق استاندارد ملی برای شیرخام یک حداقلی از کیفیت تعریف و توصیف شده است که کارخانه ها نمی‌توانند اجازه ورود هر نوع شیرخام با هر سطح کیفیت را بدهند.

لبنیات کم چرب یا پرچرب؟



در واقع کارخانه‌هایی که دارای پروانه ساخت و علامت استاندارد هستند، باید استانداردهای تعریف شده در ساخت کالا را رعایت کنند. جای تاکید است که رعایت استانداردهای تعریف شده در تولید صنعتی لبنیات به‌طور مدام تحت نظارت سازمان هایی چون دامپزشکی، استاندارد و غذا و دارو قرار دارد.

در نتیجه نمی توان گفت برای تولید برخی محصولات از شیر خام بی کیفیت یا کم کیفیت استفاده می شود بلکه دست کم در کارخانه های تولید محصولات لبنی، تنها شیر خام کیفی وارد می شود که البته از نظر کیفیت یکسان نیست اما  همه آنها در رده شیرخام با کیفیت دسته بندی می شود.

 واقعیتی که باید به آن توجه شود  این است که در برخی موارد شیرخام غیرکیفی که توسط کارخانه های شیر برگشت داده می شود و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته این‌نوع شیر امحا بایستی امحا شود،  متاسفانه راهی برخی واحدهای صنفی بدون مجوز تولید لبنیات می شود. در بسیاری از واحدهای بخش تولیدات صنفی  برخلاف تولید صنعتی که ذیل نظارت های سختگیرانه ای قرار دارند، متاسفانه نظارت موثری بر محصول و فرآیند تولید آن وجود ندارد.

آیا تفاوتی بین انواع ماست کم چرب یا پرچرب از لحاظ سلامتی وجود دارد ؟



 درصد چربی محصولات وابسته به نوع محصول است،  بر اساس استاندارد، محصولات به کم چرب، نیم چرب، پرچرب و خامه‌ای تقسیم می شود که چربی آنها به ترتیب کمتر از ۱.۵درصد، ۱.۵ تا ۳ درصد، ۳تا ۶ درصد و در نهایت بیش از ۶ درصد است که بر اساس نوع محصول و وابسته به نیاز و سلیقه مصرف کننده تنظیم می شود.


منظور از شیر کم چرب چه نوع شیری است ؟


بخش عمده شیر را آب تشکیل می دهد با ۸۷ درصد، بقیه مواد شیر از چربی معادل ۴تا ۳/۵درصد، پروتئین ۳/۵درصد، لاکتوز یا قند شیر برابر با ۴/۷ درصد، املاح ۸ درصد و ویتامین ها تشکیل می شود.
انواع شیر بر اساس مقدار چربی بسته بندی های شیر پاستوریزه و استریلیزه به صورت بدون چربی، کم چربی، با چربی متوسط و پرچرب شیرکامل در بازار موجود است. تفاوت عمده این نوع شیرها در مقدار چربی آنهاست.
درصد چربی در شیر کم‌چرب عموما نیم درصد است. البته برخی کارخانه‌ها شیر‌هایی با درصد چربی‌های متفاوت مثل1.5 درصد هم تولید می‌کنند. این جداسازی چربی از شیر در کارخانه‌ها با استفاده از دستگاهی به نام سپراتور انجام می‌شود. چربی جدا شده شیر هم برای تولید خامه و کره به کار می‌رود

 

کدام شیر برای کودکان مناسب است ؟کم چرب یا پرچرب؟
 

خواص شیر کم‌ چرب


 ۱. شیر کم چرب، به علت کمتر شدن کلسترول آن، چربی اشباع شده کمتری دارد که می‌تواند از به ‌وجود آمدن مشکلات قلبی عروقی پیشگیری کند.


 ۲. کالری کمتری دارد که می‌تواند از به ‌وجود آمدن اضافه وزن پیشگیری کند.

۳. مقدار جذب کلسیم بیشتری دارد. در اصل کلسیم در بخش آبی شیر وجود دارد و نه در بخش چربی. بنابراین هر چه چربی شیر کم‌تر باشد، در حجم مساوی در مقایسه با شیر پر چربی، کلسیم بیشتری در آن وجود دارد. بنابراین شیر کم ‌چرب برای افراد مبتلا به پوکی استخوان و خانم‌های باردار بسیار خوب است.

4. تحقیقات جدید نشان می‌دهد شیر می‌تواند نقش اساسی در تقویت حافظه داشته باشد و کسانی که شیر و فرآورده های لبنی(ماست، پنیر، کره و بستنی) مصرف می‌کنند از توانایی‌های ذهنی بالاتری برخوردار می‌شوند. در تحقیقاتی که در لندن بروی میزان مصرف لبنیات در بیش از 972 زن و مرد انجام شد مشخص شد افرادی که در هفته پنج روز یا بیشتر لبنیات مصرف می‌کنند دارای حافظه‌ای به مراتب بهتر از افرادی هستند که به ندرت شیر می‌خورند یا لبنیات مصرف می‌کنند. به گفته این محققین با نوشیدن یک لیوان شیر کم چربی و یا بدون چربی می‌توان به تقویت حافظه پرداخت. بنا به این تحقیق وجود برخی مواد معدنی از جمله منیزیم در شیر می‌تواند تضعیف حافظه را به تعویق بیندازد و در عین حال به ثبات کار مغز کمک فراوانی کند

افزایش سوخت و ساز بدن با لبنیات کم چرب



 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر