FA EN

KOOSHAN

حقایقی جالب درباره کاکائو

کاکائو محصول دانه درخت کاکائو می باشد ، درخت کاکائو درخت کوچکی است که منشاء اولیه آن آمریکای مرکزی و کشور مکزیک می باشد. قوم آزتک در مکزیک نیز ارزش زیادی برای دانه های کاکائو قائل بودند ولی چون آن ها در قسمت های شمال تر مکزیک که خشک است زندگی می کردند، شرایط آب و هوایی برای کشف این درخت فراهم نبود. بنابراین آن ها باید دانه های کاکائو را می خریدند یا طی جنگ ها به غنیمت می گرفتند.
 
آزتک ها به قدری به این دانه ها اهمیت می دادند که هر 100 عدد دانه کاکائو را معادل قیمت یک برده می دانستند. مالیات هایی که به امپراطور نیز داده می شد نیز معادل دانه های کاکائو بوده، لذا نقل شده امپراطور آزتک ها روزی 50 لیوان نوشیدنی کاکائو نوشیده در حالی که معتقد بوده که یک لیوان از این نوشیدنی، اجازه می دهد که فرد همه روزه را بدون غذا راه برود. آزتک ها، کاکائو را حتی با ارزش تر از طلا و نقره می دانستند به طوری که گفته شده فلزات گران بها، پر از دانه های کاکائو بوده است.
 امروزه کاکائو به علت استفاده های فراوانی که از دانه های آن به عمل می آید در اغلب نواحی مستعد دنیا پرورش می یابد، طول ساقه آن در محصول پرورش یافته و به ارتفاع 5 الی 6 متر و در انواع وحشی به 10 الی 12 متر می رسد. میوه درخت کاکائو به طور مستقیم از تنه رشد می کند. آنها مثل خربزه های کوچکی هستند که داخل هر کدام از آنها 20 تا 50 دانه کاکائو است. 
 

تفاوت شکلات و کاکائو

 
تفاوت شکلات و کاکائو  باعث می شود که خاصیت آن تغییر کند. کاکائو از پردازش دانه کاکائو در دمای بالا به وجود می آید. در حالی که در روند تولید شکلات بیشتر آنتی اکسیدانهای شکلات از بین می رود. در نوع مرغوب شکلات ها، تنها، 10 درصد کاکائو به کار می رود.
 

حقایقی جالب درباره کاکائو

5 سال طول می کشد تا یک درخت کاکائو به ثمر برسد و کاکائو تولید شود. 
تقریبا 400 عدد دانه کاکائو لازم است تا یک پوند (معادل 450 گرم) شکلات تولید شود. 
13 دسامبر روز ملی کاکائو است. 
شکلات به دلیل فلاونوئید هایی که در گیاه کاکائو وجود دارد؛ دارای خواصی است که با بیماری های قلبی مبارزه می کند. 
قبایل قبیله ای از سرخپوستان مایا اولین کسانی بودند که خواص شگفت انگیز دانه کاکائو را در حدود 600 سال قبل از میلاد کشف کردند.
کریستوفر کلمب، در سال 1502، در طی سفر چهارم خود از دور دنیا، دانه کاکائو را برای پادشاه فردیناند آورد.
کاکائو در سال 1585 به اروپا صادر شد اما اولین شکلات تا سال 1848 ساخته نشد.
اولین خانه شکلات در  ایالات متحده در شهر ماساچوست تاسیس شد.
تولید کاکائو در کل جهان سالانه به  3 میلیون تن می رسد. 
در سال 1828، هلندی ها روشی را اختراع کردند که طی آن چربی دانه های کاکائو گرفته می شد و از آن " کره کاکائو " تهیه می گردید. از باقی مانده آن نیز " پودر کاکائو " تهیه می شد.
جوزف فرای اولین کسی بود که در سال 1847 میلادی شکلات را به شکل امروزی روانه بازار کرد و برای این که قیمت شکلات کمی پایین بیاید به چربی کاکائو، چربی های دیگری را نیز افزود.
دانه های کاکائو از نظر طعم تلخی و عطر با هم متفاوت هستند و گران ترین نوع کاکائو از دانه های درخت کرئیولو به دست می آید که تلخی آن نسبت به سایر کاکائو ها خیلی کمتر است و تنها 10 درصد از شکلات های دنیا با استفاده از این نوع کاکائو استفاده می شود.
 
 
 
 

فرم ثبت نظرات