FA EN

KOOSHAN

خطر عدم مصرف شیر در دوران بارداری


بوجود آوردن یک انسان جدید آسان نیست . اگر باردار هستید، باید همه نوع مواد غذایی سالم را بخورید و بنوشید تا تغذیه مناسب را برای کودکی که در رحم شما رشد می کند فراهم کنید. دریافت مواد مغذی کافی برای رشد کودک و همچنین برای سلامتی شما در دوران بارداری اهمیت فراوانی دارد . شیر منبع غنی از تمام مواد مغذی ضروری است که در دوران بارداری به آنها نیاز خواهید داشت. به غیر از خوردن میوه ها، سبزیجات، غلات و غیره سالم، باید روزانه یک لیوان شیر نیز بنوشید. برای دانستن اهمیت نوشیدن شیر در بارداری  و اینکه چه نوع شیری باید بنوشید، ادامه مطلب را بخوانید!

اهمیت خوردن شیر پاستوریزه در بارداری


خانمهاي باردار که در طول دوران بارداري به اندازه کافي شير و لبنيات مصرف نمي کنند به دليل کمبودکلسيم و ويتامين D، در اکثر موارد نوزاداني کم وزن به دنيا مي آورند. در اين زمينه رابط هاي مستقيم ميان مصرف شير مادران باردار و وزن نوزادشان وجود دارد. کاهش مصرف شير مي تواند منجر به کم وزني نوزاد شده و در مواردي حتي به نارس بودن وي منجر شود.


در گذشته به اشتباه تصور ميشد که نوشيدن شير توسط خانمهاي باردار فقط به ترشح شير در سينه آنان منجر ميشود تا بتواند با شير خود نوزادشان را تغذيه کنند اما در حال حاضر مشخص شده که استفاده از شير در واقع به دليل کامل بودن ماده غذايي از نظر مقدار و نوع موادمغذي، غني بودن از کلسيم، ويتامين D و موادديگر است.


علاوه بر کمک به ترشح غدد شيري، منجر به وزن گيري طبيعي و کافي جنين نيز مي گردد. اهميت اين مورد فقط از نظر وزن نوزاد نيست بلکه از اين بابت است که نوزادان کم وزن بيشتر در معرض ابتلا به بيماريها و عفونتهاي گوناگون جسمي قرار می گيرند .هم چنين شير حاوي پروتئين، کلسيم،فسفر، انواع ويتامين ها، روي، يد و بسياري ترکيبات ديگر ميباشد که علاوه بر تاثير در ساخت آنزيمها و هورمو نهاي بدن نقش اساسي در هوش کودکان نيز ميتواند داشته باشد.
شاید تولد نوزاد با فشار خون بالا به نظرتان عجیب برسد اما متخصصان معتقدند نوزادانی که در دوران جنینی به اندازه کافی کلسیم دریافت نکرده‌اند، بعد از تولد فشارخون بالاتری دارند.

عوارض کمبود کلسیم در ماه‌های بارداری، تنها استخوان‌های کودکان آینده را تهدید نمی‌کند. مادرانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند، در معرض بالا رفتن سطح سرب در بدن قرار می‌گیرند. مشکلی که احتمال سقط جنین، زایمان زودرس و کمبود وزن جنین را بالا می‌برد. گذشته از این، سطح بالای سرب در بدن مادر، بر ساختار مغز جنین هم تاثیر نامطلوبی می‌گذارد.

اغلب زنانی که از بالا رفتن سطح سرب در بدنشان در بارداری باخبر می‌شوند، هوای آلوده را متهم می‌کنند، اما محققان می‌گویند الگوی وارد نشدن میزان کافی کلسیم در بارداری بیشتر از آلودگی هوا بر افزایش سرب بدن تاثیر دارد.
شیر و فراورده‌های لبنی، مهم‌ترین منابع تامین کلسیم هستند. اما نباید این نکته را نادیده گرفت که شیوه تامین نیاز بدن به کلسیم در بارداری بستگی زیادی به الگوی تغذیه و محدودیت‌های جسمی افراد دارد.

چه نوع شیر یا لبنیاتی در بارداری مصرف کنیم ؟

 

برای دریافت کلسیم ، لبنیات کم چرب مصرف کنید


خیلی ها فکر می کنند انتخاب لبنیات پرچرب باعث اضافه وزن می شود و به همین دلیل هم فقط افراد چاق باید انواع کم چرب را انتخاب کنند و لاغرها با خیال راحت می توانند سراغ لبنیات با ۲.۵ درصد چربی و بالاتر بروند. بد نیست بدانید یک لیوان شیر ۲.۵ درصد چربی حدود ۲۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و اگر فردی دو لیوان شیر در روز می خورد، یعنی ۴۰۰ کالری فقط از شیر دریافت می کند. پس در صورتی که این مقدار کالری دریافتی بیش از کالری مورد نیاز روزانه فرد و درواقع مازاد باشد، می تواند در کوتاه مدت باعث اضافه وزن و چاقی شود. البته این همه ماجرا نیست، نکته مهم اینجا است که کلسیم در فاز آبی لبنیات وجود دارد و نه در فاز چربی و هر چه چربی لبنیات افزایش یابد، علاوه بر این که مقدار کالری محصول بالاتر می رود، مقدار کلسیم موجود در آن هم کمتر می شود.

فراموش نکنید که مصرف لبنیات پاستوریزه در بارداری اهمیت فراوان دارد از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه در دوران بارداری به شدت دوری کنید و برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب زیر را بخوانید :

 

حتما بخوانید : خطر مصرف شیر خام (غیر پاستوریزه)در بارداری

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر