FA EN

KOOSHAN

دانه هایی که بیشترین ارزش غذایی را دارند

دانه های چیا

 
چیا گیاهی یکساله از خانواده نعناعیان است که برای مصرف دانه آن کاشته می شود. دانه چیا به عنوان یک منبع غنی گیاهی اسیدهای چرب امگا ۳ شناخته شده است، علاوه بر این سرشار از کلسیم، پروتئین و فیبر است. به‌طور معمول، دانه‌های چیا به شکل بیضی کوچک هستند با قطر حدود یک میلی‌متر. دانه‌های چیا در رنگ‌های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، و لکه‌لکه رنگ نیز یافت می‌شوند. دانه‌های چیا آبدوست هستند و قادرند تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند. هر اونس آن که معادل 2 قاشق غذاخوری است تقریبا 10 گرم فیبر دارد. معمولا دانه های چیا را در مخلوط کن همراه با سبزیجات و ماست مخلوط و استفاده می کنند و یا آن را در مایعاتی مانند آب میوه و شیر بادام  می ریزند. 
 
دانه های چیا
 

برنج وحشی

 
برنج وحشی در واقع یک نوع برنج نیست بلکه یک بذر علفی است که در مقایسه با سایر غلات آنتی اکسیدان بالاتری دارد. همچنین برنج سفید سرشار از منیزیم، روی، آهن، ویتامین B6 و نیاسین است و به صورت جدا پخته شده و یا در سالاد استفاده می شود.
 
برنج وحشی
 

دانه کدو

 
دانه کدو یک میان وعده بسیار عالی است که شما را سیر می کند. این دانه سرشار از منیزم است و سلامت قلب شما را تقویت می کند. دانه کدو به بدن انرژی داده  و قدرت عضلات بدن را تقویت می کند.  شما می توانید این دانه را در غذاهایی مانند سوپ، سالاد و یا به عنوان تخمه در آجیل مصرف کنید.
 
دانه کدو

دانه انار

 
این دانه ها مانند جواهراتی هستند که از داخل میوه بیرون می آیند و سرشار از ویتامین C  و آنتی اکسیدان می باشند. یک فنجان پر دانه انار 150 کالری انرژی دارد و برای یک میان وعده سبک بسیار مناسب است. آنها در غذاها به صورت سالاد ریخته می شوند و یا به صورت طعم دهنده در غذاها استفاده می گردد.
دانه انار
 

کینوا

 
کینوا به عنوان یکی از منابع پروتئین ت چیزی حدود هفت هزار سال پیش در رشته‌ کوه‌های جنوب غربی آمریکا کشت می‌شده است، منطقه جغرافیایی‌ که امروزه به پرو و بولیوی تعلق دارد. امروزه کینوا عضو جدانشدنی صبحانه‌ها، سوپ‌ها و غذاهای گیاهی است. شما می توانید آن را مانند برنج بپزید  و یا در غذاهایی مانند پاستا و گوشت مرغ استفاده کنید. همچنین می توانید در فرنی خود به جای جو دو سر از کینوا استفاده کنید و صبح خود را با فیبر و آهن شروع کنید. 
 
دانه کینوا
 

دانه کتان

 
این دانه ها از 9000 سال قبل از میلاد مسیح به عنوان یک منبع سالم گیاهی استفاده شده است. افزودن کتان به رژیم غذایی منبعی غنی از اسد های چرب امگا 3 ایجاد می کند که بسیار مفید است. دانه های کتان سرشار از فیبر است و مصرف منظم آن به کاهش فشار خون کمک می کند. کتان دارای عطر و بوی خوبی است و فقط کافی است یک قاشق چای خوری از آن را در پنکیک، سالاد و جو دو سر استفاده کنید. 
 
دانه کتان
 

دانه آفتابگردان

 
این دانه ها به همان اندازه که خوشمزه هستند مفید هم می باشند. دو قاشق غذا خوری از آنها نیمی از ویتامین E  بدن را تامین می کند و چربی سالمی دارد. تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک)، ویتامین۵ Bو ویتامین های دیگر گروه B است که این ویتامین ها باعث می شوند بدن به خوبی بتواند از کربوهیدرات ها (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد. شما می توانید آنها را به عنوان طعم دهنده در وعده صبحانه استفاده کرده و یا همیشه آنها را در کیف خود داشته باشید و مصرف کنید. 
 
دانه افتابگردان
 

دانه کنجد

 
دانه کنجد، دارای ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و یکی از سالم‌ترین غذاهای دنیا به‌شمارمی‌آید. کنجد خشک برشته را با روغن زیتون، چرخ‌کرده و خمیری به رنگ قهوه‌ای روشن به‌نام ارده درست‌می‌کنند که یک دیپ معروف در خاورمیانه است. در اروپا، از دانه کنجد برای ساخت کره گیاهی (مارگارین) استفاده‌می‌شود.
 
دانه کنجد
 
 
 
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر