FA EN

KOOSHAN

چرا غذاهای مدیترانه ای دوست داشتنی هستند

تحقیقات نشان داده است که مردم حاشیه مدیترانه سالم تر هستند و طول عمر بیشتری نسبت به دیگران دارند ، بررسی ها در تغذیه انها نشاندهنده منویی سالم از خوراکی های طبیعی و بکر است که به سلامتی عمومی بدن کمک می کند .

برای پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، دستورالعمل کلی وجود ندارد ولی در اینجا نکاتی قابل توجه که در این رژیم وجود دارد را بیان کرده ایم تا شما نیز  بتوانید آنها را در سبد غذایی روزانه خود استفاده کنید .

دلایلی که رژیم غدایی مدیترانه ای را سالم و دوستداشتنی می کند :

تعجب نکنید ! در این رژیم شما نیازی به شمارش کالری ندارید

شما در غذا های مدیترانه ای  نیاز به ماشین حساب ندارید. به جای اضافه کردن اعداد، چربی های بد را برای سلامت قلب مبادله می کنید. به سراغ  روغن زیتون به جای کره بروید. به جای گوشت قرمز، ماهی یا مرغ را امتحان کنید. از میوه های تازه لذت ببرید و از شیرینی های فانتزی خود دوری کنید .

غداهایی پر از سبزیجات طعم دهنده و لوبیا بخورید. آجیل­ها خوب هستند، اما روزانه  به تعداد انگشت شماری می چسبند. شما می توانید در رژیم غداییتان نان کامل داشته باشید، اما به مقدار متوسط.

غذاهای مدیترانه ای  واقعا تازه هستند

شما نباید به سراغ غذا یخ زده بروید. در رژیم مدیترانه ای تمرکز بر روی غذاهای فصلی است که به روش ساده تهیه شده است. سالاد محبوبتان  را با اسفناج، خیار و گوجه فرنگی بسازید. مواد تشکیل دهنده  رژیم غدایی کلاسیک یونانی مانند زیتون های سیاه و پنیر فتا را به دستور غذای خود اضافه کنید.

در رژیم غذایی مدیترانه ای شما می توانید نان بخورید

بدنبال یک قرص نان تهیه شده با غلات سبوس دار باشید. چرا که دارای  پروتئین و مواد معدنی بیشتری است و عموما سالم تر از نوع آرد سفید است. نان شیر  با  غلات کامل  را که در روغن زیتون، هوموس یا قاتینی (یک رب غنی از پروتئین ساخته شده از دانه های کنجد زمینی) ایجاد شده است را ، امتحان کنید.

در این رژیم چربی ممنوع نیست

شما فقط باید به دنبال نوع خوب چربی باشید. که میتوانید  آن را در آجیل، روغن زیتون پیدا کنید. این چربی ها عطر و طعم دلنشینی به غذا اضافه می کنند و به مبارزه با بیماری ها از دیابت تا  سرطان کمک می کنند.

رژیم غذایی مدیترانه ای منو گسترده ­ای دارد

منوی مدیترانه ای بیشتر از غذاهای یونانی و ایتالیایی است. به دنبال دستور العمل های اسپانیا، ترکیه، مراکش و کشورهای دیگر بروید. غذاهایی را انتخاب کنید که به اصول اولیه توجه کنند : مقدار کمی گوشت قرمز و لبنیات پرچرب داشته باشند ،به جای ان با مقدار زیادی میوه و سبزی تازه، روغن زیتون و دانه های کامل تهیه شده باشند . این دستورالعمل­های مراکشی با نخود، بامیه و ادویه جات متناسب با مشخصات منوی مدیترانه ای است.

ادویه جات استفاده شده در این رژیم بسیار خوشمزه است

گشنیز، رزماری، سیر، فلفل و دارچین، طعم بسیار زیادی را به غذای شما می دهند که نیازی به افزودن نمک نخواهید داشت. برخی از این ادویه جات  دارای فوایدی در باب سلامتی نیز هستند. برای مثال، گشنیز و رزماری،دارای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی هستند که با بیماریها مبارزه می کنند.

تهیه غذاهای مدیترانه ای آسان است

وعده های یونانی اغلب کوچک است، براحتی آماده میشوند . برای غذا معمولی گاه گاهی  که می خواهید بصورت سرد برای خودتان سرو کنید ، می توانید از پنیر، زیتون و آجیل استفاده کنید.

در رژیم مدیترانه ای دیرتر گرسنه خواهید شد

شما فرصتی برای خوردن غذاهای مغذی مانند سیب زمینی شیرین ، هوموس و حتی دستورات غذایی با لوبیا را داشته باشید. اینها به آهستگی هضم می شوند به طوری که شما احساس سیری طولانی تری خواهید داشت . گرسنگی مسیله مهمی نخواهد بود هنگامی که شما می توانید آجیل، زیتون و یا پنیر کم چرب را استفاده کنید در مورد پنیر ، پنیر فتا و هالوویم چربی کمتری از پنیر دارند  اما به همان اندازه  مغذی و خوشمزه هستند.

در رژیم مدیترانه ای شما میتوانید وزن کم کنید

فکر می کنید با خوردن  آجیل، پنیر و روغن، معجزه می کنید که چند کیلو وزن کنید . اما این سبک مدیترانه ای (و سبک غذا خوردن آهسته تر) باعث می شود شما احساس سیری و رضایت داشته باشید. و این به شما کمک می کند تا به یک رژیم غذایی عالی برسید. البته ورزش منظم همچنین بخش مهمی از شیوه زندگی است.

بارژیم مدیترانه ای قلبتان از شما تشکر میکند .

تقریبا همه چیز در این رژیم برای قلب شما مفید است. روغن زیتون و آجیل کمک می کند کلسترول بد را کاهش دهید. میوه ها، سبزیجات و حبوبات به حفظ شریان ها کمک می کنند. ماهی کمک می کند تا کاهش تیریگلیسرید و فشار خون داشته باشید .

شما عمر طولانی تری خواهید داشت

همان دلایلی که قلب شما را محافظت می کند برای مغز شما نیز مناسب است. با رژیم مدیترانه ای شما چربی های بد و غذاهای فرآوری شده را که می تواند باعث التهاب شود استفاده نمیکنید  . در عوض، غذاهای غنی از آنتی اکسیدان در این رژیم غذایی انتخاب خوبی برای مغز شما میتواند باشد.

 

 منبع : WebMD

بیشتر بدانیم :

5 غذایی که در منطقه مدیترانه رشد میکنند

رژیم غذایی مدیترانه ای کاهش تراکم استخوان را کند میکند 

فرم ثبت نظرات