FA EN

KOOSHAN

بهترین نوشیدنی سالمی که پیشنهاد می کنیم : انواع دوغ گرمادیده و طعم دار دوغ نعنا و پونه +مزایا

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • دانستنی های غذا
  • بهترین نوشیدنی سالمی که پیشنهاد می کنیم : انواع دوغ گرمادیده و طعم دار دوغ نعنا و پونه +مزایا


دوغ به عنوان یک نوشیدنی لبنی در دسته بهترین و سالم ترین نوشیدنی ها قرار دارد . این فراورده لبنی معمولا از ترکیب آب و ماست بدست می آید . به صورت علمی تر دوغ متشکل از ماست، و آب است که در مشک یا به صورت صنعتی در دستگاه سانتریفوژ بهم زده می‌شود تا در نهایت باظاهر شدن کره به‌صورت شناور در بالا محلول کره را جدا کرده و مابقی که دوغ هست بعد گذاشتن در محیط آزاد بعد از چند روز تبدیل به دوغ با گاز طبیعی می‌شود
روشی که ذکر شد در حقیقت روشی بود که در گذشته برای تولید کره استفاده میشد و دوغ از محصولات جانبی تولید کره به حساب می امد اما امروزه با تغییر در روند تولید کره به لحاظ تکنولوژی، روش تولید دوغ نیز به‌عنوان نوشیدنی تخمیری شیری تغییر یافته‌است و این نوشیدنی به صورت مستقیم در بیشتر موارد از شیر بدست می آید .

دوغ نوشیدنی سالم


جالب است بدانید دوغ یک نوشیدنی سنتی ایرانی محسوب میشود .در حال حاضر، استاندارد بین‌المللی این نوشیدنی به نام ایران ثبت شده و به عنوان میراث فرهنگی غذا شناخته می‌شود.
اغلب دوغ را طعم دار مصرف می کنند طعم هایی که برای مزه دار کردن دوغ استفاده می شود شامل، نعنا، پونه، کاکوتی و گاهی خیار و حتی گلاب است. غالب ترین طعمی که معمولا استفاده می‌شود  نعنا و پونه می باشد.


ارزش غذایی دوغ


دوغ غنی از پروتئین، کلسیم، گوگرد، فسفر و ویتامین‌های گروه ب است. جالب است بدانید، ارزش غذایی ۲ لیوان دوغ، معادل یک لیوان شیر است و پروتئین‌های دوغ حاوی اسید‌های آمینه ضروری بدن است که در تأمین پروتئین مورد نیاز بدن بسیار مؤثر هستند، همچنین پروتئین‌های دوغ، در دستگاه گوارش بهتر از پروتئین‌های شیر هضم می‌شوند و به دلیل میزان لاکتوز کمتر نسبت به شیر، نفخ کمتری در افراد با معده‌های حساس ایجاد می‌کند.

فواید دوغ


دوغ از رشد و نمو بسیاری از باکتری های مضر در سیستم گوارشی انسان جلوگیری می نماید.
– دوغ به هضم غذا کمک می کند و التیام بخش نیز است.
– دوغ به گردش بهتر خون در بدن انسان کمک می کند.
– برخی از سردردها که ناشی از گرمی هوا می باشد، با نوشیدن دوغ التیام می یابد.
– نوشیدن دوغ از بوی بد دهان نیز جلوگیری می کند.

درمان دیابت با دوغ

انواع دوغ


معمولا دوغ را به دو دسته دوغ بدون گاز و گازدار تقسیم بندی می کنند . تولید صنعتی دوغ بدون گاز و دوغ گازدار در ایران سابقه‌ای بیش از چهل سال دارد و با توجه به نحوه تولید این فراورده، می‌توان آن را به انواع زیر تقسیم کرد: دوغ گازدار، دوغ حرارت دیده بدون گاز، دوغ حرارت دیده گازدار و دوغ کفیرو دوغ های طعم دار مانند دوغ نعنا و پونه.

تفاوت دوغ گازدار با دوغ گرمادیده


دوغ گرمادیده، دوغی است که بعد از آماده‌ شدن تحت فرآیند پاستوریزاسیون، دوباره پاستوریزه می‌شود تا میکروارگانیسم‌های مایه ماست موجود در آن کاهش یابد. کم شدن میزان میکروارگانیسم‌های موجود در دوغ باعث می‌شود که فرآیند ترش‌شدن در آن آهسته‌تر انجام شود؛ در حالی که دوغ معمولی این حرارت را نمی‌بیند.
دوغ گاز دار نوعی دوغ است که بعد از فرآوری به آن گاز CO 2 تزریق می‌شود. افزودن گاز دی‌اکسیدکربن در صورتی که تحت شرایط استاندارد بهداشتی و با رعایت اصول صحیح و مناسب تولید انجام شود، مانعی ندارد. گازدار کردن این محصول به‌صورت مصنوعی، عملی است که مورد تایید کدکس الیمانتاریوس (یک نهاد جهانی تدوین‌کننده استانداردهای غذا) هم قرار گرفته است.

چرا دوغ را باید با نعنا استفاده کنیم ؟

دوغ های طعم دار


اغلب دوغ را طعم دار مصرف می کنند طعم هایی که برای مزه دار کردن دوغ استفاده می شود شامل، نعنا، پونه، کاکوتی و گاهی خیار و حتی گلاب است. غالب ترین طعمی که معمولا استفاده می‌شود  نعنا و پونه می باشد. این نه تنها بدلیل طعم دلنشین نعنا و پونه است که به دوغ می بخشد، می باشد، همچنین به خاطر مزایای خود نعنا و پونه و اثرات بالقوه ای است که ترکیب این دو ایجاد می کند .
طبق طب سنتی مزاج دوغ سرد عنوان شده که ممکن است برای عده ای مشکل ایجاد کند استفاده از مصلح آن که نعنا و پونه می باشد باعث می‌شود سردی دوغ بر آنها غلبه نکند.
نعنا در طب سنتی دارای طبیعت گرم می باشد، و مصرف آن مزایای فراوانی در جهت سلامتی دارد

دوغ نعنا و پونه کوشان


چرا بهتر است به جای نوشابه دوغ بخوریم ؟


نوشابه یكی از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیاست و مصرف آن هر روز بیشتر می شود. حتی كودكان هم مقدار زیادی نوشابه مصرف می كنند و نوجوانان و جوانان در تمام دنیا، میل و رغبت زیادی به مصرف آن نشان می دهند. ولی آیا این سؤال در ذهنتان پیش آمده است كه؛ این نوشیدنی چقدر مفید است یا چقدر ضرر دارد؟
تحقیقات اخیر حاكی از اثر مستقیم نوشابه بر افزایش درصد چاقی در كودكان و نوجوانان است. افرادی كه به طور مرتب نوشابه مصرف می كنند، می توان گفت بطور متوسط روزانه 7 قاشق مرباخوری شكر از این طریق دریافت می كنند كه این میزان شكر هم كالری بالایی دارد و هم بر سلامت دندان ها اثر مخرب دارد.
یكی از اجزاء اصلی نوشابه اسید فسفریك است.) PHاسیدیته) اغلب نوشابه ها 8/2 است كه نشان می دهد نوشابه ماده ای بسیار اسیدی است. بدن ما بطور طبیعی كمی حالت قلیایی دارد و مصرف ماده ای كه شدیداً اسیدی باشد، اثرات سوئی بر سلامت بدن دارد و تعادل بدن را به هم می زند. اثر دیگر اسید فسفریك دفع كلسیم از استخوان ها است كه احتمال بروز پوكی استخوان را افزایش می دهد.
یك نوشیدنی لبنی مناسب كه می تواند جای نوشابه را در سبد غذایی تمام ما ایرانی ها بگیرددوغ است. یك نوشیدنی سالم و مفید كه تأمین كننده یك چهارم نیاز روزانه به كلسیم و حاوی ویتامین هایB2 وB6 و B12است. از این رو دقیقاً برعكس نوشابه، قوی كننده استخوان ها است.

دوغ علاوه بر مزایای تغذیه ای، حاوی باكتری های مفیدی است كه اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند. اگر بطور مرتب دوغ مصرف كنید، باكتری های مفید استرپتوكوكوس، ترموفیلوس و لاكتوباسیلوس بولگارس موجود در آن، در دستگاه گوارش شما لانه می گزینند و اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش شما خواهند داشت . همچنین موجب عدم رشد ارگانیسم های مضرمی شوند.

دوغ نوشیدنی تابستان

چه زمانی بهتر است دوغ بخوریم؟


بهتر است که دوغ را با معده خالی نخورید چرا که دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و خوب است که دوغ را 30 دقیقه تا 2 ساعت بعد از غذا میل کنید تا به هضم غذا کمک کند.

ناگفته نماند که جذب کلسیم در ساعات انتهایی روز بیشتر است پس با نوشیدن دوغ پس از شام میزان بیشتری کلسیم دریافت خواهید کرد.

حتما به دوغ، ادویه‎جات و سبزیجات معطری مثل نعناع اضافه کنید و پس از نوشیدن آن حتما دهان و دندان‌هایتان را بشویید.
نوشیدن دوغ پس از مصرف غذاهای گوشتی می تواند در برخی مواقع می تواند باعث بیماری درد مفاصل شود.بنابراین زمان خوردن دوغ بعد از غذاهای گوشتی را یک یا دو ساعت به تعویق بیاندازید.
نوشیدن دوغ قبل از خواب
خیلی اوقات اکثر افراد بعد از نوشیدن دوغ احساس خواب آلودگی به آنها دست می دهد. علت خواب آور بودن دوغ بدلیل پیتیدهای موجود در کازئین که از پروتنین های موجود در شیر است، می باشد. برخی از پزشکان طب سنتی نیز پیشنهاد می کنند برای داشتن یک خواب آرام وراحت دوغ بنوشید و از خواب خود نهایت لذت را ببرید. از این رو بدلیل خواب آور بودن دوغ توصیه می شود قبل از کارهایی که احتیاج به هوشیاری کامل دارند از مصرف دوغ بپرهیزید.
 


 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر