FA EN

KOOSHAN

دولت مسئولیت افزایش قیمت در محصولات لبنی را بر عهده بگیرد

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • لیست اخبار
  • دولت مسئولیت افزایش قیمت در محصولات لبنی را بر عهده بگیرد

با توجه به افزایش نرخ محصولات لبنی توضیحاتی که در زیر به آن اشاره شده برگرفته از انجمن صنایع فراورده های لبنی است که بدون کم و کاست نقل شده است :



سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات تولیدکنندگان محصولات لبنی تاکید کرد، دولت باید مسئولیت افزایش قیمت در محصولات لبنی را برعهده بگیرد.


به گزارش خبرگزاری صنایع، در سه ماهه اخیر باز هم قیمت محصولات لبنی با نوسانات زیادی همراه بوده است و با وجود اینکه دولت برای برخی کارخانه‌های لبنی جریمه‌های سنگینی تعیین کرده است اما باز هم شاهد افزایش قیمت از سوی این تولیدکنندگان بودیم.

در این رابطه چند سوال مهم مطرح است همچون، چرا سالهاست این مشکل و روند معیوب اصلاح نمی‌شود؟ چرا مسئولان مربوطه مثل وزارت صمت و جهاد کشاورزی فکری به حال این مشکل نمی‌کنند که هم تولیدکنندگان شیر خام و هم تولیدکنندگان محصولات لبنی و بخصوص مردم از این بلاتکلیفی همیشگی دربیایند؟ چرا مسئولان همواره بعد از افزایش قیمت‌ها وارد میدان می‌شوند و از ابتدا با بررسی متغیرهای تاثیرگذار در قیمت‌ها روند و شرایط افزایش احتمالی قیمت‌ها را مشخص نمی‌کنندالبته در این رابطه یک سوال اصلی و ریشه‌ای نیز مبنی براینکه، آیا در کل قیمت‌گذاری از سوی دولت که با عنوان قیمت‌گذاری دستوری شناخته می‌شود، رویکرد مناسب و مفیدی است؟
خبرنگار خبرگزاری صنایع برای دریافت پاسخ این سوالات، گفتگویی اختصاصی را با سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی داشته است که در ادامه خلاصه این گفتگو را ملاحظه خواهید نمود.

 مسائل قیمت‌گذاری دستوری در صنعت لبنیات


محمدرضا بنی‌طبا در ابتدای این گفتگو و در رابطه با مسائل قیمت‌گذاری محصولات لبنی، ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری، اظهار داشت:
واقعیت این است که در حال حاضر نزدیک به ۱۵ سال است که دچار این مشکل هستیم و علیرغم اینکه همه نهادهای سیاست‌گذار مطلع هستند که هدف‌های تعریف شده در سیاست قیمت‌گذاری دستوری منتج به نتیجه نشده اما این سیاست‌گذاری کماکان ادامه دارد و توجهی به نظر کارشناسان و فعالان این حوزه نمی‎شود که نتیجه آن در حوزه محصولات لبنی وضع حال حاضری است که مشاهده می‌کنید.


پاسخگو نبودن وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت


وی با اشاره به موضوع افزایش قیمت محصولات لبنی؛ بیان داشت:
اما موضوعی که اخیرا در صنعت لبنیات اتفاق افتاده این است که علیرغم افزایش هزینه‌های تولید در ۶ ماه گذشته به خصوص در سه ماه اخیر که ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است و هزینه‌های زیادی را به تولیدکننده تحمیل کرده است، قیمت‌ها اصلاح نشده است که برای تولیدکنندگان مشکلات زیادی را بوجود آورده است.
با توجه به مشکلات مذکور، درخواست، پیگیری و نامه‌نگاری‌های لازم با ستاد تنظیم بازار انجام شد و ستاد نیز در ۲۶ شهریورماه به فوریت تصویب کرد، وزارت جهاد و سازمان حمایت قیمت‌های شیر خام و محصولات لبنی را به این ستاد برای بررسی و تصویب قیمت‌های جدید اعلام کنند.
اما متاسفانه علیرغم تصویب فوریت برای این موضوع، ظرف ۴۰ روز گذشته علیرغم همه پیگیری‌ها، نامه‌نگاری‌ها و ارسال مستندات هیچ اقدام مشخص و موثری از سوی دستگاه‌های مذکور انجام نشده و معنی فوریت به استهزا کشیده شده است.

 

واحدهای تولیدی به پایان خط رسیده‌اند




بنی طبا در ادامه پیرامون مسائل و مشکلات موجود واحدهای تولیدی در حال حاضر، بیان کرد:
با توجه به شرایط مذکور و مسائلی که امروز با آن در سراسر کشور مواجه هستیم، از واحدهای کوچک تا واحدهای بزرگ با مشکلات جدی روبرو شدند و به همین دلیل تقاضاهای مکرری از انجمن داشتند که این موضوع را هرچه سریعتر پیگیری کنند زیرا این موضوع دیگه از مرحله ضرر گذشته و تولیدکنندگان ما توان تولید کالاهای ضروری سبد خانوار را ندارند.
متاسفانه دولت نیز در این حوزه منابعی برای تامین عدم النفع کارخانه‌ها ارائه نداده و نمی‌تواند به شکل قانونی عدم النفع واحدهای تولیدی را پرداخت کند.
 

ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت جهاد به وظیفه خود عمل کنند




سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در ادامه با اشاره به اینکهر خیلی تلاش و تقاضا کردیم که مشکل واحدهای تولیدی حل شود، بیان داشت:
علیرغم پیگیری‌های انجمن، متاسفانه تاکنون در این زمینه هیچ اقدام موثر و مثبتی صورت نگرفته است و تداوم این وضعیت متاسفانه باعث خواهد شد، نتوانیم لبنیات را بعنوان یکی از کالاهای ضروری سبد خانوارها به سفره مردم برسانیم.
حل شدن این مشکل نییز وابسته به این است که مسئولین در سازمان‌های ذی‌ربط به خصوص ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی همت بیشتری نشان دهند و به وظایف خود در این رابطه عمل کنند.
متاسفانه در ماه گذشته در موضوع تخم‌مرغ، ظرف ۱۰ روز، دو بار اصلاح قیمت شد ولی در حوزه صنایع لبنی این کار انجام نمی‌شود به این دلیل که در صنعت لبنیات برندهای بزرگی وجود دارند که مسئولین به راحتی می‌توانند بار اتهام گرانفروشی را از دوش خود برداشته و بر دوش تولیدکننده بگذارند و مصرف کنندگان نیز متاسفانه در جریان واقعیت نیستند که هزینه‌های تولید با توجه به سیاست‌های اقتصادی کشور افزایش پیدا کرده است.

 

تولیدکنندگان محصولات لبنی مجبور به افزایش قیمت‌ها هستند




وی در رابطه با سازوکار قیمت‌گذاری‌ها و افزایش هزینه‌ها در این رابطه، تصریح کرد:
در خرید شیر خام از دامداران، قیمت مصوب رعایت نمی‌شود که دلایل درست خودش را دارد.
در این مدت قیمت شیر خام حدود ۴۵ درصد افزایش داشته است.
همچنین در حوزه محصولات پتروشیمی که برای مواد بسته‌بندی از آن‌ها استفاده می‌شود، ظرف سه ماه گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه بوده‌ایم.
در حوزه‌های اشتغال، حقوق و دستمزد که از ابتدای تیرماه حق مسکن هم اضافه شده و ۴۰ درصد افزایش هزینه حمل و نقل در شش ماه گذشته، هزینه‌هایی است که در تعیین قیمت نهایی محصولات نادیده گرفته شده است.
ما در این شرایط که مردم تحت فشار هستند واقعا شرمنده هستیم ولی چاره‌ای به جز افزایش قیمت‌ها نداریم.
تولیدکننده نیز ازهمین مردم است با این تفاوت که علاوه بر خانواده خود باید حقوق صدها خانواده که در مجموعه آن‌ها فعالیت می‌کنند را تامین کند.

 

 گوش شنوا برای مشکلات


به گزارش خبرگزاری صنایع، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در پایان خطاب به مسئولان، اظهار داشت:
از مسئولین درخواست داریم که بلاتکلیفی و عدم توجه را کنار بگذارند و به مسائل و مشکلات تولیدکنندگان توجه و آنها را حل کنند و تولیدکنندگان را در معرض افکار عمومی متهم نکنند.
هر زمان که این فشارها به تولیدکننده وارد شود برای اینکه مجبور به اخراج کارگران و تعطیل کردن کارخانه نشود، مجبور است بر خلاف میل خود قیمت را افزایش دهد و در پی این اقدام تولیدکنندگان هستند که متهم به انجام تخلف می‌شوند.
این روند و سیاست‌گذاری اشتباه است و از کمیسیون صنایع مجلس، وزارت صنعت و همه اشخاصی که در نهادهای تصمیم‌گیر این حوزه دخیل هستند درخواست داریم، شنوای مشکلات باشند و ضمن ارائه راهکار، به آن عمل کنند.

 

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر