FA EN

KOOSHAN

سلامتی و پاکسازی ریه با چند میوه تابستانه


یکی از عضو های مهم بدن که عملیات اصلی تنفس را برعهده دارد ریه است ، این عضو مهم  همواره در معرض خطرات خارجی است که از طریق هوا وارد آن میشود . بنابراین، حائز اهمیت است غذاهایی را انتخاب کنیم که به پاکسازی ریه ها کمک کرده و خطرات توسعه بیماری های ریه را کاهش دهیم.
تابستان فصل میوه است ، چه خوب که بتوانیم از مزایای بالقوه میوه ها در این فصل استفاده کنیم . در این مطلب میخواهیم در رابطه با میوه ها و سبزیجاتی صحبت کنیم که به پاکساری ریه شما کمک می کنند ، چرا که به منظور بهبود و پاکسازی ریه، داشتن یک رژیم غذایی سالم مهم است .
رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند از ریه ها در مقابل آسیب و صدمه حفاظت کند، عملکردشان را حفظ کرده و ریسک ابتلا به بیماری های تنفسی را در سنین بالاتر کاهش دهد.

ظرفیت ریه افراد تا ۳۰ سالگی به اوج می رسد. بعد از آن، عملکرد ریه ها به تدریج اُفت می کند. سرعت این اُفت عملکرد در بین افراد متفاوت بوده و به چندین عامل نظیر سیگار کشیدن، تحرک بدنی، قرارگیری در معرض برخی آلاینده ها و وجود برخی مشکلات پژشکی بستگی دارد.

انگور قرمز:
آنتوسیانین ها در میوه ها و سبزیجات دارای رنگدانه های تیره نظیر انگور قرمز یافت می شوند. محققان به رابطه بین مصرف آنتوسیانین و سلامت ریه پی بردند؛ هر چقدر فرد بیشتر آنتوسیانین مصرف کند سلامت ریه بهتری دارد.

به گفته محققان، مواد خوراکی سرشار از فلاوونوئیدهای آنتوسیانین به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار برای سلامت ریه ها مفید هستند. این مواد خوراکی از ریه ها در مقابل آلاینده ها و سایر عوامل محیطی نظیر سیگار کشیدن محافظت می کنند.

طالبی:

طالبی غنی از ویتامین آ و ث است .همانطور که می دانید مصرف بالای سبزیجات و میوه های حاوی کارتنوئید با کاهش خطر آسم و سرطان ریه ارتباط دارد به همین دلیل توصیه می شود طالبی رسیده که شیرین و قلیایی است بخورید. در نتیجه به متعادل کردن pH کمک می کند.

کدو تنبل
گوشت رنگارنگ کدو تنبل حاوی ترکیبات تقویت کننده سلامت ریه است. آنها بخصوص سرشار از کاروتنوئیدها از جمله کاروتن، لوتئین و زیگزانتین است که همگی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن میزان بالای کاروتنوئیدها در خون با عملکرد بهتر ریه در افراد جوان و پیر مرتبط است.

افرادی که سیگار می‌کشند، ممکن است فواید بسیاری از مصرف غذاهای سرشار از کاروتنوئید همانند کدو تنبل به دست بیاورند. شواهد نشان می‌دهد سیگاریها غلظت آنتی اکسیدان کاروتنوئیدشان ۲۵% کمتر از افراد غیر سیگاری است که این می‌تواند به سلامت ریه صدمه بزند.
زردآلو:

 زردآلو به دلیل داشتن ویتامین آ برای سلامت دستگاه تنفسی مفید است، از استر ریه ها محافظت و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت ریوی را کاهش می دهند.

گوجه فرنگی :
گوجه و فراورده‌های گوجه یکی از غنی ترین منابع لیکوپن هستند که یک آنتی اکسیدان کاروتنوئید است که با بهبود سلامت ریه ارتباط دارد. مصرف فراورده‌های گوجه باعث اکهش التهاب در مسیر تنفسی در افراد مبتلا به آسم و بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی می‌شود. پزوهشی در سال ۲۰۱۹ در مورد افراد مبتلا به آسم مشخص کرد که رژیم غذایی سرشار از گوجه با شیوع کمتری از اسم کنترل نشده همراه است. به علاوه مصرف گوجه فرنگی با کند کردن تخریب عملکرد ریه در افراد سابقا سیگاری ارتباط دارد.

کلم:

کلم ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، کلروفیل و ایزوتیوسیانات به از بین بردن سموم از بدن کمک می کنند و خون را تصفیه می کنند. بهترین انتخاب برای پاکسازی ریه ها گل کلم، کلم، کلم بروکسل، بروکلی هستند.

در حقیقت سبزیجات برای سلامتی بسیار خوب است بنابراین آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر