FA EN

KOOSHAN

شیر برای بزرگسالان


شیر و لبنیات بخش مهمی از هرم غذایی را تشکیل می دهند .از انجا که شیر و مواد لبنی سرشار از کلسیم ، پروتئین ،ویتامین ها و چربی نیز می باشد نقش مهمی را در رژیم غذایی افراد بازی می کند و افراد در هر سنی نیاز دارند تا شیر و لبنیات را به اندازه کافی مصرف کنند.البته میزان نیاز بزرگسالان و سالمندان به شیر و موادلبنی با خردسالان و افراد جوان کاملا متفاوت است .
در این مطلب قصد داریم دلایل نیاز بزرگسالان به شیر و میزان مصرف شیر برای بزرگسالان را تشریح کنیم :


چرا بزرگسالان باید شیر مصرف کنند ؟


بزرگسالی با تغییر عملکرد بسیاری از اندام‌ها و بافت‌های بدن همراه است. با افزایش سن معمولا جذب کلسیم و ویتامین D کاهش میابد. بنابراین در بزرگسالان نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر ولبنیات) و تامین ویتامین D (استفاده از نور آفتاب) از طریق شیر غنی شده با ویتامین D افزایش می یابد.


یکی دیگر از منابعی که با افزایش سن ممکن است در بدن، کمتر جذب شود، ویتامین B12 می باشد. شیر یکی از مواد غذایی حاوی ویتامین B12 می باشد که مصرف آن در سن بالا برای جذب بهتر ویتامین B12 توصیه می شود.

کمبود ویتامین B6 به علل مختلف در سالمندان شایع است زیرا با بالا رفتن سن متابولیسم این ویتامین افزایش و جذب آن کاهش می یابد. برخی مطالعات، ارتباطات بین سطوح بالای B۶ در سالمندان و بهبود حافظه را در آن‌ها نشان می‌دهد اما به نظر نمی‌رسد این ویتامین توانایی‌های ذهنی افراد مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد. توصیه میشود روزانه منابع غنی از این ویتامین مانند شیر مصرف شود.

اگر هر روز شیر بخوریم چه اتفاقی برای بدن می افتد؟
 

 

میزان مصرف روزانه شیر در بزرگسالی :


از جمله گروه‌های غذایی مهم در رژیم غذایی سالمندان استفاده از لبنیات است. لبنیات منبع غنی کلسیم، فسفر، ویتامین دی و پروتئین هستند و تقریبا تمام مواد مغذی مورد نیاز رشد و ارتقای سلامت سالمندان را دارا است. به خصوص استفاده از لبنیات در سالمندان مبتلا به سارکوپنی(تحلیل رفتن عضله ها) می‌تواند قدرت ماهیچه‌ها را افزایش و ضعف را در آن‌ها کاهش دهد.

مصرف 2-3 واحد لبنیات (هر واحد شامل یک لیوان شیرکم چرب، 4/3 یک لیوان ماست کم چرب و دو لیوان دوغ و کفیر و یک قوطی کبریت پنیر کم نمک و کم چرب) در کنار مصرف میوه و سبزی در دوران سالمندی با کاهش تحلیل عضلات و پوکی استخوان همراه است. نکته بسیار مهم در این توصیه استفاده از لبنیات سالم شامل شیرکم چرب غنی شده با ویتامین دی، ماست کم چرب پروبیوتیک و پنیر کم نمک است. چرا که مطالعات نشان دادند مصرف شیر پرچرب با افزایش خطر مرگ و میر و بیماری‌های قلبی عروقی همراه بوده است، ولی مصرف شیرکم چرب و به خصوص ماست پروبیوتیک و پنیرهای کم نمک همراه با کاهش خطر مرگ و میر و بروز بیماری‌های مختلف مثل دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی بوده است. توصیه‌ها همچنان به رعایت تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی تاکید دارد و این امر در مورد لبنیات نیز صدق می‌کند و مصرف متعادل و متنوع از گروه لبنیات کم چرب پروبیوتیک در کنار مصرف سبزی و میوه همچنان به خصوص در سالمندان توصیه می‌شود.
 

نقش تاثیر گذار لبنیات در سالمندان


 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر