FA EN

KOOSHAN

شیر ، لبنیات و ویتامین ب12

مواد معدنی و ویتامین ها از عناصر اصلی و حیاتی برای سلامتی بدن هستند که نبود و یا کمبود آنها باعث عملکرد نادرست برخی از اعضای بدن و یا ابتلا به بیماری خواهد داشت .
 

ویتامینB12 موجود در لبنیات

 
ویتامین ب۱۲ یا کوبالامین از مهمترین ویتامینهای مورد نیاز برای عملکرد درست بدن است. این ویتامین برای تکثیر سلولی (خون‌سازی) و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین به مقدار کمی در مواد غذایی موجود است. باکتری‌های تولیدکننده ب۱۲ در دستگاه گوارش انسان، از دهان و لثه و حلق تا روده بزرگ، زندگی می‌کنند اما قادر به تامین کل نیاز بدن نیستند. این ویتامین در منابع حیوانی مانند گوشت جگر، شیر ، پنیر و تخم مرغ وجود دارد . کمبود آن منجر به بیماری کم‌خونی وخیم و غیرطبیعی شدن گلبول‌های قرمز کم شدن رشد بدن مو ناخن و ... میشو دو در غذاهای گیاهی موجود نمی‌باشد.
 
 همانطور که گفته شد یکی از منابع خوب ویتامین ب­12 شیر و پنیر از محصولات لبنی است . شیر و لبنیات مانند ماست و پنیر منابع عالی پروتئین و چندین ویتامین و ماده معدنی از جمله ویتامین ب۱۲ هستند. یک فنجان (۲۴۰ میلی‌لیتر) شیر کامل ۱۸ درصد از میزان مورد نیاز روزانه ویتامین ب ۱۲ را تامین می‌کند. در بین انواع پنیرها، پنیر سوئیسی، بالاترین میزان این ویتامین را داراست. ۳۰ گرم پنیر سوئیسی می‌تواند حدود ۱۶ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را فراهم کند.
 
ماست ساده پرچرب نیز می‌تواند منبع مناسبی باشد. به طوری‌که می‌تواند به افراد که کمبود ویتامین B12 درند کمک کنید تا شرایط آنها به حال طبیعی بازگردد. مطالعات نشان می‌دهند که بدن ویتامین B12 موجود در شیر و لبنیات را بهتر از ویتامین ب ۱۲ در گوشت گاو، ماهی یا تخم مرغ جذب می‌کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در بیش از ۵۰۰۰ نفر نشان داد که لبنیات در افزایش سطح ویتامین ب ۱۲ از ماهی موثرتر هستند.
 

میزان موردنیاز ویتامین ب12 در طول روز چقدر است؟

 
براساس اعلام مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا (NIH) مقدار مناسب خوراکی ویتامین ب12  به شرح زیر است:
 
نوزادان تا سن ۶ ماهگی: ۰٫۴ میکروگرم؛
نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه:‌ ۰٫۵ میکروگرم؛
کودکان نوپای ۱ تا ۳ ساله: ۰٫۹ میکروگرم؛
کودکان ۴ تا ۸ ساله: ۱٫۲ میکروگرم؛
کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: ۱٫۸ میکروگرم؛
مردان و زنان بالای ۱۴ سال: ۲٫۴ میکروگرم؛
زنان باردار: ۲٫۶ میکروگرم؛
زنان شیرده: ۲٫۸ میکروگرم.
ممکن است تصور کنید در مقایسه با سایر ویتامین‌ها، بدن ما به مقدار زیادی ویتامین ب12 نیاز ندارد. ولی همین مقدار هم باید هر روز تأمین شود، زیرا این ویتامین محلول در آب است و مقدار اضافی آن به‌راحتی از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
سالم بمانید و شاد
 
گروه تولید محتوای کوشان 
 
 
 
منبع : مجله اینترنتی ستاره ، چطور
 

فرم ثبت نظرات