FA EN

KOOSHAN

شیر کم چرب چه نوع شیری است ؟

شیر کم چرب و خواص آن

بخش عمده شیر را آب تشکیل می دهد با ۸۷ درصد، بقیه مواد شیر از چربی معادل ۴تا ۳/۵درصد، پروتئین ۳/۵درصد، لاکتوز یا قند شیر برابر با ۴/۷ درصد، املاح ۸ درصد و ویتامین ها تشکیل می شود.
انواع شیر بر اساس مقدار چربی بسته بندی های شیر پاستوریزه و استریلیزه به صورت بدون چربی، کم چربی، با چربی متوسط و پرچرب شیرکامل در بازار موجود است. تفاوت عمده این نوع شیرها در مقدار چربی آنهاست.
درصد چربی در شیر کم‌چرب عموما نیم درصد است. البته برخی کارخانه‌ها شیر‌هایی با درصد چربی‌های متفاوت مثل1.5 درصد هم تولید می‌کنند. این جداسازی چربی از شیر در کارخانه‌ها با استفاده از دستگاهی به نام سپراتور انجام می‌شود. چربی جدا شده شیر هم برای تولید خامه و کره به کار می‌رود

شیر کم چرب کوشان

خواص شیر کم‌ چرب

 ۱. شیر کم چرب، به علت کمتر شدن کلسترول آن، چربی اشباع شده کمتری دارد که می‌تواند از به ‌وجود آمدن مشکلات قلبی عروقی پیشگیری کند.
 ۲. کالری کمتری دارد که می‌تواند از به ‌وجود آمدن اضافه وزن پیشگیری کند.
مطلب مرتبط: بهترین شیر برای کاهش وزن چه نوع  شیری است
 ۳. مقدار جذب کلسیم بیشتری دارد. در اصل کلسیم در بخش آبی شیر وجود دارد و نه در بخش چربی. بنابراین هر چه چربی شیر کم‌تر باشد، در حجم مساوی در مقایسه با شیر پر چربی، کلسیم بیشتری در آن وجود دارد. بنابراین شیر کم ‌چرب برای افراد مبتلا به پوکی استخوان و خانم‌های باردار بسیار خوب است.
4. تحقیقات جدید نشان می‌دهد شیر می‌تواند نقش اساسی در تقویت حافظه داشته باشد و کسانی که شیر و فرآورده های لبنی(ماست، پنیر، کره و بستنی) مصرف می‌کنند از توانایی‌های ذهنی بالاتری برخوردار می‌شوند. در تحقیقاتی که در لندن بروی میزان مصرف لبنیات در بیش از 972 زن و مرد انجام شد مشخص شد افرادی که در هفته پنج روز یا بیشتر لبنیات مصرف می‌کنند دارای حافظه‌ای به مراتب بهتر از افرادی هستند که به ندرت شیر می‌خورند یا لبنیات مصرف می‌کنند. به گفته این محققین با نوشیدن یک لیوان شیر کم چربی و یا بدون چربی می‌توان به تقویت حافظه پرداخت. بنا به این تحقیق وجود برخی مواد معدنی از جمله منیزیم در شیر می‌تواند تضعیف حافظه را به تعویق بیندازد و در عین حال به ثبات کار مغز کمک فراوانی کند
 

ارزش غذایی شیر کم چرب

مواد تشکیل دهنده اصلی شیر کم چرب
میزان در هر 100 گرم مواد اصلی
42کیلوکالری انرژی
4.99گرم کربوهیدرات
0.97گرم چربی
3.37 گرم پروتئین
89.92 گرم آب
0.00 فیبر
5.20 گرم قند
5.00 میلی گرم کلسترول

مواد معدنی شیر کم چرب
مقدار در  100 گرم ماده معدنی
125.00 میلی گرم کلسیم
0.03 میلی گرم آهن
11.00 میلی گرم منیزیم
95.00 میلی گرم فسفر
150.00 میلی گرم پتاسیم
44.00 میلی گرم سدیم
0.42 میلی گرم روی
0.01 میلی گرم مس
0.00 منگنز
3.30 میکروگرم سلنیوم

 

مطلب مرتبط: لبنیات کم چرب یا پرچرب

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر