FA EN

KOOSHAN

شیر گاومیش و مقایسه آن با شیر گاو

تولید شیر در جهان از گاو، گاومیش ، بز ، گوسفند و شتر حاصل می شود که شیر گاومیش دومین نوع پر مصرف پس از شیر گاو است.
درست مانند شیر گاو ، شیر گاومیش از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و برای تولید محصولات لبنی مانند کره ، ماست ، پنیر و بستنی استفاده می شود.
این مقاله به بررسی مزایا و مشکلات جانبی شیر گاومیش و همچنین مقایسه آن با شیر گاو می پردازد.شیر بوفالو یا گاومیش چیست؟؟ گاومیش - یا بوفالو -از خانواده پستانداران هستند ، به این معنی که غدد پستانی آنها برای تغذیه فرزندان خود شیر تولید می کند. در برخی کشورها ، آنها برای اهداف تجاری دوشیده می شوند.
گرچه انواع مختلفی از گاومیش وجود دارد ، گاومیش آبی بیشترین کمک را به تولید شیر در جهان می کند .
گاومیش های آبی به دو نوع رودخانه ای و باتلاقی تقسیم می شوند.از گاومیش رودخانه ای بیشتربرای تولید شیر استفاده می شود. هند و پاکستان حدود 80٪ از کل شیر گاومیش را در سراسر جهان تولید می کنند ، به دنبال آن چین ، مصر و نپال ، کشورهایی هستند  که لبنیات گاومیشی بیشتری نسبت به گاوها پیدا می کنید .
همچنین لبنیات گاومیشی را در مدیترانه ، به طور خاص در ایتالیا ، پیدا می کنید که در آنجا از شیر آنها به طور عمده برای تهیه پنیر استفاده می شود.
شیر گاومیش از پروتئین و چربی بالایی برخوردار است و به آن بافت غنی و خامه ای مناسب برای تولید کره ، خامه و ماست می دهدشیر گاومیش در مقابل شیر گاوشیر گاومیش و شیر گاو بسیار مغذی است و مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی را تأمین می کند ، اما شیر گاومیش در هر وعده  مواد مغذی و کالری بیشتری دارد.
در زیر مقایسه ای بین 1 فنجان (244 میلی لیتر) گاومیش و شیر گاو کامل شده است

 


 


شیر گاومیش نسبت به شیر کامل گاو پروتئین ، چربی و لاکتوز بیشتری دارد.
 


مصرف شیر با پروتئین بالاتر احساس پر بودن شما را افزایش می دهد(احساس سیری بیشتر) . این ممکن است به کاهش مصرف مواد غذایی در طول روز کمک کند ، بنابراین به شما در کاهش وزن و چربی بدن کمک می کند.
از طرف دیگر ، اگر می خواهید میزان مصرف چربی خود را کاهش داده یا عدم تحمل لاکتوز خفیفی داشته باشید ، انتخاب شیر گاو بهتر است.شیر گاومیش همچنین دارای ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری است. این ماده 41٪ DV را برای فسفر ، 32٪ DV برای کلسیم ، 19٪ DV برای منیزیم و 14٪ DV برای ویتامین A در مقایسه با 29٪ ، 21٪ ، 6٪ و 12٪  را به همان ترتیب ویتامین‌ ها برای شیر گاو فراهم می کند.
شایان ذکر است که به دلیل اینکه گاومیش در تبدیل بتاکاروتن - آنتی اکسیدان با رنگ زرد مشخص - به ویتامین A مؤثر است ، شیر آنها از شیر گاو سفیدتر است.
و در آخر اینکه ، از آنجا که شیر گاومیش  آب کم اما چربی بالاتری دارد ، بافت ضخیم تری دارد که در تولید محصولات لبنی مبتنی بر چربی مانند کره ، پنیر و بستنی مناسب است
فواید نوشیدن شیر گاومیشمطالعات نشان می دهد که شیر گاومیش ممکن است مزایای سلامتی متعددی داشته باشد.
 

برای سلامت استخوان مفید است


شیر گاومیش مقدار زیادی کلسیم ، ماده معدنی مورد نیاز برای رشد استخوان را تأمین می کند. این شیر همچنین منبع پپتیدهای مشتق از کازئین است که می تواند سلامت استخوان را ارتقا بخشد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را  کاهش دهد .
کازئین یک پروتئین اصلی است که در شیر یافت می شود و حدود 89٪ از کل پروتئین شیر گاومیش را تشکیل می دهدمطالعات انجام شده در موش صحرایی نشان می دهد كه برخی از پپتیدهای مشتق از كازئین ممكن است باعث افزایش تراكم و استحكام استخوان ، تقویت استخوان و تقویت جذب استخوان شوند .
اگرچه این نتایج برای درمان پوکی استخوان امیدوار کننده است ، برای تأیید این اثرات در انسان ، تحقیقات بیشتری لازم است.
 

ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی را فراهم کند


مانند سایر لبنیات ، شیر گاومیش به دلیل داشتن ویتامین ها ، مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص کرد که کل ظرفیت آنتی اکسیدانی شیر گاومیش بین 56-58 d ، در مقایسه با 40-42 برای شیر گاو است. توانایی آنتی اکسیدانی بالاتر شیر بوفالو به محتوای اسید چرب اشباع نشده (MUFA) بالاتر اختصاص یافته است.
به طور مشابه ، یک مطالعه دیگر نشان داد که چربی شیر گاومیش مقادیر کمی از ترکیبات فنولیک و ویتامین های محلول در چربی از جمله ویتامین های A و E را نشان می دهد ، که همه این مواد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی هستند.
ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

بتا-لاکتوگلوبولین و پتاسیم موجود در شیر گاومیش ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.بتا-لاکتوگلوبولین یک پروتئین اولیه آب پنیر و منبع مهمی از ترکیبات فعال زیستی است که با فواید سلامتی همراه است.
یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که بتا-لاکتوگلوبولین موجود در شیر گاومیش برای مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین - آنزیمی که فشار خون را با سفت شدن رگ های خونی افزایش می دهد - میزان فشار خون را کاهش می دهد .
علاوه بر این ، پتاسیم یک ماده معدنی کلیدی است که در کنترل فشار خون دخیل است و شیر گاومیش دارای پتاسیم بالایی است و 9٪ DV را برای هر 8 اونس (244 میلی لیتر) فراهم می کند.
مشکلات احتمالی شیر گاومیش

تحقیقات در مورد حاشیه نوشیدن شیر گاومیش هنوز نتیجه ای ندارد.
برخی بر این باورند که اگر حساسیت به شیر گاو (CMA) دارید ، شیر گاومیش ممکن است یک جایگزین مناسب برای آلرژی باشد ، در حالی که برخی دیگر مخالفند.
آلرژن های شیر معمولی گاو شامل کازئین و آلفا و بتا-لاکتوگلوبولین است. پروتئین های دیگر - مانند انواع مختلف ایمونوگلوبولین ها (Ig) یا آلبومین سرم گاوی - همچنین ممکن است .یک مطالعه با مقایسه محتوای کازئین و ترکیب شیر گاو ، بز ، گوسفند و گاومیش نشان داد که تفاوت ساختاری بین شیر گاو و گاومیش باعث حساسیت زای شیر گاومیش نشده است

تحقیقات قدیمی نشان می دهد که این ممکن است به دلیل واکنش متقابل بین دو نوع شیر باشد ، زیرا آنتی بادی های انسانی مسئول آلرژی شیر گاو ممکن است پروتئین شیر گاومیش را نیز تشخیص دهند ، بنابراین به آنها نیز واکنش نشان می دهند .
به طور کلی ، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.


نتيجه گیری

 اگرچه شیر گاومیش به اندازه شیر گاو در کشورهای زیادی محبوب نیست ، اما نوع اصلی شیر مصرف شده در بسیاری از کشورهای آسیای جنوبی است.
این ماده غذایی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری را نسبت به شیر گاو تأمین می کند. بعلاوه ، حاوی ترکیبات مفیدی است که ممکن است محافظت از آنتی اکسیدان و سلامتی استخوان و قلب را بهبود بخشد.
با این حال ، این ماده در مقایسه با شیر گاوی از نظر چربی ، لاکتوز و کالری نیز بالاتر است و در صورت داشتن CMA ممکن است باعث واکنش های آلرژیک مشابه شود.
شما می توانید شیر گاومیش را در بسیاری از لبنیات های محبوب مانند کره  ، انواع پنیر و بستنی پیدا کنید
 



سالم بمانید و شاد
گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر