FA EN

KOOSHAN

طعم دلچسب لواشک

تابستان با کلی میوه های خوش رنگ و متنوعش محصولات جانبی زیادی را نیز بدنبال دارد ، لواشک یکی از پرطرفدارترین میان وعده های پرخاصیت است که براحتی از میوه های خوشمزه تهیه میشود.
 
لواشک یک محصول رژیمی مبتنی بر میوه خشک است که اغلب به عنوان میان وعده و در برخی موارد دسر خورده می شود . این محصول به طور طبیعی کم چربی و دارای فیبر و کربوهیدرات های بسیار غنی است. همچنین سبک است و به راحتی ذخیره و بسته بندی می شود. مصرف لواشک میوه جات جایگزین اقتصادی و مناسب با ارزش افزوده برای میوه های طبیعی به عنوان منبع عناصر مختلف غذایی است. بعلاوه ، لواشک نسبت به بسیاری از تنقلات دیگر کالری کمی ، کمتر از 100 کیلوکالری در هر وعده دارد
 
همچنین بیشتر میوه های تازه دارای فصل برداشت کوتاهی هستند و حتی ممکن است به سرعت از بین روند و باید در شرایط یخچال نگهداری می شوند. بنابراین ، ساخت لواشک میوه از میوه های تازه یک روش مؤثر برای حفظ میوه ها است
 
لواشک در واقع نوعی عصارهٔ گرفته‌شده از میوه‌هاست که متخصصان تغذیه به آن کنسانتره  می‌گویند و با خشک کردن به دست می‌آید. خشک کردن از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است که عمری به اندازهٔ تمدن بشر دارد و امروزه در کشورهای مختلف به شکل‌های گوناگون از روش‌های سنتی تا الگوهای صنعتی برای خشک کردن بکار می‌رود.
 
لواشک را میتوان براحتی در خانه و بدور از هرگونه ماده افزودنی ایجاد کرد . طبیعتا استفاده از میوه های غیر فاسد در تهیه لواشک به سلامت و ارزش غدایی آن می­افزاید .
 

طرز تهیه لواشک خانگی

برای درست کردن لواشک ابتدا میوه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. آن‌ها را خیلی تمیز شسته تا هر گونه گل و سنگ و برگ از آن‌ها گرفته شود. آن‌ها را هسته گرفته و در مخلوط کن یا غذاساز به طور کامل پوره کنید. در صورت دلخواه مقداری شکر و یا طعم دهنده به آن اضافه کنید. می‌توان از شکر، خرما و یا عسل استفاده کرد. میوه‌هایی مثل توت‌ها و آلوچه نیازی به شیرین کننده ندارند بنابراین این مرحله را انجام ندهید. می‌توان قبل از ریختن در غذاساز، شیرین کننده و طعم دهنده به میوه‌ها اضافه کرد.
 
مرحله بعد باید پوره‌ها را داخل سینی بریزید و خشک کنید. برای اینکار به سه روش می‌توان استفاده کرد. در روش استفاده از خشک کن، پوره میوه را توی سینی خشک کن می‌ریزند و خشک می‌کنند. روش بعد استفاده از فر است. به این منظور باید از حرارت پایین فر که معمولا بین ۷۵ تا ۹۰ درجه سلسیوس است، استفاده شود. در روش فر، ابتدا داخل سینی را کاغذ روغنی می‌گذارند، سپس پوره را داخل آن می‌ریزند. به مدت ۱ ساعت و نیم تا ۳ ساعت بگذارید بماند. اگر وسط آن چسبناک نباشد یعنی آماده است. در روش سوم از نیروی طبیعت استفاده می‌شود. سینی‌های آماده شده را در آفتاب مستقیم بگذارید تا خشک شوند. زمان خشک شدن آن‌ها بستگی به میزان گرمای آفتاب دارد. اگر آفتاب داغ باشد در عرض یک روز لواشک درست می‌شود و اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید در عرض ۲ روز آماده می‌شود. اگر در آن زمان، گرد و خاک باشد و یا حشرات در اطراف وجود داشته باشند، می‌توان پارچه تنظیف را روی آن‌ها کشید.
 
 
 

خواص غذایی لواشک

غیر از نمک که برای جلوگیری از فاسد شدن انواع لواشک صنعتی افزوده می گردد و از معایب این ماده غذایی محسوب می شود، ولی ریزمغذی های مفید و برخی ویتامین ها به میزان خوبی در لواشک وجود دارند. لواشک دارای ویتامین های A و B و مواد معدنی (مخصوصا پتاسیم و کلسیم) می باشد که به دلیل کالری پایین آن، به عنوان یک میان وعده مناسب می باشد و مصرف آن چاقی را به دنبال ندارد. 
خواص لواشک را باید با توجه به میوه اولیه آن شناخت. مثلا لواشک آلو برای درمان یبوست مفید است و لواشک سیب اثر عکس دارد. یا لواشک زغال اخته نیز با توجه به مواد ضدمیکروبی خود می تواند در پیشگیری از عفونت های ادراری در خانم ها مفید واقع شود. در ادامه برخی از اثرات گزارش شده برای بعضی از لواشک ها بیان می شود.
 
 
 

فواید انواع لواشک ها

لواشک لیمو

دارای خواص اسیدی ضدعفونی کننده قوی است که برای دفع سنگ کلیه، آلرژی و لاغری موثر می باشد. همچنین به واسطه ترکیبات آنتی اکسیدان، خاصیت ضدسرطانی دارد. 
 

لواشک انار

در کنترل اوره وکلسترول و دفع سموم و تعدیل مایعات بدن بسیار مفید است. 
 

لواشک زرشک

جهت پایین آمدن تب، کنترل فشارخون و ضربان قلب، تسکین درد های روماتیسمی و مفصلی موثر است. 
 

لواشک آلو

ضدباکتری و ویروس، ایجادکننده تحریکات در روده و موثر در تنظیم کار دستگاه گوارش. این لواشک برای افرادی که ناراحتی معده و کم خونی دارند مفید است و برای سنین مختلف توصیه می شود. 
 

لواشک زغال اخته

در کاهش خطر بروز عفونت های مجاری ادراری و رفع بی خوابی موثر است. 
سالم باشید و شاد  
 
گروه تولید محتوای کوشان 
 
 
گردآوری شده از : زندگی آنلاین ، hindawi
 

فرم ثبت نظرات