FA EN

KOOSHAN

غذاهای سنتی کریسمس در کشورهای جهان-قسمت دوم

هرسال از روز 24 تا 31 دسامبر سراسر مسیحیان مشغول تدارکات جشن سال نو میلادی و کریسمس هستند. در تمام دنیا شب 24 دسامبر که شب میلاد حضرت مسیح علیه‌السلام هست جشن کریسمس باشکوه هرچه‌تمام‌تر برگزار می‌شود. درخت‌های کاج با چراغ‌ها و کاغذهای رنگی تزئین شده و جشن سال نو آغاز می‌شود. در مراسم سال نو میز غذا نقش مهمی دارد و مرسوم است در هر کشور غذای خاصی در شب کریسمس و سال نو میلادی سرو شود. در ادامه مقاله قبلی با آداب و سنتهای غذایی در سایر کشورهای جهان در روز کریسمس آشنا می شویم: 

اسپانیا

دسر نوقای بادام یا تورون اغلب به عنوان یک دسر سنتی در روزهای کریسمس سرو می شود. برای تهیه این دسر بادام محلی را با عسل و سفیده تخم‌مرغ میکس می‌کنند. تورون دو نوع دارد؛ تورون خیخونا که نرم‌تر بوده و تورون آلیکانته که دارای تکه‌های بادام است. یکی دیگر از غذاهای اسپانیایی که در کریسمس سرو می شود ژامبون سرد اسپانیایی است که "ژامون" نامیده می شود و روی میز شام قرار می گیرد. 
 
دسر تورون

روسیه

در روسیه اغلب مردم چیزی نمی خورند و روز عید کریسمس روزه می گیرند تا زمانی که  اولین ستاره در آسمان ظاهر شود. سپس مردم فرنی و سوچی را می خورند که یک نوع فرنی است که از  که از گندم یا برنج ساخته شده است و با عسل، میوه، آجیل و دانه ها سرو می شود. فرنی در روسیه نماد وحدت است و در گذشته خانواده ها یک قاشق از آن را بر روی سقف می انداختند و اگر می چسبید به معنای موفقیت و نتایج خوب برای خانواده است. 

سوچی

لهستان

سوپ چغندر یا "برش" یک پیش غذای سنتی در تمام طول کریسمس در لهستان است. این سوپ می تواند به صورت سرد و گرم سرو می شود و معمولا در روز کریسمس که همه اعضای خانواده دور هم هستند سرو می شود. 
سوپ چغندر

ایتالیا

نان شیرینی پنه تون قلب ایتالیا در تمام طول کریسمس است.  این نان شیرینی بسته بنده شده با کشمش و میوه های شیرین تقریبا 12-15 سانتی متر ارتفاع دارد و باید حدود 1 کیلوگرم وزن داشته باشد.  قسمت هیجان انگیز این کیک این است که آن را با کاغذ کادوهای جذاب کادو می کنند و به دیگران هدیه می دهند. بعضی ها آن را با خامه تزئین می کنند و به همراه قهوه یا چای می خورند.
نان شیرینی پنه تون

جامائیکا

کیک میوه ای یکی از سنت های مردم جامائیکا است که در آن ماهها قبل از روز کریسمس میوه های خشک را در انواع نوشیدنی ها خیس می کنند تا مرطوب شود. غذای دیگر کریسمس شامل برنج است که به همراه نخود، مرغ و دم گاو نر و بزی که با ادویه کاری درست شده باشد صرف میکنند. 
کیک میوه ای

نروژ

تعداد زیادی نان و کیک خوشمزه در طول کریسمس در نروژ درست می شود. یکی از مشهورترین نان  شیرینی هایی که در این روز پخته می شود "جولکلکا" است که با کشمش، هل و فندق پوست شده تهیه می شود. از دیگر غذاهایی که در این روز سرو می شود پودینگ برنج و دنده گوسفند است. 
کیک نروژی

سوئد

جشن اصلی کریسمس در سوئد در شب آن اتفاق می افتد. این جشن "جولبرد" نامیده می شود و در آن بوفه ای از غذاهایی مانند ماهی سرد، گوشت سرد، پنیر و ترشی می گذارند. یکی از غذاهای اصلی جشن کریسمس در سوئد، نوعی ژامبون به نام Julskinka است که در روغن سرخ شده و کباب می شود و معمولا به صورت خنک با سایر غذاهای روی میز سرو می شود. 
ژامبون سرد

یونان

گوشت بره یا گوشت خوک یکی از غذاهای اصلی کریسمس در یونان است اما یکی از شیرینی های معروف این روز "باقلوا" است که معمولا ترکیبی از آجیل های خرد شده، عسل یا سس شربت است که در بسیاری از خانه های یونانی در طول فصل کریسمس یافت می شود. 
 
گوشت بره

فرانسه

در فرانسه صرف غذا در شب کریسمس یا صبح کریسمس و بعد از مراسم کلیسا انجام می شود. بوقلمون بو داده شده، شاه بلوط و گوشت آهو از غذاهایی هستند که در این روز سرو می شوند. اما یکی از دسر های معروف این روز در فرانسه یک نوع شیرینی شکلاتی به نام بوش دو نوئل است که با خامه تازه سرو می شود. این دسر به حدی خوشمزه است که در عرض چند دقیقه ناپدید می شود!
شیرینی شکلاتی بوش دو نوئل
 

 

منبع: سایت Goodtoknow

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر