FA EN

KOOSHAN

یک فرنی لذیذ تر با خامه صبحانه


فرنی یکی از خوراکی های خوشمزه است که از کودکی تا میانسالی همیشه همراهمون بوده .
اولین خوراکی که بعد از شیر مادر به نوزاد میدهند فرنی است ،بعد ها که بزرگتر میشیم دوست داریم فرنی را متنوع تر بخوریم با زعفران یا کاکائو ف عسل و... .سعی می کنیم فرنی را با خامه و کره دلچسب تر کنیم و در میانسالی نیز فرنی یک غذای مقوی برای عزیزانی است که بدلیل کهولت سن اشتهای کافی ندارند یا در بستر بیماری هستند .در هر حال امروز می خواهیم در باره این خوراکی دلچسب بیشتر صحبت کنیم و بگیم اگر می خواهید فرنی خوشمزه تری داشته باشید حتما از خامه صبحانه کمک بگیرید :


فرنی با خامه صبحانه


همانطور که می دانید فرنی معمولا از شیر تازه، شکر و نشاسته و یا آرد برنج تهیه می‌شود. اما یک نوع خاص از فرنی مواد دیگری نیز علاوه بر آنچه گفته شد دارد : خامه و کره . بله شما می توانید با استفاده کردن از خامه و کره به مراحل تهیه فرنی یک دسر خوشمزه بسیار پرخاصیت و سالم که طرز تهیه سختی نیز ندارد درست کنید .
فرنی هم با آرد برنج درست میشود و هم با نشاشته . نشاسته مورد استفاده، اغلب نشاسته گندم است، ولی در مواردی فرنی با نشاسته ذرت نیز درست می‌شود. ما در اینجا طذرز تهیه فرنی در هر دو حالت هم با آرد برنج و هم با نشاسته را بیان می کنیم .


مواد لازم فرنی خامه ای


شیر پرچرب     یک لیتر
نشاسته          چهار قاشق سوپ‌خوری
شکر        نصف پیمانه
گلاب         دو قاشق سوپ‌خوری
کره پاستوریزه     دو قاشق سوپ‌خوری
خامه         دو قاشق سوپ‌خوری (انواع خامه کم چرب یا پرچرب )
آب         یک قاشق سوپ‌خوری

انواع دسرهایی که می تونید با خامه درست کنید


فرنی خامه ای با نشاسته


علاوه بر فرنی با آرد برنج، فرنی با نشاسته نیز تهیه می‌شود. در این دستورالعمل، نشاسته را داخل اندکی آب سرد حل کرده و سپس شیر و شکر (در صورتیکه با مربا یا عسل یا شیره انگور میل نشود) را به آن اضافه می‌کنیم. حالا کره و خامه را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا فرنی غلیظ شود.. سایر دستور پخت همانند فرنی با آرد برنج است. می‌توان فرنی را یه صورت کاکائویی و زعفرانی نیز سرو کرد. برای فرنی کاکائویی کافی است مقداری کاکائو به فرنی اضافه کرد؛ و برای نوع زعفرانی یک قاشق زعفران آب کرده به آن اضافه می‌کنیم.


فرنی خامه ای با آرد برنج


برای فرنی آرد برنج به جای نشاسته به همان میزان آرد برنج نیاز دارید .میتوان به جای یک لیتر شیر از 3 پیمانه آب و شیر اضافه کرد و به همان میزان آب استفاده شده از شیر کسر کرد .آرد برنج را در ۳ پیمانه آب حل می‌کنند و از صافی می‌گذرانند(اگر میخواهید تماما با شیر درست شود و نه آب ،آرد برنج را درشیر سرد حل کرده و صاف کنید ).
سپس ۱۵–۲۰ دقیقه روی آتش ملایم می‌پزند. شیر را اضافه می‌کنند و هم می‌زنند و ۱۰ دقیقه دیگر می‌پزند. شکر (در صورتیکه با مربا یا عسل یا شیره انگور میل نشود) و هل و گلاب و خامه و کره  را در مایهٔ فرنی می‌ریزند و پس از دوسه جوش از روی آتش برمی‌دارند. فرنی را بدون شکر نیز درست می‌کنند و با شیرهٔ انگور یا عسل ویا مربای گل یا میوه می‌خورند.
 

بیشتر بدانیم : خواص خامه صبحانه

خواص فرنی خامه ای


فرنی یک از سالم ترین غذاها برای نزاد است که کمترین میزان ایجاد آلرژی برای کودک را دارد .

اضافه کردن خامه و کره به فرنی باعث وزن گیری مناسب کودک شما میشود .

خامه از نظر ارزش غذایی هم طراز شیر است . در خامه ویتامین A وجود دارد که به بهبود سلامت دید و چشم کمک می کند.

فرنی ارزش غذایی بسیاری دارد زیرا به دلیل دارا بودن شیر و نشاسته ، انرژی بالایی را جذب بدن می کند. مواد نشاسته ای (آرد برنج یا نشاسته گندم ) نیز مانند شیر  و خامه حاوی ویتامین های گروه B و روی می باشند. ویتامین B2 , برای تشکیل گلبول های قرمز خون و پادتن ها در بدن انسان که به اکسیژن رسانی و گردش خون در اندام های بدن کمک می کند مفید می باشد

بیش از ۱۱ درصد از هر صد گرم شیر را کلسیم تشکیل می دهد. قاعدتا فرنی نیز این مقدار کلسیم را با خود دارد. علاوه بر اینکه آرد برنج نیز درصد کمی کلسیم دارد.

کربوهیدرات­ ها برای افزایش انرژی بدن و انجام فعالیت ­های روزانه بسیار ضروری می ­باشند. عده­ ای تصور می­ کنند چون مصرف کربوهیدرات باعث چاقی می­ شود باید آن را کنار گذاشت. اما این تصور کاملا غلط است. کربوهیدرات برای بدن لازم و ضروری است فقط نباید در مصرف آن افراط شود. اگر بخواهیم ارزش غذایی فرنی را از نظر کربوهیدرات بررسی کنیم باید بگوییم که فرنی منبع غنی برای کربوهیدرات است و انرژی بخشی بالایی دارد. هر صد گرم فرنی حدود ۷۰ گرم کربو هیدرات دارد و انرژی بخش خوبی برای بدن می ­باشد.

فرنی گرم هنگام سرماخوردگی بسیار موثر است . به دلیل لعابی که آرد برنج دارد و نیز گرم بودن فرنی این ماده ی غذایی برای درمان سرما خوردگی و رفع خشکی سینه تهیه میشود. به علاوه همانطور که گفته شد ارزش غذایی فرنی بالاست از این رو می­ تواند به هنگام سرماخوردگی تا حدی انرژی از دست رفته ی بدن باز گرداند.

بیشتر بدانیم : خوراکی های خوشمزه با خامه صبحانه
 

نکات لازم برای خوراندن فرنی به کودکان


توصیه می ­شود که بعد از هفت ماهگی به کودکان خود فرنی بدهید. (اگر از نشاسته گندم استفاده ی کنید می توانید از 8 ماهگی شروع کنید ). ابتدا با یک قاشق در روز شروع کنید و سپس مقدار آن را به تدریج افزایش دهید. به دلیل ارزش غذایی فرنی، تغذیه با این ماده ­ی غذایی به رشد و سلامت کودکان کمک کرده و املاح و کلسیم مورد نیاز بدن آنها را تامین می ­کند. نکته­ ی مهم اینکه فرنی جز غذاهای آلرژی زا نیست و از این حیث نیز می ­توانید با خیال راحت آن را به کودک دلبند خود بدهید.  همچنین به دلیل نرم و روان بودن و البته خوشمزه بودن قطعا مورد پسند کودکان بد غذا نیز خواهد بود

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر