FA EN

KOOSHAN

فرهنگ غذایی مردم فیلیپین

آشپزی فیلیپینی به عنوان یکی از معروف ترین آشپزی های دنیا شناخته می شود که از کشورهای بسیاری در دنیا الهام گرفته است. غذای فیلیپینی ترکیبی از غذاهای آسیایی و غربی است که از تکنیک های آشپزی محلی تشکیل شده است. استفاده از طعم های بومی، سنت های قومی و شیوه های خاص منحصر به فرد در این کشور باعث شده تا غذاهای فیلیپینی نسبت به غذاهای دیگری در هر جای دنیا طعم خاصی داشته باشد. در این مقاله با غذاهای فیلیپینی بیشتر آشنا می شویم: 

در تمامی وعده های غذایی برنج وجود دارد

برنج (به ویژه برنج سفید) جزء اصلی غذاهای فیلیپینی است که در هر خانواده ای و در تمام وعده های غذایی صبحانه، نهار و شام سرو می شود و با توجه به عطر و طعم ساده ی آن، به خوبی با انواع غذاهای محلی شور و ترش ترکیب می شود. فیلیپینی ها خیلی برنج دوست دارند و آن را به صورت سنتی و به اشکال مختلف برنج سفید (kanin)، برنج مانده (bahaw)، برنج سوخته (tutong) و برنج سرخ شده (sinangag) مصرف می کنند. در رستوران ها و فست فود های زنجیره ای خارج از فیلیپین هم برنج بخشی از منوی آنهاست. 
برنج

سس های غلیظ بخش مهمی از غذای فیلیپینی هستند

گرچه برنج یک مکمل خوب برای هر غذای فیلیپینی است اما سس ها طعم بیشتری به غذا می دهند. رایج ترین سس های غلیظ عبارتند از مخلوط سس سویا و کالامانسی، سس ماهی و سرکه ادویه دار که در کنار ماهی سرخ شده طعم جالبی ایجاد می کند. 
گاهی اوقات این سس ها هستند که غذا را کامل می کنند برای مثال Kare-kare  (گوشت گاو همراه با کره بادام زمینی) همیشه با باگونگ (پاستا میگو) سرو می شود. علاوه بر این، هیچ قانونی برای درست کردن سس های غلیظ نیست و می توان آنها را با هر چیزی ترکیب کرد. اکثر فیلیپینی ها بدون سس نمی توانند غذا بخورند. 
ماهی سرخ شده با سس

بالوت (جنین اردک)

یکی از عجیب ترین و ترسناک ترین غذاهای دنیا به شمار می رود. بالوت  تخم اردکی است که در حال تبدیل شدن به اردک است. در این غذا از جوشاندن اردک زنده و در حال تکمیل درست می‌شود و با نمک و سرکه و فلفل طعم داده می‌شود. با وجود این که  خیلی از افراد، خوردن این غذا را از نظر اخلاقی درست نمی دانند اما بالوت سرشار از کلسیم و پروتئین است و به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می شود. 
بالوت

خوردن بخشهای اضافی حیوانات

علاوه بر بالوت، استفاده از اجزای غیر معمول حیوانات در آشپزی فیلیپین یکی از چیز هایی است که خارجی ها را به تعجب وا می دارد. آنها معتقدند که هیچ یک از قسمت های حیوانات نباید به هدر برود و تقریبا برای هر بخش از آناتومی حیوانات دستور غذای خاص خود را دارند. پای خوک یکی از غذاهای مورد علاقه فیلیپینی ها است که کریسپی پتا نامیده می شود در حالی که از سر خوک غذایی به نام سی سیگ درست می کنند. روده های مرغ کباب می شوند و در خیابان فروخته می شوند و حتی خون خوک هم در بسیاری از غذاها استفاده می شود. 
غذای پای خوک

گوشت خوک بسیار محبوب است

غذاهای گیاهی در خانه ها و در رستوران های محلی فیلیپین به ندرت پیدا می شود و حتی در غذاهای گیاهی آنها تکه های از گوشت خوک را می توان دید. در هیچ کجای دنیا به خوبی فیلیپین نمی توانند با بخش های مختلف خوک غذا درست کنند. 
خوک بریان

آشپزی فیلیپین الهام گرفته از فرهنگ های مختلف است

غذاهای فیلیپینی بسیار پیچیده اند و به شدت تحت تاثیر استعمار کشورهای سابق و کشورهای همسایه آسیایی قرار دارند. به همین دلیل، غذاهای فیلیپینی تحت تاثیر غذاهای چینی، اسپانیایی، سرخپوستان، ژاپنی و کل غرب شکل گرفته است. به عنوان مثال یکی از دسر های مورد علاقه فیلیپینی ها به نام هالو هالو برای اولین بار توسط ژاپنی ها معرفی شد. جدا از این تاثیرات فرهنگی قوی، تهیه غذای فیلیپینی در هر منطقه متفاوت است و در هر منطقه غذای محلی خاص خود را دارند. 
غذاهای ترکیبی
 

فیلیپینی ها نمی توانند روز خود را بدون اسنک بگذارنند

از آنجا که برنج غذای اصلی این کشور است وخیلی زود هضم می شود به همین دلیل بسیاری از فیلیپینی ها بعد از دو یا سه ساعت از خوردن غذا احساس گرسنگی می کنند. اسنک های محبوب فیلیپینی می تواند شیرینی، کوکی، کیک های برنجی به نام کاکانین، موز سرخ شده و پنسیت را شامل شود. سنت میان وعده به دوران اسپانیایی ها بر می گردد زمانی که مردم روستایی ساعت 4 صبح به مزارع می رفتند و صبحانه می خوردند و تا نهار احتیاج به یک میان وعده داشتند. 
اسنک های فیلیپینی

غذا را با دست می خورند و نمی گذارند غذا سرد شود

در فیلیپین خوردن غذا با دست یک سنت رایج است که کامایان گفته می شود. فیلیپییی ها با خوردن غذا با دست احساس لذت بیشتری می کنند و معمولا غذا را با قاشق و چنگال می خورند و از چاقو استفاده نمی کنند. یکی دیگر از سنت های رایج فیلیپینی ها این است که نمی گذارند غذا سرد شود. زمان غذا خوردن یک آیین مقدس است و باید تمامی اعضای خانواده دور هم جمع شوند و تمامی غذاهایی که روی میز گذاشته شده، به اشتراک بگذارند. 
انواع غذاها بر روی برگ
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر