FA EN

KOOSHAN

برای افزایش سرتونین لبنیات تازه مصرف کنید


 سراونین یک هورمون ضد افسردگی است که بیشتر به نام هورمون شادی شناخته می شود . با فرا رسیدن فصل زمستان و تداوم بحران بیماری کووید-19 در نقاط مختلف جهان، دوزهای کم شادی نیز می تواند برای بهبود خلق و خوی ما مفید باشد.راه های متفاوتی برای افزایش هورمون شادی یا همان سروتونین در بدن وجود دارد .یکی از این راه ها مصرف خوراکی های سالم است که باعث ترشح بیشتر این هورمون میشود .
معمولا خوراکی های شیرین و سرشار از کالری در کوتاه مدت احساس خوبی را در شما شکل دهند اما متاسفانه این خوراکی ها اثر خود را خیلی زود از دست داده و این می تواند به هوس های غذایی بیشتر برای این قبیل خوراکی ها منجر شود
اما خوراکی های نیز وجود دارند که بدون ایجاد اثر منفی بر اندازه دور کمر و سلامت کلی انسان به احساس شادی بیشتر (به طور معمول با افزایش تولید سروتونین و بهبود خلق و خو یا جلوگیری از افسردگی و اضطراب) کمک می کنند و از پشتیبانی علمی نیز در این زمینه برخوردار هستند. در حقیقت، افزون بر تقویت خلق و خو، این خوراکی های سالم سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز هستند.


شیر و ماست و پنیر باعث افزایش سرتونین می شوند


دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و دریافت مواد مغذی به میزان کافی به افزایش انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین کمک خواهد کرد که برای تنظیم و بهبود خلق و خو اهمیت دارند. به عنوان مثال، پیش‌ماده انتقال دهنده عصبی دوپامین به نام L-DOPA از اسیدهای آمینه فنیل‌آنالین و تیروزین سنتز می شود. این اسیدهای آمینه در بسیاری از غذاهای سالم حاوی پروتئین از جمله شیر، پنیر وجود دارند.


شیر اثر آرام‌بخش دارد.شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان می‌باشد (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود. سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.

شیر عسل قبل از خواب کمک میکند خواب آرامی داشته باشید


پنیر نیز منبع غنی دیگری از تریپتوفان است. پنیر خوش‌مزه است و انواع مختلف آن می‌تواند افراد با سلیقه‌های مختلف را راضی کند. پس از مصرف آن غافل نشوید.


ماست یک فراورده لبنی پروبیوتیک است .غذاهای سرشار از پروبیوتیک می توانند با بهبود سلامت روده به احساس آرامش در بدن کمک کنند. پروبیوتیک ها برای تقویت جمیعت باکتری های خوب روده ضروری هستند و نشان داده اند به بهبود و کاهش آثار اضطراب، استرس، و افسردگی کمک کرده و به خلق و خوی بهتر منجر شود. مشخص شده است نورون هایی که در دیواره داخلی روده وجود دارند می توانند نقش مهمی در خلق و خوی انسان داشته باشند. این نورون ها سروتونین تولید می کنند که یک انتقال دهنده عصبی مسئول احساس خوب است. از این رو، حفظ سلامت دیواره داخلی روده با مصرف پروبیوتیک ها می تواند ابزار مفیدی برای بهبود و تثبیت خلق و خوی شما باشد.

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر